詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "白華"
326件中 1-20の結果を表示しています
  • 木口 実
    木材保存
    2014年 40 巻 5 号 212-215
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/11/01
    ジャーナル フリー
  • 三木 功, 川竹 景子, 重本 直也
    化学工学論文集
    2010年 36 巻 5 号 519-525
    発行日: 2010/09/20
    公開日: 2010/09/20
    ジャーナル 認証あり
    香川県さぬき市で生産された砂を使用して製造したモルタルの表面に
    白華
    が起きた.このような骨材に起因するモルタルの
    白華
    挙動を考察するために,
    白華
    を起こした砂と参照用としてそうでない砂について,バルクおよび表面組成を分析した.さらに,これらの砂を水やモルタル中を模擬したCa(OH)2懸濁溶液,アルカリ性のKOH溶液に浸漬し,
    白華
    に関連する成分の溶出挙動を調べた.その結果,
    白華
    を起こした砂では水中で可溶性のNa2SO4が溶出し,Ca(OH)2溶液やKOH溶液への浸漬ではNa2SO4以外にケイ酸中のケイ酸ナトリウムに由来するNa塩の溶出が起きた.このようなNa塩はモルタル中でCa(OH)2と反応して強アルカリのNaOHを生成し,それが大気中のCO2の吸収を促進してNa2CO3,NaHCO3,CaCO3などの炭酸塩を生じ,
    白華
    現象が促進されるものと推定される.
    白華
    を生じなかった砂では水やアルカリ溶液に浸漬することにより,モルタルブロックの
    白華
    物中では検出されなかった石膏(CaSO4)の溶出が起きた.
  • 芝田 隼次, 村山 憲弘, 桝井 健, 八尾 眞太郎, 豊福 俊英
    化学工学論文集
    2015年 41 巻 1 号 67-71
    発行日: 2015/01/20
    公開日: 2015/01/20
    ジャーナル 認証あり
    石炭灰から合成したゼオライトをモルタル添加剤として用いて,ゼオライト添加によるモルタルの圧縮強度や空隙率などの物理的性質の変化とゼオライトの陽イオン交換反応による
    白華
    (エフロレッセンス)の抑制効果を検討した.ゼオライトをモルタルに添加することにより,
    白華
    を抑制することが可能であった.Al3+を担持したP型ゼオライト(Al-P)を添加した場合,10%以上の添加量で
    白華
    の発生を大幅に抑制することができた.ゼオライト添加による
    白華
    抑制効果の主な要因は,空隙充填効果によってNa2SO4水溶液の移動が妨げられたことによると考えられる.
  • 西岡 洋, 村松 康司, 廣瀬 美佳
    X線分析の進歩
    2012年 43 巻 401-406
    発行日: 2012/03/31
    公開日: 2023/11/08
    ジャーナル フリー

    西洋漆喰施工後に見られる

    白華
    現象を解明するため,汎用蛍光X線分析装置とX線回折分析装置を用いて
    白華
    成分を測定した.その結果,西洋漆喰施工後に発生する
    白華
    物質は硫酸カルシウム二水和物(二水石膏)を主成分とするものであることが判明した.施工時に粉末の西洋漆喰に水を加えて混練する際,カルシウムイオンと硫酸イオンが溶出し,これが施工後に乾燥状態と加湿状態を繰り返し経ることにより徐々に漆喰表面に移動して析出する現象であることが明らかとなった.

