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クエリ検索: "RIP SLYME"
11件中 1-11の結果を表示しています
  • 道本 ゆう子, 中村 真規子
    太成学院大学紀要
    2011年 13 巻 127-130
    発行日: 2011年
    公開日: 2017/05/10
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    近年の英語(Englishes)の拡張や国際言語としての役割を議論するときに、英語のintelligibilityが問題となっている。英語教育の分野でも、かつては伝統的な英語の母語話者(native speaker)の英語をモデルとし、それを評価の基準としていたが、昨今の英語の多様性に伴って英語教育も多様化しており、英語のintelligibilityをどのように確保するのかが課題となっている。本論では、現代英語の動向を踏まえ、英語教育とintelligibilityの関係、その必要性について考察する。
  • NOGUCHI, Judy
    大学英語教育学会紀要
    2023年 67 巻 1-12
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/04/01
    ジャーナル フリー
    Mastering a ‘Language’ is probably an “impossible” task as no one can ever know everything about a natural human ‘Language.’ However, acquiring the various genres and varieties of a ‘language’ that we use daily is something that children do naturally and adults can manage when faced with the need to communicate. This paper will examine what is needed for “global” communication in a post-pandemic world where people now realize how truly interconnected human societies are. To resolve the many issues confronting us, the Cabinet Office of Japan has proposed the concept of Society 5.0 with integration of cyberspace and physical space. Achieving the communicative ability to fully achieve such a goal requires an awareness of the realities of linguistic relativity and finding ways to successfully communicate via genres developed by specific communities of practice. In this paper, we will examine how we can address the need for target language mastery at the professional level to transcend linguistic and cultural boundaries for effective global communication. The key to making this possible is a genre approach to language as it is used for specific purposes.
  • *中原 孝信, 森田 裕之
    経営情報学会 全国研究発表大会要旨集
    2006年 2006f 巻
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/08/10
    会議録・要旨集 フリー
    インターネットやモバイル端末の急速な普及により,消費者が音楽を入手する手段は多様化しており,CD販売店を取り巻く環境は急激に変化している.CD販売店は,音楽CDの購買を望む顧客と長期的に良好な取引関係を築くことが不可欠である.
    本研究では,CD販売店のID付きPOSデータを利用し,グラフ分割手法を応用することで,顧客の併買行動から新たなアーティストの分類方法を提案する.提案した分類方法を利用することで,音楽CDの購買に好意的な顧客の特徴を抽出し,ある顧客グループを効率的にプロモートできるアーティストの傾向を発見する.そして,グラフ分割手法を応用した新たな分類が有効であることを示す.
  • 道本 ゆう子, 中村 真規子
    太成学院大学紀要
    2010年 12 巻 91-96
    発行日: 2010年
    公開日: 2017/05/10
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    Kachruの世界の英語(Englishes)のthe Three Circlesモデル(Kachru 1985;1986;1992;1996)は変化する英語の分布や機能を3種類の円で説明する。このモデルは現代の多様な英語を捉えるために、大きな貢献を果たしている。しかし近年、モデルがグローバリエーションの進行と共に変化していく英語の動性や多様性を捉られていないことが問題点として指摘されている。Park and Wee(2009)ではBourdieu(1991)の「言語市場(linguistic Market)」の概念を取り込み、モデルを再構築する。本稿では、世界の英語について、 Three Circlesモデル、言語市場とPark and Wee(2009)の提案するモデルについて考察する。
  • Ryo Yoneda, Masashi Yamada
    Acoustical Science and Technology
    2013年 34 巻 3 号 166-175
    発行日: 2013/03/01
    公開日: 2013/05/01
    ジャーナル フリー
    Musical psychologists illustrated musical emotion with various numbers of dimensions ranging from two to eight. Most of them concentrated on classical music. Only a few researchers studied emotion in popular music, but the number of pieces they used was very small. In the present study, perceptual experiments were conducted using large sets of popular pieces. In Experiment 1, ten listeners rated musical emotion for 50 J-POP pieces using 17 SD scales. The results of factor analysis showed that the emotional space was constructed by three factors, ``evaluation,'' ``potency'' and ``activity.'' In Experiment 2, three musicians and eight non-musicians rated musical emotion for 169 popular pieces. The set of pieces included not only J-POP tunes but also Enka and western popular tunes. The listeners also rated the suitability for several listening situations. The results of factor analysis showed that the emotional space for the 169 pieces was spanned by the three factors, ``evaluation,'' ``potency'' and ``activity,'' again. The results of multiple-regression analyses suggested that the listeners like to listen to a ``beautiful'' tune with their lovers and a ``powerful'' and ``active'' tune in a situation where people were around them.
