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クエリ検索: "美濃ミッション"
16件中 1-16の結果を表示しています
  • 1930年代の岐阜県大垣市における美濃ミッション事件の場合
    *麻生 将
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2006年 2006 巻 403
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/03/01
    会議録・要旨集 フリー
    新聞をはじめとするマス・メディアがある特定の空間スケールをもって報道をし、その結果様々な社会的・地理的現象が生じるという事例は、近代社会におけるひとつの特徴とも言える。そして近代の、宗教集団と地域社会との諸関係の中で生じる諸現象においてもマス・メディア、特に地域メディアが一定の役割を果たしている事例が少なからず見られる。 こうしたことを踏まえ、本研究は1930年代に起こった
    美濃ミッション
    事件という一宗教集団と地域社会との間に生じた事件の中で、
    美濃ミッション
    をめぐる様々な言説がせめぎ合う状況、すなわち
    美濃ミッション
    をめぐる言説空間の生成に地域メディアがどのような役割を果たしたのかを考察することを目的とする。そして
    美濃ミッション
    に対する空間的排除の論理の正当化に地域メディアがどのような役割を果たしたかを考察することを目的とする。  
    美濃ミッション
    とは、アメリカ人宣教師セディ・リー・ワイドナー(以下、ワイドナーと呼ぶ)によって1918年に大垣市郭町に設立されたプロテスタントの教団である。ワイドナーは大垣市を中心とする西美濃に教会を設立し、布教活動を展開した。その中で大垣市の
    美濃ミッション
    本部での幼稚園経営の他、在日朝鮮人や寡婦、母子家庭の親子、孤児、紡績工場の女性労働者らを積極的に保護し、布教を行った。こうした社会的に排除される傾向、要素を相対的に多く持つ人々、集団と積極的に関わりを持つことで次第に
    美濃ミッション
    という教会が周囲から「異質な」存在と見なされるようになっていったと考えられる。それは
    美濃ミッション
    事件における周辺住民や様々な社会集団の行動からそのように分析されるが、詳細は別稿に譲る。  次に
    美濃ミッション
    事件について概要を述べる。1933年6月、大垣市の市立小学校に通う
    美濃ミッション
    所属の児童らが、修学旅行の恒例行事であった伊勢神宮への参拝を信仰上の理由で拒否し、修学旅行への不参加を申し出た。これに対し学校側は児童とその母親、そしてワイドナーに対して神社参拝についての「教育的指導」を行った。しかし彼らは信仰上の理由で参拝拒否を貫いた。その結果、同年6月下旬から10月まで複数の新聞社がこれを大々的に報道した。大垣市教育委員会は8月、児童らに対して小学校令第38条に基づく性行不良を理由に出席停止、停学の処分を下し、彼らはそれぞれ市外の私立学校に転校した。  この事件において
    美濃ミッション
    排撃を主題とする講演会がたびたび開催された。また暴力的な市民が
    美濃ミッション
    本部の敷地へ押しかけて罵声を浴びせ、投石を行うなど日常的な暴力行為を行った。そして大垣市内および周辺の各界関係者らは新聞紙上で
    美濃ミッション
    への批判を展開していった。6月から9月にかけて暴徒による
    美濃ミッション
    への焼き討ち計画があり、実行される寸前で警官がこれを止めさせたという。 事件そのものは、同年9月に入ってから新聞報道も自然に減少し、次第に終息していった。 今回使用する新聞は1933年6月から10月頃の美濃大正、岐阜日報、朝日、毎日そして読売の各紙である。  報道の焦点は当初、神社参拝を拒否した信者個人に当てられていた。それが6月22日から7月6日の投書記事が連日掲載される前後から、次第に
    美濃ミッション
    そのものに報道の焦点が移っていった。ここではいくつかの記事を挙げ、そこに現れている空間スケールを読み解く。  例えば1933年7月18日の大阪朝日新聞岐阜県版と同年8月6日の美濃大正新聞にはそれぞれ「…幼稚園閉館を断行を以て帝国の版図より悪思想を駆逐せんことを期す」「…更に全国的に経過報告をして神社参拝を拒否するような思想を国内から撲滅すると同時に此際愛国的観念を強調することが最も緊要だと思う。」とある。
    美濃ミッション
    の児童そして関係者の態度はナショナルなスケールで「異質な」ものであるという報道がなされた。特に後者の記事は岐阜県選出の衆議院議員大野伴睦のインタビューであるが、このような地元出身の有力者の発言がナショナルな文脈の言説と同時にローカルな文脈での親近感や
    美濃ミッ
    ション
    排撃の信念、確信を市民に与えたと考えられる。そして
    美濃ミッション
    をめぐるナショナルスケールの「異質さ」という言説がより強固に生成されていったと考えられる。  他方、大垣市民は身近な存在であった
    美濃ミッション
    に対する恐怖や怒りといった言説を抱き、日常的暴力を繰り返していた。そしてこのことは地域メディアでたびたび報道された。  
    美濃ミッション
    事件は大垣市でのローカルな事件であったが、
    美濃ミッション
    を巡る言説はナショナルな文脈であるとともに身近な存在への恐怖、怒りといった言説であった。こうした異なる文脈の言説を地域メディアが報道することで、
    美濃ミッション
    に対する空間的排除の論理が正当化されたのである。
  • 1930年代の美濃ミッション事件を事例として
    *麻生 将
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2013年 2013 巻
    発行日: 2013年
    公開日: 2014/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    本発表では
    美濃ミッション
    事件に関わった人々の言動を通じて、排除の重層性と国民国家との関係を検討する。
  • 麻生 将
    E-journal GEO
    2016年 11 巻 1 号 219-243
    発行日: 2016/09/30
    公開日: 2016/10/11
    ジャーナル フリー