  • 奧田 進
    石膏
    1952年 1952 巻 4 号 183-186
    発行日: 1952/01/25
    公開日: 2010/08/05
    ジャーナル フリー
    Outline of the previous works on the mechanism of efflorescence, one of the factors govering the deterioration of slip casting gypsum molds were shown.
    A harmful deposition of salts such as Na2SO4, MgSO4 is caused mainly by evaporation of liguid under the surface of porous bodies and have some connection with their capillary head or suction force.
    Suction force of gypsum molds was determined by Pukalls method as a preliminary experiment for the foundamental study on the mechanism of deterioration by efflorescence.
  • 田中 清人, 荒河 広輝
    豊田工業高等専門学校研究紀要
    2005年 38 巻 93-98
    発行日: 2005/11/25
    公開日: 2017/04/27
    ジャーナル フリー
  • 河原﨑 政行, 平林 靖
    木材保存
    2014年 40 巻 1 号 17-24
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/03/07
    ジャーナル フリー
    市販のリン酸系薬剤2種類とリン酸・ホウ酸混合系薬剤を用いた防火木材について,高湿度雰囲気に暴露し,吸湿量への薬剤の種類,薬剤固形分量,雰囲気湿度の影響を検討するとともに,表面に観察された薬剤を含む水滴の発生量を基に
    白華
    の可能性を推察した。
    最大吸湿量は,薬剤の種類間に差異があり,雰囲気湿度の上昇とともに増加する傾向が見られた。また,個別の薬剤を用いた防火木材では,薬剤固形分量の増加とともに最大吸湿量が大きくなり,両者の間には極めて高い直線関係があることが分かった。
    表面に観察された水滴の発生量は,薬剤の種類間に差異があり,薬剤固形分量の増加および雰囲気湿度の上昇とともに多くなった。また,水滴の発生量が多い種類は,最大吸湿量が大きくなる傾向があった。これらの結果から,防火木材の
    白華
    は,吸湿性と関係し,薬剤の種類,薬剤固形分量,雰囲気湿度の影響があることが推察された。
  • 中原 万次郎, 笠井 順一, 小林 幸畝
    石膏
    1952年 1952 巻 7 号 323-326
    発行日: 1952/12/30
    公開日: 2010/08/05
    ジャーナル フリー
    It is possible to increase the waterproofness of gypsum by treating with potassium silicate (K2O⋅mSiO2, m=3.5-4.5) or sodium silicate (Na2O⋅nSiO2, n=3) solutions of various concentrations. Gypsum treated with 5% potassium silicate solution (SiO2/K2O ratio-4.5) is most effective for waterproonfess and efflorescence.
  • 松尾 隆士, 田中 享二, 石崎 武志
    日本建築学会構造系論文集
    2007年 72 巻 616 号 33-39
    発行日: 2007/06/30
    公開日: 2017/02/25
    ジャーナル フリー
    To design the mitigation method for efflorescence of historical brick masonry buildings reinforced with concrete, the flowchart for mitigating efflorescence was proposed and the efflorescence risk of actual brick masonry building was estimated by using proposed flowchart. Concretely, features on the wall, environmental conditions were grasped, and numerical simulation of water movement was performed. As a result, heavy efflorescence was observed on the part considered efflorescence risk would be high. In addition, mitigation method of efflorescence was proposed and the effect was verified by accelerated test using model wall specimen. It was considered that efflorescence could be mitigated by constructing reliable insulation layer of moisture between brick masonry wall and reinforced concrete.
  • 陳 怡安
    印度學佛教學研究
    2022年 70 巻 2 号 862-859
    発行日: 2022/03/23
    公開日: 2022/09/09
    ジャーナル フリー

    In the Gaṇḍavyūhasūtra, Mt. Potalaka is the dwelling place of Avalokiteśvara, a bodhisattva who exemplifies infinite mercy and compassion. The word pota, which literally means “young plant,” has various translations in Buddhist philosophy. Fazang法藏 interpreted the word potalaka as “Small Tree Vine Adornment Mountain” 小樹蔓莊嚴山, whereas his disciple, Huiyuan慧苑, translated it as “Small Flowering Tree Mountain” 小花樹山.

    Li Tongxuan李通玄, referring to Huiyuan’s version, first translated potalaka as “Small White Flower Tree Mountain” 小

    白華
    樹山. He associated potalaka with Avalokiteśvara’s “Great Compassionate Practice” 大悲行. According to Li Tongxuan, Avalokiteśvara embodied the “Great Compassionate Practice” when he offered his life to teach all sentient beings to achieve bodhicitta, an enlightened mind aimed to avoid committing small mistakes and abandoning small good deeds.

    The idea that his interpretation of Sanskrit is unreliable existed since the Ming Dynasty. However, the translation as “Small White Flower Tree Mountain” was widely accepted and had a remarkable influence on Chengguan澄觀 and on later generations.

