詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "裁縫"
3,800件中 1-20の結果を表示しています
  • 創作主義図画教育論との関連に着目して
    清重 めい
    教育方法学研究
    2022年 47 巻 35-45
    発行日: 2022/03/31
    公開日: 2023/04/01
    ジャーナル フリー

    本間良助は,新図画教育会に属して山本鼎の自由画教育を批判し,基礎理論によりつつ子ども自身が試行錯誤してその知識技能を身につけていく「創作主義図画教育」を提唱した人物である。本研究では,本間の図画教育に関する思想を基に,どのような

    裁縫
    教育論を構想したのかを明らかにした。そして,その
    裁縫教育論が裁縫
    教育改革の中で,芸術との関連からその意義を問い直す系譜に属することを指摘した。 本間の「創造主義
    裁縫
    教育」論の特色は3つある。1つ目は,産業国家を建設する技能として,他の工作と
    裁縫
    を同格のものとして捉えたことである。
    裁縫
    を家庭内の私的な工作としてではなく,公的な工作として捉え直した。2つ目は,和裁・洋裁の区別なく,形象教育の1つとして
    裁縫
    を捉えたことである。 形象教育とは,図画や
    裁縫
    ,習字など形象を扱う教科すべてを包摂した教育である。そして3つ目は,色彩論を重視した
    裁縫
    教育を提案したことである。色彩論を重視することで,子ども自身が図案作成することの可能性も示した。本間の
    裁縫
    教育論は,ナショナリスティックな思想を土台としつつも,
    裁縫
    という分野に囚われずものづくり一般として構想されたことにより,当時の実践家の思想とは異なる
    裁縫
    教育の形を示していた。

  • 李 煕周, 植田 憲, 宮崎 清
    デザイン学研究
    2007年 53 巻 6 号 65-74
    発行日: 2007/03/31
    公開日: 2017/07/11
    ジャーナル フリー
    本稿は、近代における韓国最初の
    裁縫
    専門書といわれる金淑堂著『朝鮮
    裁縫
    全書』(1925年)の記述を通して伝統的な「針仕事:バヌジル」の様相を明らかにするとともに、その著に触発されて「針仕事」を生涯の仕事として行ってきた楊甲兆氏への聞書き等に基づいて、韓国女性にとっての「針仕事」の意義を考察したものである。「針仕事」は韓国女性が習得しなければならない大切な徳目とされ、韓国の女性たちは、子どものころから母親や姉妹のなす「針仕事」に触れながら、技術の習得を行ってきた。彼女らは、家族が着用する在宅着や外出着、表着や下着のすべてを、手づくりしてきた。それらには、季節の巡りに対応した材料選択と形状構成がなされていた。加えて、女性たちは、決して端切れさえも無駄にしなかった。一針一針に心を込めて縫い合わされたチョガッポには、自ずと、女性たちの感性が美しく表現されている。男尊女卑の厳格な儒教倫理が生活の隅々にまで貫徹されていた時代のなかで、その生涯を「針」とともに生き抜いてきた女性たちは、「針仕事」を通して自己のアイデンティティを表出し続けてきた。『朝鮮
    裁縫
    全書』にはそのような韓国女性の「針仕事」の文化が反映している。
  • 常見 育男
    家事と衛生
    1937年 13 巻 2 号 38-43
    発行日: 1937/02/01
    公開日: 2010/10/13
    ジャーナル フリー
  • ―ゆかたの実習を例として―
    太田 茜
    東京家政学院大学紀要
    2022年 62 巻 117-122
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/05/24
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    実習授業をオンラインを併用して行う場合、受講する学生の作業環境は多様であり作業スペースの確保が大きな課題になることが考えられる。そこで大学の実習室のような大きな作業スペースがなくとも製作が可能な課題としてゆかたの雛形教材を取り上げ、授業を行うこととした。雛形教材を用いた授業は材料の節約や作業時間の短縮が可能であり、また自宅での受講の難易度が高くなく取り組めることが明らかになった。しかし同時に雛形教材にも問題点があり実寸での製作が望ましいため、オンラインを併用した実習でも可能かどうかの検討を行った。
  • 中川 麻子
    人間生活文化研究
    2016年 2016 巻 26 号 22-30
    発行日: 2016/01/01
    公開日: 2020/03/18
    ジャーナル フリー

     明治時代初期から開始された日本の初期女子教育では,手芸と

    裁縫
    に関する教育が重要視された. 大妻女子大学は,大妻コタカによって明治41年に手芸と
    裁縫
    を教授する私塾として始まり,現在までその伝統が受け継がれてきた. 本稿では,大妻における手芸
    裁縫
    教育の詳細を明らかにすることを目的として,大妻女子大学博物館所蔵の手芸
    裁縫
    作品のうち,筆者が平成26年11月〜12月に調査した267点について報告した. 調査の結果, 所蔵作品は「手芸作品」,「
    裁縫
    雛形」,「その他」の3項目に分けられ,さらに手芸作品は12の手芸技法によって分類できた.