    本研究の目的は,近代日本の地域社会で生じたキリスト教集団をめぐる排除の事例を検証し,一連の事件を通して排除を正当化する「排除の景観」の性質を明らかにすることである.本研究では,1933年の

    美濃ミッション
    事件と,1930年代半ばの奄美大島のカトリック排撃の2つの事件を事例とし,これらの事件において排除する側と排除される側双方の言説を検証した.その結果,次のことが明らかになった.

    1. 

    美濃ミッション
    事件では,排除に関わる言説はナショナル,ローカルのほかにグローバルなスケールが確認された.2. 奄美大島のカトリック排撃事件では,排除の言説および実践はナショナルとローカルの二重の文脈を持っていた.3. 二つの事件では,キリスト教集団の施設に様々な言説が付与され,排除を正当化する物語が込められた「排除の景観」が形成された.

  • 高瀬 幸恵
    日本の教育史学
    2007年 50 巻 58-70
    発行日: 2007/10/01
    公開日: 2017/06/01
    ジャーナル フリー
    The purpose of this paper is to clarify how government enlightenment policy was implemented in elementary education in 1930's Japan through an examination of the introduction of Shinto shrine worship to elementary school discipline. In order to analyze this issue, this paper investigates the 1930's Mino Mission Affair that took place in Ogaki city, a city in southwestern Gifu Prefecture. The affair centered on the refusal of elementary school students who belonged to Mino Mission to participate in Shinto shrine worship as a school activity. Mino Mission was established by Sadie Lea Weidner (1875〜1939) as an independent mission without a particular power base. There are already several studies of this affair that clarify the progress of the affair itself. However, these studies fail to analyze the affair as it relates to government enlightenment policy. This paper focuses on the encouragement of shrine worship by the Ministry of Education as well as local government that provided the backdrop for the affair. This paper makes the following conclusions: First, the encouragement of shrine worship was facilitated in Gifu by the close ties of the Gifu-ken Kyoiku-kai (the association of education in Gifu) and the Gifu-ken Shintoku-kai (the association of Shinto in Gifu). The manager of the school affairs section of the Gifu prefectural administration concurrently held the post of president of the Gifu-ken Kyoiku-kai and the Gifu-ken Shintoku-kai. Second, at this time, there was common understanding in the Gifu-ken Kyoiku-kai that the Imperial Rescript on Education was ineffective in addressing elementary school discipline. Shrine worship was seen as one method of instilling discipline into elementary education.
  • ー美濃ミッションを事例にー
    *麻生 将
    人文地理学会大会 研究発表要旨
    2018年 2018 巻 305
    発行日: 2018年
    公開日: 2020/06/13
    会議録・要旨集 オープンアクセス
  • 麻生 将
    人文地理
    2011年 63 巻 1 号 22-41
    発行日: 2011年
    公開日: 2018/01/23
    ジャーナル フリー

    People have often regarded a specific person or group as being different, and excluded them. Exclusion is a universal phenomenon, and it sometimes is manifested spatially. Still, exclusion is a complicated phenomenon because buildings that are related to groups of people who are different are not only destroyed but can also be converted by exclusionary groups. Such buildings include various narratives, memories, or discourses of exclusion, so it is possible to call such converted buildings “landscapes of exclusion.” The purpose of this research is to analyze the process that generated “landscapes of exclusion” for Catholics on Amamioshima in the 1930’s.

