詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "殺しの烙印"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 奥野 真之
    認知科学
    2014年 21 巻 3 号 372-381
    発行日: 2014/09/01
    公開日: 2015/05/12
    ジャーナル フリー
    A motion picture consists of separate shots that are filmed at different times in differ-
    ent locations. Cuts, which are instantaneous transitions between shots, induce abrupt
    changes in view that have no counterparts in the real world. Despite these discontinuous
    transitions, film viewers are able to perceive a sequence of shots as a continuously un-
    folding event, being unaware of these cuts. The purpose of this article is to investigate
    the relationship between the unawareness of existence of these cuts and the structure
    of events in narrative films. In the experiment, participants viewed excerpts from fea-
    ture films and were instructed to intentionally detect cuts. To assess the relationship
    between cut detection and the structure of events, a logistic regression analysis was
    conducted. The results showed that the number of event segmentations and edit types
    were related to the detectability of the cuts, such that the detectability of the cuts
    increased with an increase in the number of event segmentations. Cuts accompanying
    scene continuity were missed more than cuts without any continuity. This study also
    discusses the relationship between the structure of events and film perception.
  • 藤城 孝輔
    映像学
    2022年 108 巻 101-121
    発行日: 2022/08/25
    公開日: 2022/09/25
    ジャーナル フリー

    村上春樹作品への日本映画の影響はこれまで十分に論じられてこなかった。実際、両者の関係は決して明白とはいえない。先行研究が指摘するとおり、小説内での明示的な言及は『1Q84』(2009-10年)に黒澤明の『蜘蛛巣城』(1957年)と『隠し砦の三悪人』(1958年)が登場する程度である。エッセイや数少ない映画評で邦画が話題に上ることはあるものの、映画をテーマとするほぼ唯一の書籍といえる『映画をめぐる冒険』(川本三郎との共著、1985年)の中で日本映画が論じられることはない。

    本論文は村上が1980年から1981年にかけて雑誌『太陽』に連載していた映画評を手がかりに村上の小説『騎士団長殺し』(2017年)と鈴木清順のポスト日活時代の映画との間テクスト性を検討する。特に村上が「実像と幻影、真実と虚構、過去と現代を一体化させたその映像は息を呑むばかりに素晴らしい」と評したテレビ映画『木乃伊の恋』(1973年)が村上による「二世の縁」(1808年)の換骨奪胎に影響を与えたと本論文では推察する。村上が批評家として向き合った清順の映画が後年、思わぬかたちで村上のテクストに表出するまでの過程を『木乃伊の恋』およびその延長線上にある大正浪漫三部作(特に1991年の『夢二』)との比較を通して明らかにしたい。

feedback
Top