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全文: "緊急車両"
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  • 大塚 紳一郎, 原 寛徳, 小沢 慎治
    電気学会論文誌D(産業応用部門誌)
    2004年 124 巻 4 号 388-395
    発行日: 2004年
    公開日: 2004/07/01
    ジャーナル フリー
    Problem may arise when the drivers are unable to notice or late in noticing emergency vehicles due to the sealing nature of the vehicles, masking by the car audio system or car navigation operation, which poses a threat for common vehicles and emergency vehicles to collide at many crossing. Every minute, problem may arise at every crossing and it is dangerous to wait for the completion of the information infrastructure system, which requires suitable cost and time. Therefore, we propose a system for common vehicles, which detects emergency vehicles using microphone on-vehicle and produce warning information to the driver. In this research, our focus is for “Ambulance", “Fire Truck" and “Police Car". The siren for these vehicles is detected by means of a microphone on-vehicle. This project utilizes two microphones to in order to detect the direction in which incoming emergency vehicles are present. The system, which we propose, must be helpful to response quickly to emergency and rescue activities.
  • 稲川 敬介, 鈴木 敦夫
    日本オペレーションズ・リサーチ学会和文論文誌
    2004年 47 巻 25-39
    発行日: 2004年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    本論文では, 緊急車両の最適施設配備問題について考える.ここでの緊急車両には, 救急車やパトロールカーなどがあげられる.サービス要求が発生するまで緊急車両が待機する車両格納施設の場所, またそこに格納する緊急車両の台数などは, 効果的なサービスをおこなうための重要な要因である.この問題に対し, われわれは連続時間型マルコフ連鎖を適用し, 車両格納施設の配置場所とそこに配備する緊急車両の台数を決定するためのモデルを提案する.このモデルでは, 混雑に対するそれぞれの緊急車両間の相互協力, 各緊急車両システムの状態における最適な緊急車両の割当て, 多様なサービス時間が適切に表現される.また, われわれはこのモデルを実際に愛知県瀬戸市の救急車システムに適用し, その実用性を評価する.
  • 中村 隆三, 石川 貴一朗, 田島 晃太, 増田 宏
    精密工学会学術講演会講演論文集
    2020年 2020S 巻
    発行日: 2020/03/01
    公開日: 2020/09/03
    会議録・要旨集 フリー

    現在,緊急車両の緊急走行ルートは,出場指令を聞いた機関員が自作の地図をもとに,独自に決めている.しかし,地図の作成には 1ヶ月以上を要することがあり,機関員が管轄の地理状況を把握する必要性がある.また地図の作成方法や形式は,個々の機関員に依存している. 本研究では,これらの課題を解決するために,MMSによって取得した3次元点群を用いて,緊急車両が安全に活動できるかを判定するシステムについて検討する.

  • 伊藤 敏之
    電子情報通信学会 通信ソサイエティマガジン
    2015年 9 巻 3 号 143-153
    発行日: 2015/12/01
    公開日: 2015/12/01
    ジャーナル フリー
  • 三平 悠磨, 堀 浩一
    人工知能学会全国大会論文集
    2013年 JSAI2013 巻 1G4-4
    発行日: 2013年
    公開日: 2018/07/30
    会議録・要旨集 フリー

    災害発生時の情報収集や未知環境の探査において、近年では無人航空機(UAV)が活躍する場面が増えている。本研究では小型のUAVを用いて、災害発生時に緊急車両等が通行可能である経路を調査することを目標とする。UAVは自己位置を推定しながら路面状況を観測を行う。カメラの映像と自己位置情報から路面の高度情報を推定し、地図内の各経路の通行可能性を求める。

