詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "松原静香"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • 兼清 泰正
    デサントスポーツ科学
    2023年 44 巻 16-27
    発行日: 2023/02/22
    公開日: 2023/03/09
    ジャーナル フリー

    本研究では,研究代表者がこれまでに開発した乳酸応答性ポリマーを,様々な模様を描いて布地と複合化することにより,汗中の乳酸濃度に依存して図柄が変化するスポーツウェアの創製に向けた基礎的検討を行った.乳酸応答性ポリマーと布地との複合化は,モノマー溶液を木綿布に含浸させ,所定の形状の光透過部を有するフォトマスクを介して紫外線を照射し,重合させる方法により行った.得られたサンプルをアニオン色素で着色した後,乳酸水溶液に浸漬したところ,乳酸に応答した色素の脱離が生じ,布上の図柄が変化していった.応答の乳酸濃度依存性と経時変化を検討した結果,汗中に存在する乳酸の濃度範囲内で,30分以内に図柄が「笑顔」から「泣き顔」へ変化することが明らかになった.

  • 安 巖
    日本医科大学雑誌
    1952年 19 巻 10 号 1178-1207
    発行日: 1952/10/15
    公開日: 2010/10/14
    ジャーナル フリー
  • 中村 雅彦, 梅澤 洋子, 黒沢 令子, 松田 道生
    生物教育
    2006年 46 巻 3 号 118-125
    発行日: 2006年
    公開日: 2021/09/25
    ジャーナル フリー

    An animal species’ diet constitutes the basic ecology of that species and is indispensable for understanding its ecological niche. Crows (Corvus corone and C. macrorhynchos) gather at communal roosts in winter and regurgitate indigestible portions of food as pellets on the ground under the roost. We used pellet analysis to determine crows’ diets and compared them between agricultural (Joetsu region, Niigata) and urban areas (Tokyo) in 2002 winter, The pellets were classified into plant animal and artificial matter. The major food substance in both areas was plant matter. The pellets collected in the Joetsu region were shaped like bullets and contained primarily seeds of Oryza sativa and Rhus spp. The pellets collected in Tokyo had loose texture and were flattened, and contained plant matter such as fruits and berries of trees and shrubs, Second in frequency to plant matter was artificia1 matter consisting of small pieces of white or transparent plastic usually used for garbage bags. Artificial matter also contained aluminum foil and paper, a1l of which are used for food wrappings, suggesting their association with food scraps. In this study, we discussed the utility of crow pellets for teaching food webs and the environmental issues such as garbage disposal.

  • 御厨 正博
    Bulletin of Japan Society of Coordination Chemistry
    2008年 52 巻 17-28
    発行日: 2008/11/30
    公開日: 2009/02/13
    ジャーナル フリー
    In this review, a new method for the preparation of metal-assembled complexes based on copper(II) acetate type dinuclear systems has been reported. A variety of coordination modes of carboxylato group were classified into ten types of groups including bis-, tris-, and tetrakis-bridging based on our complexes and discussed in relation to mononuclear, dinuclear, oligonuclear, and polynuclear systems. An interdimer interaction could not be observed in temperature dependence of magnetic susceptibilities at 4.5—300 K region in case of one-dimensional chain systems of copper(II) pivalate with N,N'-bidentate ligands such as pyrazine, 4,4'-bipyridine, 1,4-diazabicyclo[2.2.2]octane. Adsorption property for nitrogen gas was found in a chain system of copper(II) benzoate with pyrazine. Mesomorphic properties were also found for chain systems of copper(II) carboxylates with long alkyl chains. By using copper(II) trichloroacetate, a chain molecule consisting of alternated arrangement of tetranuclear cubane and pyrazine was isolated. Two-dimensional and three-dimensional assembled complexes were obtained by reactions of copper(II) trifluoroacetate and copper(II) propionate, respectively, with pyrazine. Bis-adducts of copper(II) propionate with pyridyl nitronyl nitroxides, copper(II) acetate with a stable adamantanyloxyamino radical, and dinuclear copper(II) complexes with 4-carboxy-2,2,6,6-tetramethylpiperidinyloxy and 3-carboxy-2,2,5,5-tetramethyl-1-pyrrolidinyloxy were prepared as radical-containing copper(II) acetate systems.
  • ―小・中学校理科の教材化を目指して―
    川畑 龍史, 藤倉 憲一, 細川 克寿, 岡本 記明, 阪本 典子, 西野 友子
    生物教育
    2021年 62 巻 3 号 150-159
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/12/25
    ジャーナル フリー

    本研究は,動物の体のつくりやはたらきを知るための身近な生物の骨格標本を用いた学習方法の実践とその効果を報告するものである.

    大阪市立東田辺学校の6年生児童40名(男子20名,女子20名)の協力を得て授業実践を行った.よく煮込むことのみによって作製した豚足の骨格標本および市販のニワトリの手羽元,さらに,イラスト付きスライドを参考資材として授業で用いた.骨を直に観察すること,骨の成長過を実感すること,造血器としての骨の役割,骨の中の細胞(骨をつくる細胞・骨をこわす細胞)の存在など,一般には視覚的に捉えることが困難な内容を,人と他の動物の標本やスライドを用いることで児童達に“見て”もらい,実感させた.また,観察のみならず骨の成長が全身にどのような影響をもたらすのかなど,より発展的な内容についても追加解説し,体のつくりと働きを捉えることを理解しやすい内容とした.

    アンケートは授業前と授業後に行った.授業の前と後を比較すると,特に骨への知識や着眼点に著しい違いが見て取れた.さらに,骨病変や加齢性変化など,正常の骨の成長のみならず疾患までへも興味の幅を広げ,探究心・好奇心を涵養できた様子が窺えた.

    結語として,身近な生き物を用いた実習形式の授業は,机上で得た知識を実感と納得に基づく“見識”へと知識の階層を昇華させ,新たな疑問を抱ける児童へと成長できるなど,教育効果が高い取り組みであることが示唆された.

feedback
Top