     大妻コタカの著作類と照合したところ,昭和2〜5年頃の出版物掲載の作品と類似するものが多かった. 作品形式や技法などから,今回の調査対象である手芸

    裁縫
    作品は,大正時代末期から昭和10年ごろ制作されたものであることが明らかとなった. また調査した作品の大半がレース類であり,テーブルクロスなどの実用的な作品が多いこと,課題作品の内容から,大妻では合理的に学べるようカリキュラムが工夫されていたことがわかった. 本研究から,大妻女子大学所蔵の手芸
    裁縫
    作品は,大正時代末期から昭和10年頃までの大妻の手芸教育の内容を伝える重要な資料であることが明らかとなった.

  • 和服寸法に関する一考察
    吉田 花美
    家政学雑誌
    1960年 10 巻 4 号 284-291
    発行日: 1960/02/25
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
    明治より現代までの和裁書25冊の中から、大裁ひとえ長着の寸法を一覧表にしたところ、和服寸法は、明治より現代まで殆ど変化していないことを確認した。
    しかるに我国民の体位向上は最近特に目覚ましく、明治33年から昭和31年までの成年男女の体格の推移を見ると、男子においては身長4cm胸囲3.7cm、女子においては身長8.2cm胸囲3.2cmの増加がある。和服寸法もこれに伴って変化しなければ正しい着装は望めない。しかるに現代の和裁書の中には、明治・大正時代のそのままの標準寸法を示しているものが多い。そこで私は、和服製作にあたって誰もが、直ちに自分の体格に基づいて適正な寸法を見出すことができる基準を決めたかと考え、これについて検討した。和服に関する寸法は、体型を基にすることは勿論着装の仕方や社会の動きなどによって決められるべきであるが、先づ今回は身長と胸囲の面から考察した。今後諸賢の御批判と御意見を俟って、更に適正な方法を決めてゆきたいと念願するものである。
  • 田中 陽子
    日本家庭科教育学会誌
    2009年 52 巻 2 号 119-129
    発行日: 2009/07/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    Analyzing the contents of magazines such as "Hifuku," "Housework and Needlework," and "Studies of Education," this paper examines the trend of making over the old clothing which was encouraged between 1931 and 1945, and problem awareness of elementary school needlework teachers. The results are as follows: 1. The purpose of making over the old clothing was to conserve energy and provide clothing for those in need. The topic of making over the old clothing was included in magazine articles and textbooks in order to promote the importance of needlework at home. 2. Devising and applying skills and technologies became important to recreate the values of clothing that have been used or abandoned. Such skills as dyeing, embroidery, creating of new patterns, and creativity received much attention. 3. The role of elementary school sewing course was to spread the making over old clothing into homes. Sewing teachers, however, considered their role as contributing directly to the national economy.
