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全文: "篠沢秀夫"
15件中 1-15の結果を表示しています
  • 篠沢 秀夫
    電気学会誌
    1995年 115 巻 8 号 479
    発行日: 1995/07/20
    公開日: 2008/04/17
    ジャーナル フリー
  • 山口 隆康
    日本の神学
    2010年 49 巻 196-201
    発行日: 2010/09/17
    公開日: 2012/01/30
    ジャーナル フリー
  • 長谷川 秀樹
    日仏社会学会年報
    2013年 23 巻 75-79
    発行日: 2013/03/31
    公開日: 2017/06/09
    ジャーナル フリー
  • 長谷川 良平
    電気学会誌
    2011年 131 巻 4 号 235-238
    発行日: 2011/04/01
    公開日: 2011/04/01
    ジャーナル 認証あり
  • 吉田 司雄
    日本近代文学
    2014年 90 巻 206-210
    発行日: 2014/05/15
    公開日: 2017/06/01
    ジャーナル フリー
  • 佐藤 好彦
    開発工学
    2016年 35 巻 2 号 135-138
    発行日: 2016/03/10
    公開日: 2017/03/01
    ジャーナル フリー
    “Shin-Zen-Bi” : The truth, the goodness and the esthetic are considered to be human ideal and universal value. Especially, the esthetic may have stronger power to appeal to heart vividly than the goodness and the truth. The reason is because a sense and sensitivity to feel the esthetic connects to protect our lives in the bone. According to view in this way, pursuit of the esthetic is asking meaning of life. I cannot conclude the esthetic is equivalent to the happiness, but a mark of the happiness.
  • 白井 春人
    フランス語フランス文学研究
    1987年 51 巻 26-43
    発行日: 1987/10/20
    公開日: 2017/08/19
    ジャーナル フリー
  • 千葉 文夫
    フランス語フランス文学研究
    1982年 41 巻 71-79
    発行日: 1982/10/24
    公開日: 2017/08/19
    ジャーナル フリー
  • 中島 悠爾
    ドイツ文學
    1963年 31 巻 4-14
    発行日: 1963年
    公開日: 2008/03/28
    ジャーナル フリー
    In der vorliegenden, kleinen Abhandlung "Grundlage der Hartmann-Forschung (besonders bei Gregorius)“ behandelte ich zwei Bearbeitungen der Gregoriuslegende im Vergleich mit Hartmanns Gregorius: die mittelenglische und deren (und Hartmanns) Vorlage, die altfranzösische "Vie de Saint Grégoire“ (mit teilweiser Übersetzung, wahrscheinlich zum ersten Mal in Japan).
    Da es noch in unserem Lande einige Lücken in den materiellen Voraussetzungen gibt (im Gebiet der alt- und mittelhochdeutschen Dichtungen besonders auffällig), finde ich es für nötig, einiges von der Hartmann-Literatur, die ich in Deutschland gesammelt habe, zunächst einmal unseren hiesigen Kollegen zu empfehlen.
    Die vorliegende Arbeit ist daher keine Untersuchung, sondern kann als eine Einführung in dieses Spezialgebiet dienen. Ich habe vor, die Eigenschaften Hartmanns als "Gregorius“ im Vergleich mit seiner Vorlage herauszuarbeiten.
  • 山崎 一穎
    日本文学
    1979年 28 巻 12 号 65-73
    発行日: 1979/12/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
  • 大田 信良
    ヴァージニア・ウルフ研究
    1996年 13 巻 1-14
    発行日: 1996/09/30
    公開日: 2017/07/08
    ジャーナル フリー
  • 遠藤 英樹
    社会学評論
    2001年 52 巻 1 号 133-146
    発行日: 2001/06/30
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    現代社会において, 観光はますます重要な事象となっている.とくに, それはイメージを媒介することではじめて成立するという点で, 近代のありようと共鳴しあっていると考えられる.観光パンフレット, テレビ, 雑誌, 映画といったようなメディアを通じ, 観光地に対するイメージはたえず再生産されつづけており, こうしたメディアによるイメージの再生産に関する分析は, 観光という事象を語るうえで不可欠のものとなっている.本稿は奈良を事例とする意義について述べるとともに, 観光地・奈良のイメージを再生産するうえでメディアが重要な役割を果たしていることを指摘する.こうしたことについては, かつてD.J.ブーアスティンが指摘した問題圏にかさなるものであるが, ここではブーアスティンの指摘よりもさらに議論をすすめ, イメージの消費者たるべきツーリストたちが奈良という観光地をいかに読み解いているのかまでも考察する.それにより最後には, ツーリストたちが 「ブリコラージュ」の方法を用いつつ, 観光という「イメージの織物 (text-ile) 」を主体的に読み解いている姿を浮き彫りにする.