  • 桝谷 有三, 下夕村 光弘, 浦田 康滋, 田村 亨, 斎藤 和夫
    土木計画学研究・論文集
    1997年 14 巻 585-593
    発行日: 1997/09/30
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
    本研究は、震災時における交通需要抑制策を図るための発生・集中可能交通量の算定について考察を試みた。本研究では、緊急車両と一般車両とを区分した2モードの多品種流問題をLP問題として定式化するとともに、一般車両に対する発生・集中可能交通量の算定手法について種々考察した。また、一般車両に対するOD交通パターンとしては、OD交通パターンに何ら制約を設けず上下限値だけを設定した場合、相対的比率としての目的地選択比率およびOD構成比を設定した場合それぞれの問題の定式化を試みた。
  • 木俣 昇, 鷲見 育男
    土木計画学研究・論文集
    1997年 14 巻 393-400
    発行日: 1997/09/30
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
    本論文は, 防災計画システムの方法論として, 交通流のミクロシミュレーションに導入したペトリネット手法の適用を試みたものである。具体的には, 地震時の阻害要因を制約型と切断型に分け, そのペトリネット表現法を提示している.次に, 車社会の今日, 軽視できない一般車両による緊急車両の走行阻害の問題を取り上げ, そのミクロペトリネットモデルを作成し, シミュレーションを実施している。最後に, これらの阻害要因ネットを組み入れた消防防災システムのマクロペトリネットを作成し, そのシミュレーションの実行を通して, 本方法論の特徴とその可能性を明らかにしている.
  • 大佛 俊泰, 岸本 まき
    日本建築学会計画系論文集
    2019年 84 巻 764 号 2175-2182
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/10/30
    ジャーナル フリー

     When a large earthquake occurs, it is presumed that there will be various property damages (e.g., bridge collapse, soil liquefaction, street cracks, building collapse, and utility pole collapse). Moreover, these property damages will obstruct emergency activities (e.g., firefighting activities and ambulance services), and cause the expansion of secondary damages. For securing the smooth and rapid emergency vehicles' activities, many local governments specify emergency transportation roads and are promoting the disaster mitigation strategies such as seismic retrofitting of roadside buildings. It is needed, however, to evaluate the effects of quake-resistant-conversion of roadside buildings on improving the accessibility of emergency vehicles quantitatively, because they are still unknown. In this paper, by evaluating the accessibility of emergency vehicles on specific emergency transportation roads (SETR) and the effects of quake-resistant-conversion of roadside buildings, the transportation function of SETR after a large earthquake is discussed as follows.

     First, we construct a simulation model, which is consist of the following two sub-models. The one is the road blockage model that describes the collapse of each roadside building based on the Is-value (Seismic Index of Structure) of each building, and describes the road blockage based on the estimated effective width of each road in front of collapsed buildings. The other one is the emergency-vehicle-movement model that describes movement of emergency vehicles from neighboring prefectures to large scale rescue activity bases (LSRAB).

     Next, performing the simulations, the accessibility of emergency vehicles using SETR in Tokyo Metropolitan Area is evaluated using accessibility indices. "Accessibility rate" is the percentage of LSRAB which can be accessed by emergency vehicles. "Increase rate of travel distance" is the ratio of the increment of the movement distance caused by the road blockage to the movement distance without road blockage. We examine the simulation results using these two indices for the following two cases.

     Case 1 (the accessibility evaluation only using SETR): When emergency vehicles access LSRAB using highways /other roads of SETR under the current situation, the accessibility rate is 70.4 % / 27.3 % respectively. Moreover, the effects of seismic retrofitting of roadside buildings on accessibility is analyzed by assuming three scenarios. When the seismic retrofitting of 2.0% of roadside buildings in the order of lower seismic index of structure is achieved, the accessibility rate is improved from 70.4% to 92.6% / 27.3% to 64.0% respectively. This fact indicates that it is very important to promote seismic retrofit of buildings with lower seismic index of structure.

     Case 2 (the accessibility evaluation using SETR and GETR): When emergency vehicles access LSRAB using SETR and GETR, the accessibility rate is 97.3 % under the current situation. Compared with case 1, the accessibility rate is significantly improved by 26.9 %. This fact indicates that GETR plays an important role in securing the function of SETR. Hence, it is important to conduct seismic diagnosis to roadside buildings located along GETR as well as SETR.

