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2,016,318件中 1-20の結果を表示しています
  • 安部 和夫, 佐藤 尚司, 里井 明子, 近藤 晴彦
    Cardiovascular Anesthesia
    2016年 20 巻 1 号 87-91
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/09/03
    ジャーナル フリー

     エホバの証人は輸血拒否の姿勢が特徴的であるが特に心臓血管手術では大きな問題である。今回我々は2001年から2015年までの間に人工心肺下に46例のエホバの証人の心臓血管手術を経験したので報告する。手術の内訳は冠動脈バイパス術3例,弁疾患手術

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    例,大血管手術19例,心室中隔穿孔手術2例であった。予定手術31例,緊急手術15例であった。手術中の最低ヘモグロビン値は6.1±2.0 g/dL,術後の最低ヘモグロビン値は6.7±2.0 g/dLであった。術後24時間以内の死亡例は2例であった。我々は全症例において赤血球濃厚液,凍結血漿,血小板のいずれも輸血しなかった。

  • Ivan Šegota, Iva Sorta-Bilajac
    日本臨床麻酔学会誌
    2006年 26 巻 3 号 315-320
    発行日: 2006年
    公開日: 2006/05/26
    ジャーナル フリー
      The paper discusses the relationship between
    Jehovah
    's
    Witnesses
    as a special Christian denomination which is known for refusal of blood transfusion, and bioethics as a relatively new, interdisciplinary and multi-disciplinary scientific field which is focused on ethical issues in medicine and the health care system. This relationship is situated in the context of bioethics first principle of autonomy, as one of four basic bioethics principles, and the doctrine of informed consent which arose from this principle.
      The author claims that, due to bioethics, a discriminating position of Jehova's
    Witnesses
    has increasingly changed in many countries.
    Jehovah
    's
    Witnesses
    were denied and in some countries they are still denied - the right to refuse blood transfusion even at the cost of life.
      The author supports his thesis with experiences from Croatia where bioethicists initiated a debate on religious refusal of blood transfusion a few years ago. After that, in Croatian hospitals, the attitude towards
    Jehovah
    's
    Witnesses
    began to change in the sense of understanding and respect for their behaviour.
  • 早崎 史朗, 三浦 実, 有賀 友則
    日本臨床麻酔学会誌
    2008年 28 巻 3 号 480-489
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/06/07
    ジャーナル フリー
      エホバの証人は命を大切にしており, 命を長らえるために, 道理にかなった取り組みを積極的に行う. そのため, 良質の医療を求め, ほとんどの医療処置を受け入れる. しかし, 聖書に基づく宗教上の理由から, 同種血輸血は受け入れず, 無輸血で行われる代替療法を求めている. その立場が医学的な面からも法律的な面からも道理にかなったものと言える理由を考察する. 未成年者に対する医療が問題となるが, 判断能力のある未成年患者であればその意思を尊重すべきであり, 判断能力がないのであれば基本的には親権者の意思が尊重されるべきである.
  • 近藤 修, 清水 幸雄, 江川 久子, 大田 里美
    医療
    1993年 47 巻 9 号 695-698
    発行日: 1993/09/20
    公開日: 2011/10/19
    ジャーナル フリー
    今回, 我々は, 本人および両親がエホバの証人信者である患者に対するASDパッチ閉鎖術の麻酔を経験したので報告する.
    症例は, 16歳, 男性, 心房中隔欠損症(ASD)のため手術目的にて当院外科入院, ASDパッチ閉鎖術が施行された. 本人および両親との話し合いにより無輸血にて手術を行うこととし血液喪失の軽減をはかるため, 手術中はセルセーバー®を使用した. 術中, 術後とも無輸血で管理し手術後三日目にICUを退室した.
    エホバの証人は宗教上の理由で輸血を拒否するため社会に, 特に医療の現場に様々な影響を及ぼしている. 各医療機関では, 患者の意志を尊重しながらあらかじめその対応を考慮しておくことが必要であると考える.