  • *西尾 毅士, 速水 悟, 田村 哲嗣
    人工知能学会全国大会論文集
    2006年 JSAI06 巻 3A1-1
    発行日: 2006年
    公開日: 2006/12/07
    会議録・要旨集 フリー
    音楽分野における、より良いレコメンデーションシステムを創作することを目的とする。論文では、まず従来モデル(協調フィルタリング方式にもとづいたレコメンデーションシステム)の問題点をいくつか指摘し、それらの問題解決の方法の方針を示す。そしてその方針にしたがって、具体的なデータ分析の観点から従来の方法を改善することに取り組み、初期視覚野の進化モデルに着想を得た、新しいデータ分析手法を提案する。
  • 1990年代に来日し日本社会で成人した、2名へのナラティヴ探究から
    白 皓
    華僑華人研究
    2020年 17 巻 45-55
    発行日: 2020/11/16
    公開日: 2024/04/19
    ジャーナル フリー
    Few studies have explored the problems of grown-up Chinese newcomers, who came to Japan in the 1990s. The purpose of this study is to explore the problems faced by the second-generation of Chinese newcomers from childhood to adulthood. The participants are two second generations who have grown-up as they were children who had weak connections with Chinese overseas communities while growing up in Japanese society. Participants were interviewed about what kind of experiences they had in life, and what kind of things they worried about. After the interviews, the narratives obtained from the participants were analyzed with a focus on thematic analysis. As a result, one participant had a parent-child conflict over the future image of the second- generation. The other participant felt shortage in academic and communication ability caused by the experience of transferring to a school in Japan as well as the experience of inconsistency in communication with club activity members. Also, the common worries of the two participants were name and expression of origin. In this study, these worries of the second-generation were discussed in terms of (1) The future image of second-generation in highly educated families, (2) Length of time in Japanese as second language classes, and (3) Assimilation and Naturalization with Japanese society due to racial discourse. Further second-generation research requires a deeper look into the reasons behind generational conflicts, an increase in scale of research, and analysis of discourse and institutional issues in Japanese local context from the 1990s to the present.
  • 米田 涼, 沖 将吾, 山田 真司
    音楽知覚認知研究
    2015年 21 巻 1 号 5-16
    発行日: 2015年
    公開日: 2022/01/12
    ジャーナル オープンアクセス
    音楽の経時的な印象に関する研究は数多く行われているが,それらは主にクラシック音楽を対象としていた。本研究ではゲーム音楽,ポピュラー音楽,クラシック音楽を用い,音楽ジャンルの違いによる経時的な印象変化の違いを調査した。また,楽曲の経時的な印象変化と,音響特徴量および楽曲全体の印象との関係についても調べた。その結果,音楽ジャンルに関わらず「快さ」の変化は小さく,「覚醒度」の変化は大きいことが分かった。そして,覚醒度の変化はゲーム音楽,ポピュラー音楽,クラシック音楽の順で大きくなる傾向が見られた。また,楽曲全体の覚醒度は,楽曲中の覚醒度変化の絶対値の大きい部分の平均と対応が良いことが明らかとなった。
  • 田嶋 美砂子
    アジア英語研究
    2016年 18 巻 18-42
    発行日: 2016年
    公開日: 2021/04/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • ―ジャパニーズ・ロックを事例として―
    飯塚 深久, 池庄司(大島) 規江
    地理空間
    2023年 16 巻 1 号 21-43
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/01/16
    ジャーナル オープンアクセス
    本稿は空間的広がりを持たない文字テクストのうちジャパニーズ・ロックの歌曲を対象として,「まち」という舞台(空間)がいかなる情緒や想いと結びついているのかについて,記号表現というシニフィアンと記号内容というシニフィエの二つに焦点を当てながら分析を試みた。その際,研究対象時期を2000年以降とし,2000年代と2010年代に区分して,BʼzとMr.Childrenの全歌曲について分析・考察した。分析の結果,2000年代においてはBʼzの歌曲タイトルという記号表現と「まち」表現とが結び付いていないこと,他方,Mr.Childrenの歌曲タイトルは「まち」と何らかのかたちで結び付いた記号表現として出現していることが明らかとなった。また,記号内容としての歌詞の分析からは,BʼzとMr.Childrenに共通して,倦怠感や孤独感といったネガネティブな感情を持ちながら「まち」で生活する様子を綴っている。そうしたネガティブな感情に立ち向かう意思や自らを鼓舞するかのような表現も両グループの歌詞に通底している。2010年代になると,両グループともに歌曲のタイトルの付し方に変化が見られるが,2000年代と変わらず,Bʼzのタイトルでは「まち」表現との関連が弱いこと,そしてMr.Childrenのそれでは日本語タイトルが「まち」表現の記号表現として働いていることが改めて確認された。一方の記号内容としての歌詞分析からは,両グループともに,2000年代に見られた倦怠感や孤独感といったネガティブな雰囲気を纏った歌詞が消えた。また,Bʼzの「まち」表現の曲においては過去・現在・未来のいずれかを歌っている一方で,Mr.Childrenのそれにおいては現在・未来のいずれかに想いを馳せるかのような歌詞となった。
  • コモンズとしての共有知を目指して
    田嶋 美砂子
    言語文化教育研究
    2022年 20 巻 357-375
    発行日: 2022/12/23
    公開日: 2023/01/29
    ジャーナル フリー

    本稿の目的は,翻訳のプロではない研究者/言語教育実践者が英語で書かれた学術書を日本語に訳して出版するという行為にまつわる葛藤,そしてそこから見出し得る社会的貢献について考察することである。具体的には,これまでに訳書1冊を協働的に出版し,現在は別の翻訳プロジェクト2件に関わっている私がその過程で経験した葛藤を,「翻訳の非専門家が訳書を世に出すこと」「機械翻訳を使用すること」「翻訳が既存の尺度では業績として評価され難いこと」という3つの観点から詳述する。次に,そういった葛藤を抱きながらも,私自身が知り得た学識を「共有知」として他者と分かち合っていく試みが言語文化教育をはじめとする研究領域のみならず,一般社会にとっても,重要かつ必要不可欠であることを論じる。最後に,そのような取り組みが結果として地域間・文化間・言語間における学識上の格差を是正していくことに資するという点を主張して,結びとしたい。

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