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全文: "現象的意識"
18件中 1-18の結果を表示しています
  • 森岡 周
    理学療法学Supplement
    2008年 2008.35.1 巻
    発行日: 2008/05/15
    公開日: 2018/03/08
    会議録・要旨集 フリー
  • 三浦 俊彦, 柴田 正良
    科学哲学
    2011年 44 巻 1 号 1_91-1_93
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/10/13
    ジャーナル フリー
  • 片上 大輔
    知能と情報
    2016年 28 巻 2 号 50
    発行日: 2016/04/15
    公開日: 2018/04/15
    ジャーナル フリー

    人が集まりコミュニケーションする場では,人は「雰囲気」を感じる.複数の人が発する言葉,表情,視線,うなずき等から人は雰囲気を感じ取り,次に起こり得る雰囲気を意識的あるいは無意識的に予測しながら対話コミュニケーションを進めている.人は雰囲気に基づき多様なコミュニケーションを進めている一方,雰囲気は言葉にして説明することが困難である.

    雰囲気を工学的に扱う領域は雰囲気工学(Mood Engineering)と呼ばれ,2013年から分野の異なる関連の研究を集中して議論する場所を提供することを目指して,筆者らを中心に活動が行われている.雰囲気工学では,複数人が構成する人工的な雰囲気の工学的なモデルを作成することを試みる.雰囲気を工学的に議論することは,人間の新しいコミュニケーション基盤の構築につながる.

    言葉で説明がしにくい雰囲気を解明するためのアプローチは,従来の工学的なやり方だけにこだわることなく,ロボットなどを用いた構成的手法,エスノグラフィーのような人の観察手法,発汗や脈拍計測のような生理指標や脳計測実験の利用など,様々な手段で取り組んでいく必要がある.具体的な研究対象としては,多人数の会話の場,複数の会話ロボットなどの人工的な言語・非言語情報による会話の場,Web メディアにおける複数人の言語活動(twitterやSNS)から推測されるネット上の雰囲気などが挙げられる.これらから,複数人が創り出す「雰囲気」を構成する工学的モデルを探り,モデルに基づいた新たな対話システムや新しいネットワークコミュニケーションシステムの確立を目指している.これらの議論は始まったばかりであり,今後の研究の発展が期待される.

  • マッキン ケネスジェームス
    知能と情報
    2016年 28 巻 2 号 50
    発行日: 2016/04/15
    公開日: 2018/04/15
    ジャーナル フリー

    人の意識の仕組みについては古くからいくつも仮説が提案されているが,ニューロイメージング技術(ポジトロン断層法:PET,機能的磁気共鳴画像法:fMRI,脳磁図法:MEG,等)の発展により,近年再び研究が活発に行われている.

    意識は脳の機能により発現すると考える立場から,意識は志向性をもつ高次な脳の情報処理の一様式(苧坂 1997)と定義できる.特定の脳の活動のみが意識と相関を持つと仮定し,脳内の神経細胞の活動から意識を解明しようとする神経科学的アプローチがNeural Correlates of Consciousness(NCC:意識と相関する神経活動)である.つまり,NCCは,特定の意識的知覚を共同して引き起こすのに十分な,最小の神経メカニズム(Crick&Koch 1990)と定義できる.

    しかし,意識そのものについても定義が難しい問題を抱えている.意識と無意識の関係に加え,意識の内容や,意識の状態に対応する複数の階層があると定義することができる.覚醒(arousal/vigilance)は,刺激の受け入れに対して準備ができた状態,アウェアネス(awareness)は,刺激を受け入れている状態,つまり知覚している状態であり注意に基づく刺激や反応への選択性がある状態,そして自己意識(self consciousness)は,注意の対象が自分の意識そのものである状態がある.自己意識は,自己に向かう再帰的(リカーシブな)意識と考えることができる.(苧坂 1997)

    NCC の研究では,再現実験における刺激の操作性の良さから,特に視覚的意識(visual consciousness)が研究対象に選ばれることが多い.視覚的意識には,盲視(blind sight),両眼視野競争(binocular rivalry),視覚的注意(selective visual attention),半側空間無視(parietal neglect)等,いくつもの特徴がすでに見出されており,これら視覚意識のNCC を研究することにより,現象的意識(phenomenal consciousness)解明に繋がることが期待されている.