    Catholicism came to Amamioshima in the early Meiji era. Originally, the local religious groups called Noro or Yuta tried to exclude Catholicism from Amamioshima, but many people believed Catholicism would contribute to the education, medical treatment, and welfare of people on Amamioshima, and they were baptized. From the late Meiji era to the early Showa era, Catholicism was generally regarded as being different; however, because Catholicism contributed to the social welfare of people on Amamioshima, it was not excluded until the 1930’s. Catholics established a mission school called the Oshima Girls’ High School at a local assemblymen’s behest, but Catholicism became the target of suspicion because many missionaries were Canadian. As a result, the mission school was closed through an opposition movement among some locals. Owing to this incident, Catholicism was excluded socially and spatially by various local people: journalists, local assemblymen, military men, and local residents. Eventually, all Catholic workers were excluded from Amamioshima, and most believers were forced to abjure their faith. They were prohibited from gathering and praying by the local residents, and the Catholic community collapsed until the end of World War II. As a result, the unique Japanese ideological space, known as Japanese Imperialism, was expanded in Amamioshima prior to the rest of the country.

    In addition, the real estate of Catholics was not sold but instead became public property. This paper addresses the case of the Renga-Midou chapel in Naze City. In the process of conversion, Renga-Midou was given the mantle of Naze City’s future prosperity and became the symbol of Japanese Imperialism and its justification for the exclusion of Catholics from Amami-oshima and Japan. In this act the symbol of Renga-Midou was changed from being a symbol of Catholicism to one of Japanese Imperialism, while at the same time creating a “landscape of exclusion.” This was related to the situation of Amamioshima, which was an unstable borderland in the modern Japanese ethnic nation-state.

  • 松井 圭介
    E-journal GEO
    2016年 11 巻 1 号 186-187
    発行日: 2016/09/30
    公開日: 2016/10/11
    ジャーナル フリー
  • 日本基督教団信夫教会の事例を中心に
    川又 俊則
    年報社会学論集
    1998年 1998 巻 11 号 191-202
    発行日: 1998/06/05
    公開日: 2010/04/21
    ジャーナル フリー
    The purpose of this article is to study the acceptance of Christianity in and through the use of cemeteries. The findings of this study are based upon survey research in Tohoku region and fieldwork at Shinobu church. Results show that most ministers regard a cemetary as one of the essential facilities of their churches, in spite of the fact that few make earnest use of it. Fieldwork at Shinobu suggests that it is difficult to transimit Christian faith and rituals over generations.
  • 土肥 昭夫
    日本の神学
    1996年 1996 巻 35 号 125-130
    発行日: 1996/09/25
    公開日: 2009/10/23
    ジャーナル フリー
  • 手塚 竜麿
    英学史研究
    1973年 1974 巻 6 号 5-17
    発行日: 1973/09/30
    公開日: 2009/09/16
    ジャーナル フリー
  • 地理学評論 Series A
    2013年 86 巻 4 号 388-396
    発行日: 2013/07/01
    公開日: 2017/12/05
    ジャーナル フリー
  • 史学雑誌
    1985年 94 巻 11 号 1819-1849
    発行日: 1985/11/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 人文地理
    2009年 61 巻 3 号 207-248
    発行日: 2009年
    公開日: 2018/01/10
    ジャーナル フリー
  • 人文地理
    2013年 65 巻 4 号 357-376
    発行日: 2013年
    公開日: 2018/01/26
    ジャーナル フリー
  • 人文地理
    2018年 70 巻 3 号 434-456
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/10/31
    ジャーナル フリー
  • 人文地理
    2017年 69 巻 3 号 303-371
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/10/20
    ジャーナル フリー
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