  • 佐々木 剛, 国定 俊之, 大畑 範英, 森本 裕樹, 横山 正尚, 尾﨑 敏文
    中部日本整形外科災害外科学会雑誌
    2008年 51 巻 6 号 1083-1084
    発行日: 2008年
    公開日: 2008/12/16
    ジャーナル 認証あり
  • 工藤 雅文, 片岡 剛, 白神 幸太郎
    日本心臓血管外科学会雑誌
    2023年 52 巻 4 号 211-215
    発行日: 2023/07/15
    公開日: 2023/08/02
    ジャーナル フリー

    [背景]エホバの証人信者は宗教的信条に基づき輸血治療を受け入れない.エホバの証人信者に心臓血管手術を行うにあたり,当院では絶対的無輸血の立場をとっている.[目的]エホバの証人信者に対して当院で行った心臓血管手術における治療戦略は妥当であったか後方視的に検討した.[方法]2013年1月から2020年12月までの間に,7例のエホバの証人信者に対して心臓血管手術を行った.年齢は64±10(49~78)歳であった.術前Hb値が13 g/dl以上になることを目標に,赤血球造血刺激因子製剤と鉄剤の投与を行った.初回外来受診時と術前のHb値はそれぞれ12.3±2.2(7.5~14.5)g/dl,14.1±1.4(11.1~15.2) g/dlであった.術中は入念な外科的止血を重視し,加えて希釈式自己血輸血と回収式自己血輸血を施行した.術後は必要に応じて赤血球造血刺激因子製剤と鉄剤の投与を行った.[結果]全例,無輸血で入院死亡は認めなかった.手術時間は307±103(157~478)分,体外循環時間は137±28(115~178)分,大動脈遮断時間は90±27(68~136)分であった.術後に心筋梗塞,脳血管障害,出血再開胸,急性腎障害,手術部位感染は認めなかった.追跡期間は3.7±2.6(0.3~7.4)年であり,全例生存を確認できた.[結論]エホバの証人信者に対する心臓血管手術において,絶対的無輸血の立場をとる当院での治療戦略は許容できるものと考えられた.

  • 松浦 祐介, 稲垣 博英, 栗田 智子, 鏡 誠治, 川越 俊典, 蜂須賀 徹
    日本産科婦人科内視鏡学会雑誌
    2012年 28 巻 1 号 465-470
    発行日: 2012年
    公開日: 2012/09/19
    ジャーナル フリー
    Objective: The refusal of a blood transfusion, by
    Jehovah
    's
    witnesses
    for religious reasons, becomes problematic when an extended surgical procedure is recommended. The purpose of the current study is to investigate the safety and efficacy of laparoscopic surgery for gynecologic disease in
    Jehovah
    's witness patients.
    Methods: During the 28 years from 1984 to 2011, gynecologic operation was performed in 54
    Jehovah
    's witness patients. Of these, laparoscopic surgery was performed in five patients (age range 27-63) with ovarian tumor. The clinical features were examined retrospectively.
    Results: Three women had unilateral ovarian cystectomy, and bilateral ovarian cystectomy and unilateral salpingo-oophorectomy was performd in one patient each. Operating times ranged from 90 to 225 minutes, and intraoperative total blood loss ranged from a small amount (<20ml) to 550ml. The final pathologic examination revealed three cases of endometrial cyst, one mature cystic teratoma, and one mucinous cystadenoma. The postoperative course was uneventful ; all patients were discharged from the hospital three to five days after operation.
    Conclusion: Full informed consent and careful perioperative management should be performed for
    Jehovah
    's witness patients. A clear and satisfactory preoperative informed consent is provided to both patients and relatives in our University hospital. Laparoscopic surgery is considered to be a useful procedure for gynecologic disease in
    Jehovah
    's witness patients. This minimally invasive surgery is usually performed with a small amount of blood loss. However, we should convert to open surgery immediately if unexpected hemorrhaging occurrs.
