詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "請願"
6,161件中 1-20の結果を表示しています
  • ―議員のジェンダーと前歴による分析
    五ノ井 健, 小川 寛貴
    年報政治学
    2022年 73 巻 1 号 1_236-1_260
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/06/16
    ジャーナル フリー

     本稿では、日本の衆議院議員の

    請願
    紹介活動の分析を通じて、どのような議員がどのような内容の
    請願
    を国会に紹介しているのかを明らかにした。具体的には、2003年から2017年までの各国会を対象として、これまでの議会研究で取り上げられてきた2つの議員の個人属性(ジェンダー及び前歴)に着目し、議員は自身の属性に関連する政策領域の
    請願
    を国会に紹介しているのかを検証した。ジェンダーに着目した分析からは、「女性の権利」
    請願
    、「子育て」
    請願
    のそれぞれについて、女性議員は男性議員と比較して、より多く国会に紹介していることが明らかとなった。前歴に着目した分析からは、法曹出身議員が法務委員会に、医師出身議員が厚生労働委員会に、それぞれより多くの
    請願
    を紹介していることが明らかとなった。以上から、議員は自らの属性に関連する市民の声を国会に反映していることが示唆された。

  • 喜多 秀行, 坂田 裕彦, 吉村 晋
    土木計画学研究・論文集
    1999年 16 巻 195-200
    発行日: 1999/09/20
    公開日: 2010/06/04
    ジャーナル フリー
    本研究では, 運航補助の根拠を“利用者相互間の外部経済”がもたらす均衡状態と社会的最適状態の一致に求め, 運航補助が妥当性を有する場合があるか否かを検討した. このために, 航空企業と利用者の行動を内包した航空ネットワークモデルを構築し, 航空旅客サービスの改善がもたらす地域別厚生水準の評価指標を定式化した. サービス改善方策として
    請願
    フライトを取り上げ, 数値実験により成立可能性を検討した結果, 条件によっては
    請願
    フライトの成立が可能であるとの結果を得た. また,
    請願
    フライトの相手都市を適切に選び, 双方の都市で運航補助の共同負担を行うことにより
    請願
    フライトの実現可能性を高められることも明らかになった.
  • 中央獸醫會雑誌
    1895年 8 巻 4 号 4-7
    発行日: 1895/04/28
    公開日: 2008/10/24
    ジャーナル フリー
  • ワシントン州GMHBでの審議結果に基づく考察
    西浦 定継
    都市計画論文集
    2004年 39.3 巻 55-60
    発行日: 2004/10/25
    公開日: 2017/08/02
    ジャーナル オープンアクセス
    本論では、米国ワシントン州の州成長管理制度を分析対象として、広域計画制度運用における計画課題を明らかにした。分析対象は、準司法的行政機関である Central Puget Sound Growth Management Hearings Boardに持ち込まれた
    請願
    である。分析方法としては、1)単純集計により全体傾向を見る、2)キーワードの相互関連性を見るために分類する、3)2)で得られた分類において特徴的な
    請願
    を抽出し定性分析する、である。結果としては、1)
    請願
    の中で最も多く取り扱われたのが都市成長区域である、2)都市成長区域の設定に関連してインフラ整備と郊外部のあり方が問われた、3) GMA運用において公共参画が数多く取上げられている、が明らかになった。
  • ワシントン州GMHBでの審議結果に基づく考察
    *西浦 定継
    都市計画論文集
    2004年 39 巻 10
    発行日: 2004年
    公開日: 2004/11/25
    会議録・要旨集 フリー
    本論では、米国ワシントン州の州成長管理制度を分析対象として、広域計画制度運用における計画課題を明らかにした。分析対象は、準司法的行政機関であるCentral Puget Sound Growth Management Hearings Boardに持ち込まれた
    請願
    である。分析方法としては、1)単純集計により全体傾向を見る、2)キーワードの相互関連性を見るために分類する、3)2)で得られた分類において特徴的な
    請願
    を抽出し定性分析する、である。結果としては、1)
    請願
    の中で最も多く取り扱われたのが都市成長区域である、2)都市成長区域の設定に関連してインフラ整備と郊外部のあり方が問われた、3)GMA運用において公共参画が数多く取上げられている、が明らかになった。
  • 恩田 美湖, 川村 智行, 北村 弥生, 西村 理明
    糖尿病
    2021年 64 巻 12 号 577-585
    発行日: 2021/12/30
    公開日: 2021/12/30
    ジャーナル フリー

    1型糖尿病は肉体的・精神的負担に加え,経済的負担も大きい疾患である.成人1型糖尿病の経済支援策として,身体障害者福祉法が浮上した.そこで1型糖尿病による経済/社会的影響を明らかにする目的で成人患者183名にアンケート調査を行った.生活機能制限の側面からの評価では,対象者のうち98.4 %が期待される社会生活をほぼ達成していた.一方で,1型糖尿病が就学,就労,QOL,経済的負担へ与える影響は小さくなかった.半数以上が治療内容に経済的負担が影響している可能性があると回答し,合併症の進行が懸念された.利用経験のある福祉制度等は障害年金制度が最多であったが,その受給は1割に留まり,現行の経済支援制度は万全ではないことが示唆され,1型糖尿病を対象とした更なる経済支援策の検討が必要と考えられた.