  • 丁 乙
    美学
    2021年 72 巻 2 号 12-23
    発行日: 2021年
    公開日: 2023/04/27
    ジャーナル フリー
    This paper aims to clarify the transition process of Zong Baihua’s application of Confucianism (Kongzi, Mengzi) and Taoism (Laozi, Zhuangzi) for the purpose of establishing his unique Chinese art theory from the 1930s to the 1970s. In his earliest articles regarding Chinese art theory in 1932, Zong defined the ideal “aesthetics” as a discipline that took distinct phenomena of art in certain cultures into accounts while it reflected the cosmic view pursued by the culture. There, he mainly referred to the concepts of Confucianism and Taoism to explain Chinese pre-modern art theory and art phenomena. Further, from the middle of the 1930s to the 1940s, he theorized the possibility of connecting philosophy to art phenomena via the discovery of the thought of Zhuangzi. However, after the 1960s, he reconsidered the role played by classic philosophy in “aesthetics” at large and thus turned to utilize pre-modern art theory, instead of classic philosophy, to re-explain art phenomena, while he attempted to construct a mutual complementation system of Confucianism and Taoism as the reflection of cosmic view underlying Chinese art phenomena.
  • 素木 洋一
    窯業協會誌
    1963年 71 巻 813 号 C470-C476
    発行日: 1963年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 混合塩硬化剤について
    永井 彰一郎, 関谷 道雄
    石膏と石灰
    1955年 1955 巻 16 号 759-765
    発行日: 1955/02/01
    公開日: 2011/08/16
    ジャーナル フリー
    以上数種の混合塩の硬化作用について試験検討した結果を個々の混合塩について要約すると, (1) K2SO4, +ZnSO4混合塩ではK2SO4は凝結硬化を促進しZnSO4は抑制する相対的な関係作用がある。 (2) K2SO4 : ZnSO4の比にかかわらず硬化剤としての合計添加率が3~3.5%以上になると, 表面硬度および水和度が大きくなるものもあるが長期の強度劣化がみられる。 (3) ZnSO4の併用添加は湿空養生効果を高め, 長期時効がみられるが, 添加率増による直接劣化の影響が現れる。 (4) K2SO4との併用混合塩として, MgSO4はZnSO4と大差ないが, MnSO4では養生条件の影響が著しい。 (5) ZnSO4+ (NH4) 2SO4混合塩は概して硬化作用が弱く, 硬化度および水和度はともに低く, 凝結時間が著しく長い。 (6) ZnSO4+Na2SO4混合塩は, その硬化作用はZnSO4+K2SO4混合塩と大差がないが, 養生条件の影響がより大きく,
    白華
    を伴う。 (7) Na2Si2O5+Na2SO4混合塩では
    白華
    の生成などによつて表面硬度に時効劣化がみられる。しかし湿空養生による
    白華
    の発生時期の調節によつて劣化現象は抑制され, さらに養生効果によつて高強度化の硬化作用をもたらすことができる。 (8) CaSO4・2H2O+K-alum混合塩では可溶塩であるK-alumの影響が著しく, 難溶塩硬化剤としてのCaSO4・2H2Oの併用効果は殆んど認められない。養生条件および時効硬化の影響変化は可溶塩の種類によつて決定される。
  • 松尾 隆士, 田中 享二, 石崎 武志
    日本建築学会構造系論文集
    2005年 70 巻 587 号 23-29
    発行日: 2005/01/30
    公開日: 2017/02/11
    ジャーナル フリー
    It is indicated that the reinforcement with concrete causes efflorescence and decay of brick because of alkali salts in cement. This paper explains the mechanism of efflorescence on historical brick masonry buildings reinforced with concrete. First, accelerated test method was developed so as to reproduce efflorescence on brick masonry wall reinforced with concrete. Second, we investigated relation between water content and rate of evaporation. It is considered that water did not move in a liquid condition in the brick below the water content of 4〜5Vol%. Finally, model wall specimen similar to actual historical brick masonry wall was made and accelerated test was carried out. And water content of each brick was continuously measured by TDR(Time Domain Reflectometry) method during the test. It is concluded that efflorescence did not occur 4〜5Vol% water content below because movable water in liquid phase was not present in the brick.
  • 原田 寿郎
    木材保存
    2021年 47 巻 3 号 125-128
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/08/01
    ジャーナル オープンアクセス
  • 松尾 隆士, 田中 享二, 石崎 武志
    日本建築学会構造系論文集
    2006年 71 巻 608 号 15-20
    発行日: 2006/10/30
    公開日: 2017/02/17
    ジャーナル フリー
    It is important that clarifying water distribution and moisture movement in the brick masonry wall quantitatively, so as to design the mitigation method for efflorescence of historical brick masonry buildings reinforced with concrete. For this purpose, model wall specimen was built in the laboratory and observation of efflorescence was carried out. And the water distribution in the model wall was measured by using TDR method in the test. It was considered that the higher water content of inner brick masonry wall become, the more soluble salt moved from the interface of concrete to the surface of brick masonry wall. The numerical simulation of water movement in the model wall was performed with the Delphin4 program developed by TU Dresden. It seemed that the simulation results reproduced the tendency of measured moisture profiles in each position.
  • ―張蔭麟・宗白華の言説を中心に―
    梁 開印
    書学書道史研究
    2022年 2022 巻 32 号 99-112,126
    発行日: 2022/10/31
    公開日: 2023/03/31
    ジャーナル フリー