  • 幕内 晴朗, 田中 公啓, 松永 仁, 岡部 英男, 川内 基裕, 関口 昭彦, 進藤 剛毅, 古瀬 彰
    人工臓器
    1989年 18 巻 2 号 873-876
    発行日: 1989/04/15
    公開日: 2011/10/07
    ジャーナル フリー
    最近13年間に17例の「エホバの証人派」信者に対する無輸血開心術を行った。年令は6才から51才, 男女比は3:14で, 成人例は全て女性であった。体重は21.5~51.0kg, 術前Ht値は35.1~53.7%であった。使用した人工肺は気泡型13例, 膜型4例で, 体外循環時間は死亡例(340分)を除くと最長222分であり, 体外循環中の最低Ht値は18~31%であった。術前後における体重増加率は-0.8~+9.6%と開きが大きく, 体外循環時間とは正の相関が認められたが, 最低Ht値や希釈率とは相関しなかった。二弁置換術の一例は不十分な心筋保護により心蘇生が得られず台上死したが, 他は全例生存した。Ht値は術後除々に低下し, 2~14日で最低(16.0~32.6%)となり, 以後上昇に転じた。術後24時間の胸部ドレーンの排液量は5.5~25.6ml/kgであり, 内2例に再開創・止血を行った。膜型肺の使用, 術中Cell-Saverの使用, 術後自己血返血システムの併用および術後出血に対する再手術の迅速な決断が無輸血手術の成功に委要と考えられた。
  • Seiya Inoue, Takanori Miyoshi, Mariko Aoyama, Naoki Hino, Shinichi Yamasaki
    The Journal of Medical Investigation
    2015年 62 巻 3.4 号 264-267
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/09/18
    ジャーナル フリー
    We report the case of a 50-year-old female
    Jehovah's
    Witness with advanced esophageal cancer who underwent esophagectomy following induction chemotherapy. She visited our hospital complaining of dysphagia and was diagnosed of advanced esophageal cancer by upper endoscopy. She refused allogeneic transfusion. Induction chemotherapy was performed. Severe anemia occurred as an adverse event. A subtotal esophagectomy was performed after her anemia improved. During the surgery, a large volume of replacement fluid was injected, the blood was diluted, and intraoperative bleeding was relatively reduced. Intraoperative blood salvage was made using Cell Saver. The postoperative course were stable by using autologous blood and albumin infusion. The patient was discharged on postoperative day 27.
    Jehovah's
    Witnesses
    with gastrointestinal malignancies can be treated safely by performing surgical therapy based on blood replacement therapy and autologous blood transfusion. J. Med. Invest. 62: 264-267, August, 2015
  • 森田 裕一, 田代 忠, 大住 真敬, 助弘 雄太, 神谷 信次, 尼子 真生, 峰松 紀年, 松村 仁, 西見 優, 和田 秀一
    日本心臓血管外科学会雑誌
    2015年 44 巻 3 号 125-129
    発行日: 2015/05/15
    公開日: 2015/06/19
    ジャーナル フリー
    症例は63歳男性エホバの証人.急性心筋梗塞および心原性ショックの診断にて他院入院,IABPを開始した.冠動脈造影を行い,左前下行枝#7 100%に対しBare Metal Stent(以下,BMS)を用いた経皮的冠動脈形成術(以下,PCI)にて血流再開し,血行動態は安定した.左室造影にて左右シャントを認め,心室中隔穿孔(ventricular septum perforation以下VSP)の診断で手術目的に転院となった.転院後,ドーパミン10 µg/kg/minにて血行動態は安定していた.肺動脈圧は53 mmHgと上昇していた.しかし,心不全の所見は認めず,呼吸状態も安定していた.緊急手術を考慮したがPCI後でクロピドグレルを内服しており,出血のリスクを減らすため4日間の休薬の後,VSP発症8日目に手術(Extended Endocardial Repair)を行った.術後貧血に対しては鉄剤の投与で改善し術後
    22
    日目に無輸血のまま独歩退院となった.宗教的輸血拒否患者のVSPに対し手術を行い良好な結果を得たので報告する.
  • 中島 弘, 飯原 弘二, 宮本 享
    脳神経外科ジャーナル
    2009年 18 巻 1 号 28-34
    発行日: 2009/01/20
    公開日: 2017/06/02
    ジャーナル フリー
    宗教上の理由から輸血を拒否する事例では,さまざまな臨床的問題を提起する.通常は患者自身の意思表明として理解され,自己決定権に基づいた患者意思の尊重が必要であることは理解されやすいが,もし信者ではない患者本人には意識がないために自己決定不能な状態で,親族などの代諾者が自分の信仰に基づいて輸血拒否を訴える場合,難しい問題となる.症例は67歳の男性で小脳出血による深昏睡,配偶者が信仰を理由に輸血を拒否した例を提示し,本人の意思確認の重要性を考察する.また宗教的輸血拒否に関するガイドラインについても考察する.