  • 水漉 あまな, 藤岡 洋保
    日本建築学会計画系論文集
    1998年 63 巻 503 号 203-210
    発行日: 1998/01/30
    公開日: 2017/02/02
    ジャーナル フリー
    This Paper shows the kyoto's role in forming the Ancient Shrines and Temples Preservation Act(1897) was decisive. To help recover Kyoto's economy, since 1881 Kyoto had been trying to preserve old edifices in its shrines and temples as its symbols. But for lack of sufficient fund, Kyoto began to carry on a campaign to form a national law to preserve those old edifices; Kyoto even proposed a preservation bill referring to the ones abroad and ask other prefectures to join the campaign. Kyoto's propositions were introduced in some articles of the Act.
  • エチオピア南西部に暮らすマンジョの請願活動と政府決議
    吉田 早悠里
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2011年 2011 巻 N24
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/05/20
    会議録・要旨集 フリー
    エチオピアの現政権は、全ての「民族」の自決権を認めている。1997年以降、エチオピア南西部に生活する一部のマンジョを中心に、マンジョの社会的地位を改善し、民族自決権を認めるように要求する
    請願
    活動が実施されてきた。だが、2008年、政府はマンジョは「民族」ではないと決議した。本発表では、マンジョが政府に提出した
    請願
    書と政府決議の内容を提示し、エチオピアにおける被差別マイノリティの社会的・政治的地位を検討する。
  • 奥田 教廣
    日本釀造協會雜誌
    1984年 79 巻 5 号 295-296
    発行日: 1984/05/15
    公開日: 2011/11/04
    ジャーナル フリー
  • 高井 啓介
    オリエント
    2004年 47 巻 2 号 64-79
    発行日: 2004年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    “Petitionary letters to god (Gottesbriefe, letter-prayers) ” written in Sumerian are products of the Old Babylonian scribal schools. They are prayers in letter-style, addressed and dedicated to gods by “pious sufferers”, urging the gods to release them from suffering. Six similar letters in Akkadian have also been identified. It is indisputable that there are similarities between the Sumerian and Akkadian genres in their presentation of the plight and petition.
    There are differences as well. Unlike the Sumerian genre, mostly attested in multiple copies, most Akkadian letters are written by the archival hand and attested in just a single example. The Akkadian letters are addressed to the personal deity of the letter-writer, but in the Sumerian examples such is not necessarily the case. Scholars have considered that since the Akkadian letters are thus essentially archival and personal, the Sumerian and the Akkadian petitionary letters have no historical or genetic relationship. In this article, I conduct a more comprehensive study, focusing on the structural features of the Akkadian petitionary letters in comparison with Sumerian generic features, and suggest a slight modification in the previous understanding about the relationship between the two genres.
