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クエリ検索: "涇県"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 内山 敏聡, 山内 龍男
    繊維学会誌
    2010年 66 巻 8 号 199-203
    発行日: 2010年
    公開日: 2010/10/20
    ジャーナル フリー
    Chinese ink blurring on various papers for calligraphy was examined by the use of non-diluted or diluted inks. The blurring indices based on Klemm Method, the ink absorption, the unevenness of the outlines at the blurring heads, represented well the changing of the blurring. The blurring evaluation based on human's feeling also corresponded to the changing of the blurring indices. Specially, the blurring index based on the unevenness of the outlines at the blurring heads, as show in Fractal dimension, was preferable to represent the blurring evaluation based on human's feeling.
  • 왕 샤오쿠이, 김 호걸
    日常と文化
    2019年 7 巻 155-170
    発行日: 2019/10/01
    公開日: 2022/04/17
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • ―《玄妙観重修三清殿記》と《玄妙観重修三門記》二稿を中心に―
    陳 建志
    書学書道史研究
    2012年 2012 巻 22 号 53-68
    発行日: 2012年
    公開日: 2013/06/02
    ジャーナル フリー
    Zhao Mengfu 趙孟〓 (1254-1322) was an eleventh-generation grandson of Zhao Kuangyin 趙匡胤, the founder of the Song dynasty, and served as an official under the five Yuan emperors Shizu 世祖, Chengzong 成宗, Wuzong 武宗, Renzong 仁宗, and Yingzong 英宗. While being of noble status, he left more than seventy-three pieces of inscriptional calligraphy (including twelve draft inscriptions), which is unusual in the history of Chinese calligraphy, and the background to this is quite interesting.
      I believe that the formation of the calligraphic style employed in the drafts for the "Xuanmiaoguan chongxiu Sanqingdian ji" 玄妙觀重修三清殿記 and "Xuanmiaoguan chongxiu Sanmen ji" 玄妙觀重修三門記 was of epoch-making importance not only in Zhao Mengfu's inscriptional calligraphy, but also in his calligraphic œuvre as a whole. In this article, I set out to elucidate how the calligraphy of these two drafts created a new style of calligraphy, what lay behind it, and other questions. I also wish to examine the validity of the thesis that Zhao Mengfu's calligraphy can be divided into three distinct periods. The main issues on which I focus for investigating the above questions are as follows:
      1. Zhao Mengfu's extant inscriptional calligraphy.
      2. The historical background to the formation of his inscriptional calligraphy.
      3. The origins, establishment, and development of his inscriptional calligraphy.
      4. The growth of research on the two above-mentioned drafts.
      Taking note of the common practice of writing inscriptions during the Yuan, I put forward a view differing from the views of previous scholars on the basis of Zhao Mengfu's experiences as he travelled between north and south China. I point out that the calligraphic style of the two drafts was established after his return to the south, and I draw the conclusion that because not only was it informed with the earlier styles of the Jin and Tang, but it also embodied the character of the calligraphic styles of north and south Yuan China, it laid the foundations for subsequent inscriptional calligraphy. In particular, through his acquaintance with Xianyu Shu 鮮于樞 he deepened his acquaintance with the calligraphic style of the north and gained the opportunity to be exposed to the calligraphic style of Li Yong 李〓, and it is to be surmised that this inspired a new mode of expression in his inscriptional calligraphy. The mode of expression distinctive of the two drafts merits attention also in the history of calligraphic styles, and in my view it could be called the Zhao style.
  • 古代中国法の一分岐点
    石岡 浩
    法制史研究
    2010年 59 巻 1-52,en3
    発行日: 2010/03/30
    公開日: 2017/03/01
    ジャーナル フリー

    本稿は、三国時代の魏の文帝(曹丕)と法術官僚の高柔が議論した「妖謗賞告之法」の改定に関する資料を手がかりに、中国古代における「誹謗」罪と「妖言」罪の歴史的意味、および魏の文帝の制度改革とその目的を明らかにする。
    後漢の献帝から禅譲を受けて、文帝が魏王朝を開いたその初年、民間に「誹謗」「妖言」が相次ぐ情況があった。文帝はそれらを死刑に処して、告発者に褒賞を与えていた。それを諫めた高柔は、「誹謗」や「妖言」の告発に褒賞を与える法の廃止を進言する。旧後漢官吏たちの王朝に対する諫言を汲み取り、それを誣告する悪質な魏の官吏を排除せんとしたからである。
    ところが文帝は「誹謗」の告発奨励のみ廃止して、「妖言」の処罰は撤回しなかった。それは「妖言」が「謀反」「大逆」に等しく、王朝の滅亡や禅譲を促す要素が含まれていたからである。
    かつての秦王朝の「妖言」罪は、神仙思想を説く方術の士が図讖を利用して、王朝の滅亡を予言した発言からなる。また前漢王朝の「妖言」罪は、儒家が讖緯説に則って国家の吉凶を予言した言説からなる。
    ところが前漢・後漢交代期に、王莽と光武帝が讖緯説によって皇帝に即位したあと、讖緯説は王朝の正統性を証明する重要な理論となった。そのため後漢時代には、皇帝の簒奪を狙う諸侯王が讖緯説を利用して現皇帝を批判する言説を「妖言」罪として、その処罰をかつてないほど厳重にしていた。
    それゆえ三国魏の文帝は、自身が讖緯説によって皇帝に即位したあと、旧後漢官吏たちが讖緯説を挙げて、他の諸侯王が皇帝に相応しいと述べる「妖言」を憎み、それを厳格に死刑に処したのである。ついで文帝は、「謀反大逆」罪の告発を奨励する詔を出し、さらに皇后の外戚が政治に関与することを厳禁する詔も出す。
    これら文帝の三つの改革―諸侯王を擁立する「妖言」の弾圧、「謀反大逆」の告発の奨励、外戚の政治参加の禁止―は、王朝の簒奪を促す要素を排除する目的をもつ。これらは魏晋時代の法に継承されて、伝統中国法の発達・展開の初期の分岐点となった。

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