  • 長谷川 潔, 原田 理人, 北西 正光
    中部日本整形外科災害外科学会雑誌
    2004年 47 巻 4 号 779-780
    発行日: 2004年
    公開日: 2004/12/15
    ジャーナル 認証あり
  • 佐野 誠
    医学哲学 医学倫理
    1998年 16 巻 158-165
    発行日: 1998/10/01
    公開日: 2018/02/01
    ジャーナル フリー
    The issues of "informed consent" and "the patient's right to self-determination" have been discussed in the philosophical, ethical, and legal areas in medicine. In particular, the refusal of blood transfusions by
    Jehovah's
    Witnesses
    is regarded as a typical case of the discussions on the validity and limitation of the patient's right to self-determination. It is well-known that
    Jehovah's
    Witnesses
    refuse allogeneic blood transfusions on the basis of Biblical statements, such as "you must never eat flesh with its life still in it, that is the blood" (Genesis 9:4) or "you are to abstain… from blood" (Acts 15:29). What is the standard medical practice where a patient absolutely refuses blood transfusions? Is there the limitation of the patient's right to self-determination? How far is it possible to approve the choice of medical treatments by patients? In this paper, such problems are discussed from the following three standpoints. 1. The concrete contents of the refusal of blood transfusions by
    Jehovah's
    Witnesses
    . 2. The contents of the guidelines of ethics committees in the university hospitals of Japan. 3. The controversial points of these contents (1. and 2.) and the Japanese legal system. My conclusion is as follows : 1) If a
    Jehovah's
    Witness patient has his own judgement, whether he is an adult or a minor, and is not in a state of emergency, his will to refuse blood transfusions must be respected. 2) If he is an unconscious adult in an emergency and has an advance directive, his will must be respected. 3) If he is an unconscious minor in an emergency and medical doctors have no alternative choice, it will not be against the law that they give blood transfusions to him, because there has been no judicial precedent for such a case in Japan as yet.
  • 加藤 穣
    医学哲学 医学倫理
    2012年 30 巻 63-67
    発行日: 2012/09/30
    公開日: 2018/02/01
    ジャーナル フリー
    Members of the Watchtower Bible and Tract Society, also known as
    Jehovah's
    Witnesses
    , refuse blood transfusions based on their religious principles. In Japan, their refusal has posed challenges since the 1980s. The only court ruling on this matter by the Supreme Court was made in 2001, which ruled that the refusal of blood transfusion based on religious reasons should be respected as a personal right. The Supreme Court apparently chose the words cautiously and addressed exclusively the refusal of blood transfusion based on religious principles, as the Japanese judicial system has a way of judging exclusively the contested issue. Nevertheless, the ruling has mostly been regarded as a celebrated case of recognizing the superiority of an autonomous decision by a patient over other values or obligations. Although typical blood transfusion refusal in an operation planned in advance by competent adult
    Jehovah's
    Witnesses
    has been established since the court ruling, it has been understood in an expansive way without justification. That is, the religiosity of blood transfusion refusal by
    Jehovah's
    Witnesses
    has been ignored for the most part, with their religious refusal understood as merely an autonomous decision or self-determination. I argue against rapid expansive interpretation of the said court decision, citing court rulings and related cases in other countries, especially the United States. In doing so, I show the need to revisit the implications of the religious aspects of refusals in potentially controversial cases.