      Since ancient times, calligraphy has had many different roles in China, making it a very complex cultural phenomenon. In the early 20th century, the Western word “art” was translated in Japan as “bizyutsu” (art), and later, “art” was introduced to China. During this period, the proposition that “calligraphy is an art” emerged in China, and many scholars later proposed such in their respective works. People today already regard calligraphy as an art. To begin with, how can calligraphy be placed in the category of Western art when it is a traditional Chinese culture, and what is the theoretical basis for placing it in the category of art? This paper takes the emergence of the proposition that “calligraphy is an art” in China from the early to mid-20th century as a starting point and examines the theoretical basis for why calligraphy is an art, focusing on the discourses of the scholars who presented this proposition, especially Zhang Yinlin and Zong Baihua. Zhang Yinlin's theory was based on the emotionalism that was popular in the West in the early 20th century. Zong Baihua used classical Chinese philosophical thought to make his point based on the hieroglyphics of Chinese characters and the tools they use. However, neither has solved the question of why calligraphy is an art. From a traditional perspective, Chinese calligraphy has multifaceted cultural values. The perception that “calligraphy is an art” since the modern era focuses only on the characteristics of the external form of calligraphy and defines the essence of calligraphy from Western literary theory. Although calligraphy has made significant progress in terms of art form under the criteria of art, from an overall perspective, the essence of calligraphy is not a singular entity, and calligraphy is not equal to the art of writing. To judge the essence of calligraphy as art simply by focusing on the external form would be a one-sided view of calligraphy.

  • 永井 彰一郎, 関谷 道雄, 山川 一雄
    窯業協會誌
    1951年 59 巻 665 号 525-529
    発行日: 1951/11/01
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    Action of various electrolytes of sulphate salts on anhydrous gypsum plaster was systematically investigated. Powder of natural and reclaimed crystal gypsum was calcined at 400, 500, 700, and 1000°C for 1 hour, and kneaded with 1% solution of various sulphates of 1-3 valency metal, e.g., simple salt Na2SO4, ZnSO4, Al2(SO4)3, mixture of these two or three salts of K-, NH4-, Fe-, Al-alum. From many results of comparative tests. Al2(SO4)3, ZnSO4 and K-Al-alum or Fe-NH4- alum were observed to be better addition agent than other salts, for the properties of compressive strength, hardness, etc. of hardened anhydrous gypsum plaster. Na2SO4 was observed to be un suitable agent by the bad effect of efflorescence in any case of simple or mixed use with other sulphate. The addition of hard soluble CaO or CaSO4. 2H2O was also to be undesirable admixture. and the effect of CaSO4. 1/2H2O addition agent is now being studied, which result will be hereafter reported in the following report.
  • 中山 實
    日本建築学会構造系論文集
    1998年 63 巻 514 号 27-34
    発行日: 1998/12/30
    公開日: 2017/02/02
    ジャーナル フリー
    To prevent staining and efflorescence thought to be caused by the migration of water containing staining agents and soluble salts in stone, it was considered that the migration of the water in the stone must be controlled. It was believed that this could be achieved by treating stone surfaces with a barrier penetrant which has water repellency. Experiments testing five parameters were carried out. Although the scope of this research covered short term observation of the effect of barrier penetrant treatment and long term stain prevention was not confirmed, on granite the silicone type acrylic derivative polymer barrier penetrant and the alkyl-alkoxy silane type barrier penetrant were seen to prevent changes in appearance and to prevent efflores- cence. Staining and efflorescence of stone for buildings occurs frequently and a solution to these is urgent for stone work quality assurance. Knowledge obtained in this research is essential information.
  • 近藤 高規
    コンクリート工学
    1994年 32 巻 8 号 24-32
    発行日: 1994/08/01
    公開日: 2013/04/26
    ジャーナル フリー
    近年, コンクリートの景観についていろいろと検討がなされている。従来のコンクリートは, 無彩色で単調なことが人工的な印象を与えており, このことから脱皮するために景観設計という新しい概念でコンクリートを商品開発する考え方が広まっている。本稿は, 景観設計の3要素の1つである「色彩」の観点から, カラーコンクリート (着色コンクリート) を取り上げて, その着色方法や周辺技術に及ぶ現状とその課題についてまとめたものである。
feedback
Top