詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: 戸田都生男
21件中 1-20の結果を表示しています
  • 人間・環境学会誌
    2019年 22 巻 1 号 2
    発行日: 2019/09/30
    公開日: 2020/04/24
    ジャーナル フリー
  • *戸田 都生男
    人間‐生活環境系シンポジウム報告集
    2022年 46 巻
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/11/21
    会議録・要旨集 フリー
    本研究の目的は建築系大学生を対象に木造系実習と住宅のDIY各々への関心との関連を考察することである。その結果,主に加工しやすい木材でのDIYは有意義で楽しさを感じ関心を得やすいこと,学生と職人の世代を超えた木のものづくりの工夫が住宅のDIYにも活かされ環境配慮的な暮らしの実践に繋がることが期待された。
  • 上甫木 昭春, 角野 幸博, 門上 保雄, 上田 萌子
    環境情報科学論文集
    2022年 ceis36 巻
    発行日: 2022/11/30
    公開日: 2022/12/05
    会議録・要旨集 フリー

    本研究では,兵庫県丹波地域を対象として,地域の活性化に関わる地域活動の実態とそれに影響する要因をアンケート調査などから探った。地域活動への参加状況の内,生活環境に関わる「安心安全環境の創出」「近隣環境の保全と改善」については小規模集落の進行程度とは関係なく,かつ最も活発な地域活動であることが分かった。その他の地域活動の活発化には,集落の小規模化の進行程度といった潜在的な課題に加え,地元住民と移住者との相互交流が寄与することが分かった。今後の地域活性化に関わる「新たな生業の創出」などを展開していくためには,地元住民と移住者との相互交流を活発化することが有効である。

  • 人間と生活環境
    2021年 28 巻 2 号 App1-
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/09/23
    ジャーナル フリー
  • ―京都府南丹市美山町の木のものづくり活動「木匠塾」を事例として-
    羽原 康成, 戸田 都生男, 松原 斎樹, 木原 浩貴, 淡路谷 直季, 榊 貢
    人間と生活環境
    2020年 27 巻 2 号 95-106
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/01/31
    ジャーナル フリー

    限界集落の京都府南丹市美山町大野区では大学生の木を使ったものづくり活動(WCA)が行われている。このWCAが活動地域の住民の意識に与える影響を明らかにするため, アンケート調査と参与観察から考察した。その結果, 以下の知見を得た。1)大学生が, 大野区でのWCAや, 地域住民と交流をする機会を増やす事で, 地域住民のWCAに対する満足感を高める事ができると考えられた。2)地域住民は大学生のヒアリングによって, 大野区に関心を高めていた。地域住民が大野区に関心を高める事は, 地域の活性化や地域の持続可能性を考える上でも重要と考えられた。 3)地域おこしに関心の高い地域住民は, 大学生との更なる交流に関心を持っていると考えられた。これは, 大学生と地域住民が交流を深める事で, 地域住民の地域活性化への関心が高まる事を期待しているためと考えられた。

  • 羽原 康成, 戸田 都生男, 松原 斎樹, 木原 浩貴, 淡路谷 直季
    人間と生活環境
    2021年 28 巻 2 号 83-98
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/09/23
    ジャーナル フリー

    京都府南丹市美山町大野区の木を使ったものづくり活動(WCA)は, 環境教育と地域おこしに発展している。この活動の参加経験が, 地域振興や環境保全に関わる意識と行動に及ぼす影響を明らかにするため, アンケート調査及び参与観察から考察した。その結果, 以下の知見を得た。1) WCA に参加して良かったと思う参加者は, 回答者の90%以上であり, 満足度は高かった。2) 参加者は, 地域住民との交流によって, 人や地域に貢献しようとする意識が高まった。また, 中山間地域の生活を知らない参加者にとって, 大野区の自然や景観に触れる事や, 地域住民と交流する事は, 都市部にない魅力的な経験であった事が明らかとなった。3) 参加者にとって, 間伐材を使用したものづくりは, 森林や地球環境の保全に良いという学びとなり, 木のものづくりや地域住民の交流と同様に, 良い経験になったと考えられた

  • 人間・環境学会誌
    2018年 21 巻 1 号 26-27
    発行日: 2018/09/25
    公開日: 2020/04/23
    ジャーナル オープンアクセス
  • - 京都府・美山町の木匠塾の実践を事例として -
    羽原 康成, 戸田 都生男, 淡路谷 直季, 木原 浩貴, 松原 斎樹
    日本建築学会環境系論文集
    2020年 85 巻 768 号 177-185
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/02/28
    ジャーナル フリー

     The purpose of this study was to clarify the individual difference of participants in “Wooden Craftsmanship Activity (WCA)” based of the questionnaire to the university students. There are few study related for wooden craftsmanship including design education that searching the individual difference of each group which clarifying the effect of the activity. In this study, the influence from architectural design education through field research, planning, design, production, presentation, contribution to the local and activity of WCA which is related environment education is focused.