    I describe several features that three of the Akkadian petitionary letters have that the other three do not-lengthy opening salutations, descriptions of past benefits received and services rendered, and vows and expressions of praise and thanksgiving. These features are also shared by some of the Sumerian petitionary letters, particularly those from the Larsa period, which are relatively late examples of the genre. Since I found it difficult to determine the historical sequence of all the Akkadian petitionary letters, I cannot make any definite claim about development or influences. However, I think it likely that the genre experienced stylistic development and the Akkadian letters with those features were influenced by the Larsa period letters as it seems that some important similarities in style and content that I describe cannot be explained without considering that one genre knew the other.
  • 鈴木 一裕, 氏家 憲一, 永峯 晃, 米良 健太郎, 熊川 健二郎
    日本透析医学会雑誌
    2015年 48 巻 10 号 617-619
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/10/28
    ジャーナル フリー
  • 林 紀行
    法政治研究
    2019年 5 巻 27-
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/06/08
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 五ノ井 健, 小川 寛貴
    LEC会計大学院紀要
    2023年 20 巻 199-209
    発行日: 2023/11/22
    公開日: 2023/12/20
    ジャーナル フリー
  • 用途に係る請願・陳情に着目して
    有留 健太朗, 有田 智一, 藤井 さやか, 大村 謙二郎
    都市計画論文集
    2010年 45.3 巻 709-714
    発行日: 2010/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究では、「用途」に係る紛争に関して議会等への
    請願
    ・陳情に至った事例の全国データを対象として、用途に係る問題の発生構造を把握し、用途がもたらす負の外部性の解決に向けた調整の実態について明らかにすることを目的とする。本研究で得られた知見は以下の通りである。まず、用途に関する負の外部性の評価項目として、(1)交通、(2)安全、(3)防火、(4)衛生、(5)時間、(6)上位計画との不適合、(7)既存施設・活動との親和性、(8)地域環境特性の変容、の8分野が見出された。用途地域制との関係性については、(1)現行用途規制で規定がない(墓地等)、(2)現行用途規制下での用途の定義が曖昧あるいは時代に適合していない(スーパー銭湯等)、(3)現行用途規制で対応できない詳細項目による問題の発生(営業時間、施設管理等)、(4)用途規制上許容されているが問題が発生(ワンルームマンション)、の4類型が主に見出された。ケーススタディより、負の外部性の解決に向けた調整は、基本的に民民間の任意交渉で行われる場合が多く、建築主の利益に関わる事項は変更等が困難である実態が明らかになった。
  • 古河により建造された土砂扞止施設と堆積場の遺構が有する歴史的意味について
    青木 達也, 永井 護
    都市計画論文集
    2010年 45.3 巻 505-510
    発行日: 2010/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究は、足尾銅山の鉱毒問題について、問題と原因の認識に関する変遷と、古河により建設された土砂扞止施設や堆積場に関する変遷を整理し、これら土砂扞止施設と堆積場の持つ歴史的意味合いを明らかにしようとするものである。鉱毒問題の変遷の整理においては、古河機械金属所による報告書、足尾の治水や砂防に関する報告書、鉱害問題の文献等を用いて行った。そして、鉱毒問題に対する原因の認識、被害地からの要求が変化していく様子を把握した。また、土砂扞止工事や堆積場建設の変遷については、これまで公開されていなかった古河所蔵の史料から情報を得て整理を行った。そして、土砂扞止工事内容の変化と堆積場が建設されていく様子を把握した。これらの結果から、土砂扞止工事と堆積場が鉱毒問題の解決にとって、重要な意味を持っていることが確認できた。
  • 長谷部 史彦
    オリエント
    2001年 44 巻 1 号 165-168
    発行日: 2001/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 北野 かほる
    法制史研究
    1982年 1982 巻 32 号 65-114,en6
    発行日: 1983/03/30
    公開日: 2009/11/16
    ジャーナル フリー
    It has long escaped the notice of historians that "Petitions" had much importance in the early history of English Parliament. W. Stubbs and his followers, looking from their traditional point of view of "the political assembly: of the Three Estates", treated "taxation" as the most important driving force of parliamentary history and counted petitions as naught. It owes the laborious work of Mr. H. G. Richardson and Professor.G. O. Sayles that petitions have gained a certain attention among the historians.
