詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ZEN" お笑い
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 北条 伸克, 井島 勇祐, 杉山 弘晃, 宮崎 昇, 川西 隆仁, 柏野 邦夫
    人工知能学会論文誌
    2020年 35 巻 2 号 A-J81_1-17
    発行日: 2020/03/01
    公開日: 2020/03/01
    ジャーナル フリー

    This paper aims at improving naturalness of synthesized speech generated by a text-to-speech (TTS) systemwithin a spoken dialogue system with respect to “how natural the system’s intention is perceived via the synthesizedspeech”. We call this measure “illocutionary act naturalness” in this paper. To achieve this aim, we propose toutilize dialogue-act (DA) information as an auxiliary feature for a deep neural network (DNN)-based speech synthesissystem. First, we construct a speech database with DA tags. Second, we build the proposed DNN-based speechsynthesis system based on the database. Then, we evaluate the proposed method by comparing its performance withtwo conventional hidden Markov model (HMM)-based speech synthesis systems, namely, the style-mixed modelingmethod and the style adaptation method. The objective evaluation results show that the proposed method overwhelmsthe style-mixed modeling method in the accuracy of reproduction of global prosodic characteristics of dialogue-acts.They also reveal that the proposed method overwhelms the style adaptation method in the accuracy of reproduction of sentence final tone characteristics of dialogue-acts. The subjective evaluation results also show that the proposed method improves the illocutionary act naturalness compared with the two conventional methods.

  • テレビ美術が輝いた『8時だヨ!全員集合』
    広谷 鏡子
    放送研究と調査
    2020年 70 巻 9 号 42-60
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/04/16
    研究報告書・技術報告書 フリー
    「オーラル・ヒストリー」の方法論を用いて、数多くの関係者の証言をもとに「テレビ美術」についての論考を発表してきたが、今回は1970〜80年代にかけて一世を風靡したTBS系列のバラエティー『8時だヨ!全員集合』の美術に着目する。当時絶大な人気のあったザ・ドリフターズによるコントがメインを占めたこの番組において、リアルかつ大掛かりなセットや独創的な小道具など、「美術」は大きな役割を果たしていた。 本稿では、コントセットのデザインをほぼ一人で担当した山田満郎デザイナーをはじめ、当時の美術スタッフ、演出スタッフの証言から、番組制作過程における新たな事実の解明とともに、多くの人々が関わった現場の空気感、息遣いを伝える。番組制作の1週間を時系列に沿って追うなかで、コントのネタ作りに貢献した美術スタッフの絶妙なサポート、コントを最大級に面白くするために、本番間近まで入る修正に対応したスタッフの尽力、生放送当日、舞台上でワンチームとなって奮戦した全スタッフの熱情が、証言から明らかになっていく。ドリフのメンバーは5人だったが、6人目のドリフは、番組の主役ともなった「美術」であり、関わる全てのスタッフだった。テレビの黄金期、体を張った人々の「熱情」の記録が、100年を迎えようとする放送の未来を切り拓く手がかりとなることを願う。
feedback
Top