  • 石黒 武人
    多文化関係学
    2006年 3 巻 151-160
    発行日: 2006年
    公開日: 2017/03/28
    ジャーナル フリー
    本稿の目的は、日本文化における対人行動規範の説明モデルとして提示された「遠慮と察しのコミュニケーション(Ishii, 1984)」の「察しのコミュニケーション」が多文化的状況において有用であることを論証しようと試みることである。「遠慮と察しのコミュニケーション」に限らず、文化特定とみなされる要素は、特殊と普遍、文化特定と文化一般、文化と文明といった二元論的区分のなかで、いったん特殊というカテゴリーに判別されると、その範疇を超えて分析や考察をすることが難しくなり、新しい研究の方向性が閉ざされる。そこで、文化特定な要素である「察しのコミュニケーション」が多文化的状況においても有用性があると仮定し、多文化的なコンテクストにおいて文化特定要素が持つ可能性について考察を試みた。本稿では、「察しのコミュニケーション」は、メッセージの意味を読み取る推察力、そして他者に対して配慮、共感できる能力を養成する特質を持つことを示し、「察しのコミュニケーション」によって培われるそれらの能力が、多様性に関する知識と組み合わされた場合に、多文化的状況を多元的に把握する上で有用である、という結論に至った。察しの能力を基盤とした多元的な状況把握力は、日本人が今後直面する種々の多文化的状況において、人々が持つ多様性の発現を促し、互恵的な関係を構築する一助となる可能性があると考えられる。
  • 神田 孝治
    人文地理
    2001年 53 巻 5 号 430-451
    発行日: 2001/10/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    This paper examines the development process of Nanki-Shirahama Spa Resort, located in southern Wakayama Prefecture in the modern period, in terms of its association with images of other places. In this paper, an attempt is made to examine the triple relationships of "tourism", "otherness", and the "spatiality of capitalism", current concepts stemming from the "cultural turn".
    To understand the images of other places in tourism space, such images are characterized into two dimensions and their mutual relationship is analyzed. In the first dimension, the image of the tourism space as an "other" place contrasts with images of ordinary and familiar places. In the second dimension, images of geographically remote "other" places are evoked in the imagination. Thus, tourism space becomes the site of "other" encounters. Since the modern period is an age of globalism and nationalism, images which imply a connection to distant "other" places tend to evoke desires and idyllic thoughts and contribute to national identity, and are thus more suitable as the core image of tourism space than one which merely contrasts with ordinary images. In addition, liminal place-myths are more easily formed by this core ima ge through combining a set of images in tourism space.
    This study aims to further understand the relationship between images of other places and the material creation of tourism space. H. Lefebvre's work (1991) on the outline of space recognition in "The production of space" was therefore consulted. In short, the production of tourism space is treated as a triple dialectic of spatial practice, representation of space and space of representation. Using R. W. Butler's hypothesis (1980) of a tourist area cycle of evolution, three evolutionary stages of the modern tourism space are distinguished: exploration, involvement, and development. The relationship between the images of other places and the process of producing tourism space is considered for each stage.
    In the Nara Period, the beginning of the exploration stage in this tourism space, Emperors visited Muro-no-onyu, which was called the Yusaki or Shirahama spa, and was counted among the three oldest Japanese hot springs after the modern term. Later, it became popular with spa and sightseeing guests from the Kishu clan in the Edo era. In the early modern period, because it could be reached by ship, explorer-type tourists came from the city. At that time, the spa, renowned for its therapeutic qualities, was called the Yusaki hot spring.
    The involvement stage began in 1919, when the Shirahama Land Development Company built a resort. Created by Honda Seiroku, the father of the Japanese national park system, this development project was modeled after the German-created beach resort of Qingdao. The Shirahama Land Development Company utilised modern development techniques, such as digging hot springs, creating a road, cottage and park area, and constructing recreational facilities. The core "other" image of this tourism space was the whiteness of "Shira-ra-hama", a clean, white, sandy beach in Shirahama, because it contrasted with the dark images of cities caused by smoke and labor. This whiteness image evoked liminal place-myths, such as making love, curing the body and healing the mind by connecting with other whiteness images of a modern woman's skin and modern infrastructure. Because of these modern white images, many tourists experienced European and American geographical images, which evoked ideal modern culture or free love place-myths. However, these modern and occidental images also evoked images of the modernized city, the "ordinary" place, which is destructive to nature and the whiteness of the beach. Therefore, white and occidental images gradually became poor symbols of "other",
  • 成瀬 厚
    人文地理
    1997年 49 巻 1 号 1-19
    発行日: 1997/02/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    How can we recognize this world with finite extent as a globe? This question is the starting point of this study. This question leads us to another one: how do we represent the world? In this paper, I examined some cultural texts which seem to contribute to our view of the world. The texts which I chose here are exhibitions or collections which consist of several hundred photographs taken all around the world, specifically, from The Family of Man held at The Museum of Modern Art, New York in 1955, through photos with a similar theme, to Takeyoshi Tanuma's works produced with the theme‘children in the world’. In order to analyze such geographical representations, I adopted the method of literary criticism. Especially, I paid attention to the ‘order’of each text.
    The feature of texts which I analyze in this paper is that while each photograph recorded the local context in which it was taken, these works themselves represented the global world. The globalist intent of these photographs was to promote cosmopolitanism, universalism, or humanitarianism, but it is sentimental and not persuasive. For example, photographs taken in the USA were 45% of all photographs carried in The Family of Man, and photographs of the Third World were distributed into specific sub-themes: labor, death, and war. The insistence of universality was asserted under the biological commonality of Man. Man is born, works, gets together, takes pleasure, feels sad, consists of male and female, belongs to a family, eats, talks, plays, suffers, and dies. Such a life path became a commonality among photographs of people around the world. On the other hand, in one text produced in 1994 by Tanuma' who has created many works in a Japanese context, photographs were arranged in order by region. I found a significant structure in the arrangement of this text. Compassion of Japanese on Third World people, identification with two continents, Africa and South America, as others for Japanese, and uninterchangeablity between advanced countries and Third World were found in the structure of this text.
    From this analysis, I gained the insight that the World Order is a projection of‘a world’which is a logical unity consisting of whole objects and events in‘the world’ which is a concrete geographical space with finite extent. We can locate each event in a world informed by journalistic media about our world order as an idea which was formed by a world representation including the photographic texts selected here.
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