  • 河野 俊明
    読書科学
    2013年 55 巻 3 号 69-77
    発行日: 2013/07/10
    公開日: 2018/11/16
    ジャーナル フリー
  • 高村 夏輝
    科学哲学
    2007年 40 巻 1 号 81-93
    発行日: 2007/07/30
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    Representative theory of perception has used the analogy of watching television screens to explain the perception of material objects. To this analogy, there has been a wellknown objection. Contemporary representative theorists, called "New representationalism", claim to have a way out of the objection, and I shall argue that their argument is well-grounded. Seeing things through television screens can be direct perception of those things. Unfortunately, however, this argument has its own drawback, and one of the essential ideas of representative theory would have to be compromised, i.e. that the subject cannot be aware of sensedata.
  • 廣松 渉
    哲学
    1975年 1975 巻 25 号 71-85
    発行日: 1975/05/01
    公開日: 2009/07/23
    ジャーナル フリー
  • 高柳 茂
    哲学
    1954年 1954 巻 3-4 号 11-21
    発行日: 1954/03/31
    公開日: 2009/07/23
    ジャーナル フリー
  • 前野 隆司
    年次大会講演資料集
    2010年 2010.9 巻 W3002-(1)
    発行日: 2010/09/04
    公開日: 2017/08/01
    会議録・要旨集 認証あり
  • 科学哲学
    2008年 41 巻 1 号 1_147-1_157
    発行日: 2008年
    公開日: 2009/07/31
    ジャーナル フリー
  • 前田 高弘
    科学哲学
    2003年 36 巻 1 号 29-42
    発行日: 2003/07/25
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to show that some form of direct realism concerning vision is false. Section 1 defines what it is to see things directly and identifies naïve realism as the target of criticism. Section 2 criticizes naïve realism by arguing that we cannot phenomenally be conscious of three dimensional shapes of physical objects, and also explains how we see physical objects and why we are naïve realists before starting philosophical thinking. The final section concludes with some remarks about the character and limits of my argument against direct realism.
  • 中畑 正志
    哲学
    2013年 2013 巻 64 号 78-102_L8
    発行日: 2013年
    公開日: 2014/07/10
    ジャーナル フリー
    The phenomenon described as “perceiving that one sees” or “perception of one's own perception” has attracted the attention of many philosophers. In this article, I articulate the differences between Aristotle's and Descartes' understanding of this phenomenon, with brief comments on the discussion of the same phenomenon in the Cyrenaics, Stoics and Plotinus.
    In several passages Aristotle explores this phenomenon, i. e. “perceiving that one sees.” We should pay special attention to the fact that in De somno, Aristotle assumes that trans-modal discrimination (such as discrimination of sweet from white) implies this sort of higher order perception. We can explain this implication as follows: when we discriminate, for example, sweet from white, we also discriminate the respective modes of perception, namely, tasting in the perception of sweet on the one hand and seeing in the perception of white on the other. This means that Aristotle understands perceiving that one sees as an integral part of the first order perception of the external thing. This is why this second order recognition is a kind of sense-perception par excellence for Aristotle.
    Descartes elucidates the phenomenon of perceiving that one sees in an opposite way from Aristotle. He separates this phenomenon from the external object that one perceives. Descartes restricts the sense-perception within one’s subjective experience and counts it as a mode of thought. This is sense-perception in its proper (praecise) sense for Descartes and what he calls conscientia (consciousness). Descartes broke the Aristotelian unity between our inner activity and its external objects, and the Cartesian concept of consciousness is a historical product of this break. By examining the explanations of the same phenomenon expounded by the Cyrenaics, Stoics and Plotinus, we can confirm its historicity.
  • 松山 壽一
    ヘーゲル哲学研究
    2008年 2008 巻 14 号 41-55
    発行日: 2008/12/15
    公開日: 2011/12/19
    ジャーナル フリー
  • 鈴木 貴之
    哲学
    2004年 2004 巻 55 号 193-205,29
    発行日: 2004/04/01
    公開日: 2009/07/23
    ジャーナル フリー