  • 田中 陽子
    日本家庭科教育学会誌
    1996年 39 巻 3 号 1-6
    発行日: 1996/12/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル オープンアクセス
    The following characteristics about teaching contents and methods on needlework were found by analyzing sewing textbooks and manuals in elementary schools during the Meiji Era. 1. Teaching contents were of the practical level, and were based on contents to apply to everyday life, and were given serious consideration in teaching. 2. "Unshin" contained "Sunui" and "Chokusennui", and were practiced in step-by-step stages. Sample-making and unsewing of already-made clothing were added to a sewing unit to obtain teaching efficiency. 3. Primary factors that aided teaching contents and method in elementary schools during the Miji Era were on the addition of educational law, a background on life, and one's view of teaching "hand-sewing subject" to function as efficient ladies.
  • 大正期の裁縫教授法 (2)
    樋口 哲子
    家政学雑誌
    1979年 30 巻 4 号 387-393
    発行日: 1979/05/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
    Following the previous report, referring to the materials on Kinoshita and Watanabe, the fourth report was focussed on the discussion of teaching materials.
    There were conflicts on the foundation of teaching materials which Kinoshita insisted was mainly on the adult size cutting, while Watanabe insisted on the youngster size cutting. There was a new movement in which the materials on European style of sewing was introduced in Girl's High Schools, and 7 th or 8 th grade of Grammer Schools.
  • ―教科書にみる子ども服―
    *井澤 尚子
    一般社団法人日本家政学会研究発表要旨集
    2015年 67 巻 3P-62
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/07/15
    会議録・要旨集 フリー
    目的 子ども服の洋装化については、明治5年に津田梅子らがアメリカに渡り、洋服を着用していたのが日本人が子ども服を着用した始まりといわれている。本研究では、衣生活において、家庭における
    裁縫
    が中心の明治・大正期に、女学校の
    裁縫
    教科書ではどのような教材を扱い洋裁教育が行われていたのかを「子ども服」を中心に検討した。
    方法 明治時代に発行された
    裁縫
    教科書『
    裁縫
    教科書 下巻』(谷田部順子著
    明治34年)、『
    裁縫
    新教科書 下巻』(前田とみ子、宮川すい子共著 明治39年)等2冊、大正時代に発行された
    裁縫
    教科書『新制
    裁縫
    教科書 巻一』(吉村千鶴著 大正11年)、『新制
    裁縫
    教科書
    巻二』(吉村千鶴 大正11年)、『新制
    裁縫
    教科書 巻三』(吉村千鶴著 大正11年)等9冊、計11冊を資料に、それぞれの教科書における洋裁項目内容を分類した。さらに、子ども服がどのように取り上げられているかを考察した。
    結果 明治期の教科書は「教授要目」通りの内容で構成されたものが多い。大部分が和裁の内容であるが、洋裁項目では子どもの「西洋前掛、シャツ、ズボン下、ミシンの使用法など」が挙げられている。大正期の教科書は明治期に比べ、洋裁項目が多くなる。大正終期に発行された教科書の洋裁項目内容では、やはり子ども服を多く扱っており「ミシン→原型→下着→洋服」という
    裁縫
    教育として洋裁を学ぶ授業の組み立てが整ってきたことがわかる。
  • ―「土井子供くらし館」所蔵品から (Part.1帽子) ―
    鳥居本 幸代
    繊維製品消費科学
    1999年 40 巻 4 号 219-225
    発行日: 1999/04/25
    公開日: 2010/09/30
    ジャーナル フリー
  • 大正期の裁縫教授法 (1)
    樋口 哲子
    家政学雑誌
    1979年 30 巻 4 号 381-386
    発行日: 1979/05/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
    Following the previous report, a special feature on the method of teaching sewing and opinion on the clothing education in the Taisho Era was discussed, referring to the materials on Takeji Kinoshita and Shigeru Watanabe which was thought to have some influence on this period.