  • 田儀 圭佑, 柏 暁, 渡邉 壽人, 史 鳳輝, 前森 健一
    年次大会
    2012年 2012 巻 G100031
    発行日: 2012/09/09
    公開日: 2017/06/19
    会議録・要旨集 フリー
    This paper deals with active variable humps on the effect of controlling vehicle speeds by a experimental study. The active humps can vary their heights adequately using hydraulic cylinders according to speeds and masses of vehicles passing over the humps. We made a scale model of active hump system and measured the normal acceleration of the vehicle passing over the active hump. As a result of the experiment, we confirmed the scale model of active humps can control speeds of vehicles passing over the humps.
  • 田頭 まき, 大佛 俊泰
    日本建築学会計画系論文集
    2020年 85 巻 775 号 1965-1973
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/09/30
    ジャーナル フリー

     As it is predicted that there is a 70% possibility of an earthquake directly hitting Tokyo metropolitan within the next 30 years, it is an urgent issue to ensure the traffic function of emergency transportation roads (hereafter called "ETR"), which is an important infrastructure that supports emergency activities at the time of a large earthquake (e.g., wide-area evacuation, firefighting activities, ambulance services, etc.). In previous paper, we discussed about the transportation function of ETR after a large earthquake by evaluating the accessibility of ETR and the effects of quake-resistant-conversion of roadside buildings. In this paper, we propose the method for extracting vulnerable accessibility roadside areas, which have high possibility to hinder emergency activities after a large earthquake.

     First, to extract the vulnerable roadside areas with poor accessibility, we propose novel indices, Link Isolation ratio (hereafter called "LI ratio") and Network Isolation ratio (hereafter called "NI ratio"). Next, we improve a simulation model, which we had previously constructed. This simulation model is consist of the following two sub-models. The one is the road blockage model that describes the collapse of each roadside building based on the construction year and the structure of each building, and describes the road blockage based on the collapse situation of roadside buildings. The other one is the emergency-vehicle-movement model that describes movement of emergency vehicles to activity bases. Then, performing the simulations, we evaluate the accessibility to disaster base hospitals (total 80 bases) using ETR in Tokyo metropolitan. We examine the simulation results with accessibility indices, LI ratio and NI ratio, which are calculated on the assumption that the medical relief activities are conducted at disaster base hospitals in the corresponding secondary healthcare service area.

     LI ratio(pmin), the possibility of an emergency vehicle cannot access to any disaster base hospital, indicates higher value than road blockage ratio at 50.0% of road links, and there is a difference of 20.0 points or more between these indices at 15.5% of road links. This is because the isolation status of each road link is result of not only its own blockage status but also surrounding situations. From the spatial distribution of the LI ratio(pmin), we can grasp vulnerable roadside areas with poor accessibility to disaster base hospitals. For instance, it is difficult to secure a detour route when emergency vehicle encounters road blockages in an area with sparse road network. In such areas, isolated links tend to occur over a wide range.

     NI ratios(pmin) exceeds 50.0% at 7 disaster base hospitals (8.8% of the total). In the secondary healthcare service areas with those hospitals, there is a high possibility that the medical relief function is biased toward hospitals with high accessibility. Therefore, it is also important to consider the countermeasures to improve the accessibility to hospitals with poor accessibility. Moreover, NI ratios(pmin) indicate high value in secondary healthcare service areas such as Nishi-tama and Kita-tama Hokubu. At the time of a large earthquake, there is a possibility that some roadside areas become unreachable to any hospital and patients in those areas may not be able to receive medical relief activities. To improve NI ratios(pmin) of those areas, there is an urgent need to consider the countermeasures such as quake-resistant-conversion of buildings around disaster base hospitals or road links with high LI ratios.