    Richardson and Sayles produced an entirely new picture of the early parliaments, questioning, or even denying, the traditional picture of the political "representative" parliament of England. But they went too far to give a modest and. acceptable picture, by disavowing all the parts of the traditional theory both in function and in construction of parliament. The shortcomings of their theory now need to be re-considered and be corrected.
    The author of this short article wants to make some arguments on this subject by considering such excellent but each isolated works on early petitions together, as the works of Richardson and Sayles, J: G. Edwards, H. L. Gray, A. F. Pollard, A. D. Mayers and D. Rayner. Thus arranging the ideas about early petitions and then re-considering them in the light of the printed rolls and documents, the author anticipates to show one more aspect of the changing phase of parliamentary function and construction than that she has already produced in another article.
    The main points of this article are twofold. 1) The FUNCTION of early petitions: The earliest petitions had both judicial and executive or administrative charactors. In time, as the judicial charactor became, lost from the records of petitions on the parliament rolls, the executive or administrative records of petitions broke into two kinds, one called the "private" petitions, and the other the "common" petitions. Then even the "private" petitions faded away from the parliament rolls, and the "common" petitions became the only kind of the petitions on the rolls, . growing more and more legislative in charactor. 2) The PROCEDURE of early petitions: Keeping pace with these changes and developments of functions the procedure of petitions differentiated. There developed beside the older process of "private" petitions a new one of the "com-mon" petitions. But this could not mean that, as Richardson and Sayles thought, the former lost its real function in favour of the latter. The development of parliamentary offices in and after the late 14th century seems to show that those functional changes of petitions were, at least from one aspect, rather surface, and were only the results of differentiation of the system of record-making. Of course these differentiation is very important because this in turn suggests the emergence of certain differentiation of ideas of justice, legislation and administration. But the functioning body of parliament as a whole seemes still accumurative and attractive, rather the center of the whole government than some entirely re-constructed two Houses of political charactor.
    The change and development of the function of early parliamentary petitions coincides with the change and development of the function of early parliaments as a whole, that is, from judicial to legislative. But this change and development was a very slow process, and through this process parliaments still kept and even developed to be the center of the whole government.
  • 米国におけるPC·TC系飼料添加剤問題をめぐって
    吐山 豊秋
    日本獣医師会雑誌
    1986年 39 巻 6 号 341-345
    発行日: 1986/06/20
    公開日: 2011/06/17
    ジャーナル フリー
  • 岡山醫學會雜誌
    1892年 4 巻 26 号 35-40
    発行日: 1892/01/25
    公開日: 2009/03/31
    ジャーナル フリー
  • 西浦 定継, 大西 隆
    都市計画論文集
    1998年 33 巻 277-282
    発行日: 1998/10/25
    公開日: 2018/04/01
    ジャーナル オープンアクセス
    How Washington State accommodates the population growth projected for the next twenty years has been one of the most important and pressing issues. The Washington State Legislature in 1990 adopted the Growth Management Act in response to the gridlock traffic in this region. One of the uniqueness in 1991 is the establishment of the three Growth Management Hearings Boards. This paper examines the decisions and orders by the Central Puget Sound GMHB to find its judicial power and limitations. The GMHB has been the mediator among various interest groups such as the state, country, city and citizens.
feedback
Top