    Some anti-physicalists claim that the conceivability of zombies itself shows in an a priori way that physicalism about consciousness cannot be true. We have to see if this argument is successful before we start to build a physicalistic theory of con-sciousness. There are two popular physicalist objections to the argument. The ob-jection based on necessity a posteriori does not succeed because of the equivocality of the statements in question.Another objection, based on non-ascriptivism about meaning, fails because non-ascriptivism mistakenly thinks that conceivability is a quite empty notion. Despite the failure of these objections, we can object to the con-ceivability argument by emphasizing the possible inappropriateness of concepts. Our present concepts do not necessarily depict reality in an appropriate way. So, conceivability based on our present concepts has no consequences for metaphysical possibility if the concepts used are inappropriate ones. We have reason to think that our current concept of consciousness is inconsistent, so the conceivability of zom-bies is not a reliable guide to their metaphysical possibility. We may see that physi-calism about consciousness is true and zombies are inconceivable when we have the appropriate concept of consciousness.
  • 正木 正
    心理学研究
    1931年 6 巻 2 号 249-267
    発行日: 1931年
    公開日: 2010/07/16
    ジャーナル フリー
  • 中村 克己
    心理学研究
    1944年 19 巻 1 号 46-60
    発行日: 1944年
    公開日: 2010/07/16
    ジャーナル フリー
  • 藤田 和正
    密教文化
    1998年 1998 巻 199-200 号 106-132
    発行日: 1998/03/31
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 沢田 慶輔, 吉田 章宏, 若井 邦夫, 神保 信一, 大橋 一憲, 和田 三郎, 石塚 喜三郎
    教育心理学研究
    1963年 11 巻 1 号 1-17,60
    発行日: 1963/03/30
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    The aim of this investigation is to find out what effect “moral education” has on students, and thus to improve “moral education.” In order to advance the previous investigation of ours, this time the emphasis was put on the extent to which the taught materials are digested by students.
    The following data were used in the analysis; two hours' observation of each of three classes (8th grade), questionnaires given immediately after the class, interviews with sampled students, students' own essays written one month after the class, and questionnaires administeted five months after the class. One of the classes, which was a subject group of our previous investigation, was given new materials and the resulting change of the class procedure was examined.
    The investigation was conducted as follows:
    (1) Some improved categories which were selected out of the former trial categories were employed for the present analysis. The items consisted of the categories concerning (a) contents of utterances and (β) function of teachers' utterances.
    (2) The questionnaires and the essays were rated according to five grades, and the relation with the analysis of class procedure was examined.
    (3) The relation was examined between the reflection by the teacher himself after the class and the analysis by the categories.
    (4) Sampled students who were chosen from each class (2 from each) were interviewed for thirty minutes by a counselor with over 7 years' experiences. The interview was held immediately and five months after the class, and the degree of students' digestion of the taught materials was examined. By this interview, we tried to detect the profound feelings which could not be grasped by means of observation, tape-recording, essays, and questionnaires.
    According to the present investigation, analysis of class procedure by categories was proved to be effective and indispensable for the studies of “moral education.”
    The relation between students' essays and analysis based on the above-mentioned data was consistent with each other.
    The present investigation is the second stage of our continuing study of “moral education.” In the coming study, various problems concerning development of children, the effect of buzz-session method and the whole class discussion, and more dynamic grasping of teaching procedure will be examined.
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