    There was an idea that woman should have a broad sense of culture. Kinoshita and Watanabe criticized the principle of clothing education in Meiji Era that it was merely teaching the technique of sewing. They tried to improve the method of teaching by lessoning the program of sewing lessons. Their purpose was to emphasize not only the moral education but to develop good citizenship. Furthermore, Kinoshita took an important view of the present day life of children. He emphasized education of livelihood of children which would help to enhance their future life.
  • 田中 陽子
    日本家庭科教育学会誌
    2004年 47 巻 2 号 116-127
    発行日: 2004/07/01
    公開日: 2017/11/22
    ジャーナル オープンアクセス
    The aim of this paper is to clarify the teaching materials and methods of guidance in connection with Western dressmaking in elementary schools from 1932-1944. The results were as follows: 1. Western sewing materials of the 1930's, and necessary underwear and clothes for children to carry out daily life were selected as teaching materials for Western dressmaking classes in the 1930's. The increase of Western sewing materials created a confusion of Western and Japanese sewing distribution and made less important the sequence of study content. The teacher's manual mentioned that the shape of the clothes would change in various ways by human shape, function of clothes, relationship of individual personality, and the coordination with jackets. It also mentioned that the variety of shapes has a role to bring out the personality of the person wearing the clothes. There were four methods in regard to drawing dress patterns. The first method was to draw a pattern at first hand. The second method was on the basis of a prototype. The third method was on the basis of "A simple Western Dress". The fourth method was to apply Japanese cutting. Based on differences and common characteristics, Japanese and Western sewing became related to each other. 2. When the 1940s occurred, sewing education had a role in basic training for women under the Imperial nation. The educational view emphasized tradition, reversed the evaluation of Western clothes and kimono, and the importance was made to raise the view and respect for tradition through Japanese sewing. In Western sewing education, basic elements were emphasized and sewing techniques became an elective and not a prerequisite.
  • 田中 陽子
    日本家庭科教育学会誌
    1999年 42 巻 2 号 39-45
    発行日: 1999/07/01
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル オープンアクセス
    The purpose of this study was to clarify the influence of the teaching method which was being given a great deal of attention for the Japanese dressmaking from the Meiji to the Taisho era. The results were as follows: 1. It was serious problem to overcome the dullness of the study of teaching method and to catch teaching level up with other subjects. The elementary schools attached to Teacher's College were propulsive power for the study of teaching method in the Taisho era. 2. Teaching ability was regarded as important besides skills for teacher of Japanese dressmaking. 3. The teacher's manuals of Japanese dressmaking contributed to generalize the teaching method and to promote the study. 4. The cramming system and imitative quality derived from the stereotyped teaching method was criticized by people, then it was insisted on sense of teaching that demand spontaneity and creativity of students.
  • 田中 陽子
    日本家庭科教育学会誌
    1999年 42 巻 3 号 17-23
    発行日: 1999/10/01
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル オープンアクセス
    The purpose of this paper was to clarify the feature which techniques of western sewing had been accepted from the Meiji to the middle Taisho era. The following features were clarified from construction, cutting and sewing point of view. In the beginning the techniques of western sewing were standardization of regularsize, straight cutting line, cutting without paper pattern and economical material use. Thereafter they appeared that the roundness and the cut, which took account of a action and a distinction of body. The sewing machin stitch by hand was developed to substitute for the machin sewing, because sewing machines were scarce and hard to use.
  • 明治期の裁縫教授法 (1)
    樋口 哲子
    家政学雑誌
    1970年 21 巻 7 号 451-458
    発行日: 1970/12/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
    This research has been done in an effort to systematize some characteristic features in the development of the method of teaching clothing in Japan and to establish a basis for future studies.
    The teaching method of sewing in the Meiji era is classified into two, that is, the method employed before the thirtieth of Meiji and that employed after that year.
    This paper, which concerns with the first period, deals with two pioneers, Mr. Miyoji Hozawa and Mr.Tatsugoro Watanabe.
