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全文: "Hard problem of consciousness"
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  • 渡辺 恒夫
    超心理学研究
    2003年 8 巻 1-2 号 36-40
    発行日: 2003/12/04
    公開日: 2017/08/09
    ジャーナル フリー
  • 渡辺 恒夫
    国際生命情報科学会誌
    2012年 30 巻 1 号 35-36
    発行日: 2012/03/01
    公開日: 2018/12/12
    ジャーナル フリー
    近代科学では「科学性=客観性」であるが、客観性の要件である公共性・再現可能性ある観測とは、「誰でもよい誰かによる」観測に他ならない。誰でもよい誰かによる観測データで造られた科学的世界の中の人間とは、「誰でもよい誰か」であって、この私でもなければ、あなたでもない。故に「自己」と「他者」は、科学的宇宙像の中での変則事象として、しばしば驚愕を以って体験されざるを得ない。本講演では、著名な科学者らに見るそのような驚愕体験を分析し、意識の超難問として定義し、その解決のために、独我論的な自己-他者構造を世界の基本単位として世界像を構成し直すという、反コペルニクス的転回の道を唱える。
  • John O'DEA
    Annals of the Japan Association for Philosophy of Science
    2007年 15 巻 2 号 81-93
    発行日: 2007/03/25
    公開日: 2009/03/26
    ジャーナル フリー
    Higher-order theories of consciousness, such as those of Armstrong, Rosenthal and Lycan, typically distinguish sharply between consciousness and phenomenal character, or qualia. The higher-order states posited by these theories are intended only as explanations of consciousness, and not of qualia. In this paper I argue that the positing of higher-order perceptions may help to explain qualia. If we are realists about qualia, conceived as those intrinsic properties of our experience of which we are introspectibly aware, then higher-order perception might have an explanatory role as the means by which we are aware of these properties. This would also allow us to treat qualia as the inner appearances resulting from inner perceptions, and therefore to treat them as intentional objects.
    It is fair to say that “inner sense” theories of consciousness are not widely accepted. Though Lycan (1987, 1996) and Armstrong (1984, 1993) are heavy hitters in their favour, the arguments against are formidable.1 Some are arguments against the very notion of an inner sense, and others are arguments against the inner sense as a theory of consciousness in particular. In this paper I will argue that whether or not inner sense theories of consciousness are viable, it is worth considering an inner sense theory of the introspectible quality of sensory states-that is to say of qualia. An inner sense theory of qualia faces few of the objections to the former, and solves many of the problems associated with the latter; including, I believe, the explanatory gap. Here I introduce a dispositional inner sense theory of qualia.
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