  • 梅田 正博, 李 進彰, 石田 佳毅, 中川 直美, 明石 昌也, 大川 修司, 西松 成器, 南川 勉, 古森 孝英
    日本口腔腫瘍学会誌
    2006年 18 巻 1 号 1-5
    発行日: 2006/03/15
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    エホバの証人は宗教上の理由から輸血を拒否し, 比較的侵襲の大きな手術を予定する際にさまざまな問題を生じる可能性がある。今回われわれは, 2名のエホバの証人患者に口腔癌手術を行ったので報告する。
    症例1は64歳女性の下顎歯肉癌 (T2N2bM0) で, 頸部郭清, 下顎骨辺縁切除を施行した。出血量は300gであった。症例2は50歳男性の舌癌 (T2N2bM0) で, 頸部郭清, 舌半側切除, 大胸筋皮弁移植を施行した。出血量は445gであった。いずれも術前に患者と免責証書を取り交わし, 手術は低血圧麻酔下で行われた。エホバの証人の治療に関する問題点についても考察を行った。
  • 阿部 文明, 野中 明彦
    日本臨床麻酔学会誌
    2006年 26 巻 7 号 722-726
    発行日: 2006年
    公開日: 2006/12/22
    ジャーナル フリー
      輸血拒否患者に対する対応方法に関する報告は多い. その根拠となる最高裁の判決が平成12年に出されている. 輸血拒否問題についてどのような点が新しく判断されたのかを, その判決文および原審である東京高裁の判決文から読み取り, 実際に対応の仕方を変えなければならない点はどこにあるのかを探った. 絶対的無輸血の契約は有効であること, また, 輸血に対する医師側の態度をあらかじめ明示しておく必要性が示され, それらがなされないと患者の自己決定権を奪うことになり違法性をもつことが示されていた. 従来からの考え方と大きく変わることはないが, 対処方法をあらかじめ明示し, それを遵守することが特に重要となったことがわかった.
  • 終戦から一九七〇年代半ばまで
    山口 瑞穂
    宗教研究
    2017年 91 巻 3 号 49-71
    発行日: 2017/12/30
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー

    本稿は、日本におけるエホバの証人が、その特異な教説と実践をほとんど希釈することなく二十一万人を超える現在の教勢を築いてきた背景を、日本支部設立の過程における世界本部の布教戦略に着目して検討するものである。資料としては教団発行の刊行物を参照した。検討の結果、エホバの証人において重要な位置を占めているのは「神権組織」と称される組織原則であり、この原則における世界本部への忠節さは神への忠節さを意味するため、日本人信者にとっては社会への適応・浸透以上に世界本部への忠節さが課題となっていたことが明らかとなった。遅くとも一九七〇年代半ばには「神権組織」に忠節な日本支部が確立され、数多くの日本人信者たちが本部の方針に従い「開拓」と称される布教活動に参加した。特徴的な教義でもある予言の切迫感が布教意欲を高めたこともあり、布教の成功率が低い社会状況にありながら膨大な時間が宣教に費やされたことが、その後の教勢拡大を促した。

  • 内山田 修一, 山田 邦雄, 星野 啓介, 室 秀紀, 舩橋 伸司, 福田 誠
    中部日本整形外科災害外科学会雑誌
    2018年 61 巻 5 号 1141-1142
    発行日: 2018/09/01
    公開日: 2019/02/08
    ジャーナル 認証あり
  • 須藤 憲一, 笹川 成, 小石沢 正, 林 信成, 野中 健史, 本田 克彦, 池田 晃治
    杏林医学会雑誌
    1994年 25 巻 1 号 119-123
    発行日: 1994/03/31
    公開日: 2017/02/13
    ジャーナル フリー
    症例は44歳の女性。平成4年2月3日,会社の健診で,胸部X-P上,右下肺野の異常陰影を指摘され,某大学病院を受診し,手術の適応ありと言われた。しかし手術に際し,宗教上の理由から輸血を拒んだところ,手術を拒否され,当科を紹介された。入院精査の結果,悪性病変も否定できず,手術の必要性が再確認された。手術に際しては,本人,家族,医師団において十分な話し合いを行い,また輸血を避けるための周倒な準備を行い,4月8日,肺腫瘍核出術が施行された。術中出血量は130mlで,輸血の必要もなく,術後最低Ht値は36.3%であり,5月2日,元気に退院した。腫瘍の病理診断はChondromatous hamartomaで,良性であった。輸血を拒否する「エホバの証人」に対する外科手術の問題点について討論を加えた。
  • ウン シータン
    日本泌尿器科学会雑誌
    1992年 83 巻 6 号 1016-
    発行日: 1992/06/20
    公開日: 2017/04/06
    ジャーナル フリー
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