    1. Materials for instruction were standardized, and the organic method took the place of the previous separative one.
    2. Mr. Hozawa made a great contribution to analytical method (from sectional sewing to organic one) and to working out wall-charts.
    3. Mr. Watanabe worked out the methods of miniature models (from making miniatures to actual sewing), Tsumoridachi, charts and catechism.
    .4. These developments were based upon the introduction of organic teaching method, object-lessons, and developmental instruction.
  • 田中 陽子
    日本家庭科教育学会誌
    1999年 42 巻 2 号 31-38
    発行日: 1999/07/01
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル オープンアクセス
    The purpose of this study was to clarify the outline of the standard teaching method and the practical problem for the Japanese dressmaking in elementary schools from the Meiji to the Taisho era. It was investigated through the teacher's manuals which were published from 1897 to 1919 and educational magazines published by the elementary school attached to Tokyo Teacher's College. The results were as follows: 1. Mainly three steps of instruction were applied to simultaneous teaching of Japanese dressmaking. Teaching instruments were used for medium of teacher's explanation and student's apprehension. Sewing of parts was regarded as important analytical teaching instrument, and cloth to practice was assigned also. 2. As for practical problems to teach Japanese dressmaking simultaneously, there were problems, such as the supply of the material, the educational instruments, a method of application of teaching tools, and standardization of sewing skill.
  • 明治期の裁縫教授法 (2)
    樋口 哲子
    家政学雑誌
    1972年 23 巻 2 号 139-146
    発行日: 1972/04/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
    1. Following Part 1, here I have analyzed and discussed some characteristic features of the method of teaching sewing in the late Meiji era (after the 30th of Meiji).
    2. The present report is mainly based upon the writings of Professors Junko Yatabe and Chikko Nishigori, who are considered persons of influence upon the teaching method in the period in question.
    3. The method which had been proposed earlier by Mr. Hozawa and Mr. Watanabe was spread out further in spite of some criticism on its certain part. Especially the organic teaching method spread more widely or penetrated more deeply, teaching materials were improved, and the analytical method was developed in the late Meiji era. The view that the sewing education should be the preparation for the students' actual family living, that is the view of pragmatism, was further pervaded.
    The most remarkable features of this period, however, were that they attached great importance to the cultivation of the students' personality and to the moral education ; and that the foundation was established for the theoretical system of the sewing education ; for instance the order of presentation (three or four stages) and arrangement of materials were determined in principle. Behind this development there was Herbartianism that was sweeping the whole educational circles and it was applied to the teaching of sewing. Professor Nishigori had the principle of the developmental instruction as well as Herbartianism.
  • 耐摩耗性と量感について
    河野 美代賀, 三品 冏良, 阿部 冨貴子
    家政学雑誌
    1966年 17 巻 2 号 83-87
    発行日: 1966/04/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • 原型出現から昭和20 (1945) 年まで
    藤田 恵子
    日本家政学会誌
    2000年 51 巻 5 号 415-423
    発行日: 2000/05/15
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
    In this study, 200 basic patterns in 176 books and magazines were used to survey the historical changes in drawings of the upper trunk of women. These books and magazines were extracted from among 375 sewing publications, textbooks, teacher's manuals, three kinds of women's monthly magazines, and a stylebook, which were published from the beginning of the Meiji era to 1945. The results are as follows : At first, basic patterns were drawn based on mainly breast size to make the upper trunk of girls' dresses at the end of the Meiji era. Thereafter, patterns which could be used for both children and women were created. Then patterns specially designed for women were developed. After 1935, basic patterns were adopted in school curriculums at elementary schools and by women's magazines, and the use of basic patterns for dress making became standard practice among ordinary people. Therefore, basic patterns contributed to the spread of Western dress in Japan. Drawings for women were partly influenced by men's pattern making and Kimono cutting methods. In addition, drawings designed to cover the complicated curves of shoulders and breast swells began to emerge in this period.
feedback
Top