  • 中山間地域をモデルとして
    浜松 伸弥
    日本デザイン学会研究発表大会概要集
    2016年 63 巻 PD-17
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/06/30
    会議録・要旨集 フリー
    日本の中山間地域では、地形の制約から消防・救急体制が十分ではない。それらの地域の消防・救急体制は複雑化・多様化する災害への対応力に課題がある。そのため、中山間地域では現行の緊急車両は最適とは言えない。そこで、本研究では中山間地域の緊急車両に焦点を当てた。消防非常備町村である清川村で現地調査を行い、その結果を基に中山間地域に向けた災害用ユーティリティビークルを提案した。
  • 常田 賢一, 小田 和広, 中平 明憲, 林 健二, 依藤 光代
    地震工学論文集
    2007年 29 巻 596-604
    発行日: 2007年
    公開日: 2010/11/22
    ジャーナル フリー
    地震時の道路では路面の段差により車両の走行機能が阻害されるが, 社会的影響の低減のためには, 特に一般車両の迅速な開放が必要である. そのためには, 段階的な補修とそのレベルに応じた車両の解放が有効であるが, このような性能評価型道路管理の視点による補修, 交通開放の基準は明確でない.
    本研究は既往地震での地震直後の交通規制から解除までの運用の現状を把握するとともに, 地震時に発生する段差に関して, 模擬段差に対する車両の走行実験を行い, 段差通過時の車両の挙動, 段差量と車両の走行速度の関係, 段差通過時のドライバーの意識を明らかにした. また, 地震直後の交通止めから通常走行までの段階的な補修水準および車両の種類, 車両の走行速度に応じた交通開放の運用方法を提示した.
  • 森本 一成, 桑原 教彰
    デザイン学研究特集号
    2008年 15 巻 3 号 47-
    発行日: 2008/03/31
    公開日: 2017/11/27
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • ソフト・システムズ・アプローチ
    木俣 昇
    土木計画学研究・論文集
    1989年 7 巻 75-82
    発行日: 1989/12/01
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
    The auther have discussed a practical index to evaluate a reliability of road-network for post-earthquake activities and proposed overall reliability as an ingex. In this paper, I try to develop a new soft systems approach to the road-network improvement planning based on the index. First, I propose a soft system which can activate human intuitive judgement to evaluate serviceability of component roads by supporting system called VISMS. It also help to draw up feasible alternatives to achieve the given goal. Secondry, I develop a comprehensive evaluation system of alternatives using AIIP method. And I design a total system and through its application I demonstrate that we need a new plannig philosophy which demand responsibility.
  • 中島 宣雅
    ファルマシア
    2011年 47 巻 10 号 926-928
    発行日: 2011/10/01
    公開日: 2018/08/23
    ジャーナル フリー
  • 和田 新, 稲村 肇, 大口 敬
    運輸政策研究
    2013年 16 巻 1 号 017-030
    発行日: 2013/04/22
    公開日: 2019/03/29
    ジャーナル フリー

    本研究では東日本大震災による大型車交通流の変化を震災発生日から3 ヶ月間集計し,その特徴を把握する.加えて,変化の要因について関連統計データを加え分析する.本研究により以下のことが分かった.当初の1週間に関越道による大量の迂回交通が観測された.3週間以降3ヶ月後までの期間で,前年比で首都圏高速全体の平均交通量が20%,平均走行距離が10%増加した.大きな原因の一つが被災地の港湾の代替として東京湾を含めた京浜港が使われたことである.また,首都高速道路への影響は軽微であった.

  • 北畠 真之, 吉岡 秀樹, 三浦 利仁
    映像情報メディア学会技術報告
    1998年 22.42 巻
    発行日: 1998/08/27
    公開日: 2017/06/23
    会議録・要旨集 フリー
    This system helps to operate FPU (Field Puck up Unit) that is the unit to transmit audio and video to TV station. This system consists of TV station side system and News-car side system and they communicate data each other. Functions of TV station side system are to indicate the location of news-car on digital map, to show the profile, to keep past data and to control FPU automatically. News-car side system simplify to control FPU. We can make a FPU circuit ahead of time with this system. It was intoroduced into Iwaki branch station in April 1998.
  • 杉本 賢司
    Finex
    2005年 17 巻 100 号 6-
    発行日: 2005年
    公開日: 2020/06/23
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 農業土木学会誌
    2001年 69 巻 3 号 plate4-plate5
    発行日: 2001/03/01
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
  • 菊池 広子, 松田 潔, 山村 英治, 城戸 教裕, 石丸 直樹, 渡邊 顕弘
    日本救急医学会関東地方会雑誌
    2018年 39 巻 2 号 335-337
    発行日: 2018/12/31
    公開日: 2018/12/28
    ジャーナル フリー
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