     WCA activity including design education developed as environment education and contributing to the local in Mountain Villages, Miyama-cho Nantan City, Kyoto. However, the education effect is different depends of the participants, the choice of the best education method is expected. And identification of individual difference is required for that.

     Following is the finding through the research.

     1) Based on the questionnaire about the effect of participating WCA, 3 components are extracted. It is “Contribution to the Local”, “Forest conservation”, and “wooden craftsmanship”. And participants are clarified into 4 group as “Local contribution”, “Craftsmanship”, “The middle”, and “Environment conservation”.

     2) The students in the group of Contribution to the local is heighten the sense of contribution to the local and environment conservation based of the various experience with positive attitude. They seize their own experience and actual feeling effect to the sense of environment conservation and action.

     3) The students in the group of design is tend to seize the area objectively. They feel communication with locals such as homestay as the way for product design include filed research and hearing reserch. It is possible to raise their forest conservation sense through the production program themed sustainable design.

     4) The students in the group of middle is deepen the though and showing the motivation through the real size production activity. However, the many of them is modest and taking the middle way.

     5) The students in the group of environment conservation may can not feel the effect because of the excessive work which is not the reason to participate to the WCA activity. They may require the program of the forest conservation and timber inderstry. And they seize the conversation with local people and friends give influence to the environment conservation and action.

     In this study, we search the identification of the participants based on the clarification of the effect of WCA. It is reveled that heighten the educational effect of the WCA the care for the various aspects are required. This study targeted the limited number of participants, but as the study related to the wooden craftmanship including design education it can be said to get some results. The comparison with the other WCA and the research with the local residents is an issue in the future.

  • 和氣 史佳, 羽原 康成, 戸田 都生男, 松原 斎樹
    人間・環境学会誌
    2021年 24 巻 1 号 34
    発行日: 2021/09/30
    公開日: 2023/05/18
    ジャーナル 認証あり
  • 青木 侑香, 戸田 都生男
    人間・環境学会誌
    2019年 22 巻 1 号 7
    発行日: 2019/09/30
    公開日: 2020/04/24
    ジャーナル フリー
  • 人間・環境学会誌
    2021年 24 巻 1 号 15-17
    発行日: 2021/09/30
    公開日: 2023/05/18
    ジャーナル 認証あり
  • 戸田 都生男, 松原 斎樹
    人間と生活環境
    2015年 22 巻 2 号 69-79
    発行日: 2015年
    公開日: 2018/01/10
    ジャーナル オープンアクセス
    木を使ったものづくり活動(WCA)による「木製ベンチ(WB)」が使用者の森林保全の意識・行動に及ぼす影響を考察するため,高取山を来訪する主に高齢者を対象にアンケート調査や現地調査等を行い,既存の「樹脂製ベンチ(PB)」と比較して考察した。その結果,以下の知見を得た。1)WCAの認知者や登山会の人にとって,「WB」は座れることで「風景の魅力」が向上する効果が「PB」よりも高いと考えられた。2)WCAの認知者や,設置により森林保全や自然環境に関心を持った人は,「森林保全の影響力」として「木製物の利用」や「楽しさや面白さ」が感じられる工夫が必要であると考えていることを示唆した。3)修繕に協力する意欲は「WB」の方が「PB」より高く,「WB」を維持管理することで省エネルギーや省資源等の効果や,WCAの学生の継続的な関わりが期待された。
  • *林 秀紀
    日本デザイン学会研究発表大会概要集
    2021年 68 巻 3A-02
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/02/23
    会議録・要旨集 フリー

    木育の教育理念を背景にデザインを学ぶ大学生への教育プログラムを提案した。方法は、森林調査による地域の森林や林業の持続性の問題の理解、森林の間伐材用いたデザイン制作実習、子どもの遊びを通した検証実験であった。この結果、学生が地域や木への親しみを感じ、環境意識が高まりや活動全般に強い参加意識が見られ、デザインと環境教育の効果が確認された。

  • 松村 哲志
    産業教育学研究
    2014年 44 巻 1 号 47-54
    発行日: 2014/01/31
    公開日: 2017/07/18
    ジャーナル フリー
    本論文は矩計図設計技術習得において模型製作体験を導入する効果を検証することが目的である。矩計図の評価を模型製作体験層と非体験層で比較した結果、模型製作体験が矩計図設計技術習得に効果があり、特に総合力、高度な想像力、深い理解、知識の安定性に効果がこの実践ではみられた。学習方法として立体物を模型として製作することが総合力、高度な想像力の育成に効果的であること、体験に関しては学習者が能動的に行なえることが重要であること、矩計図設計の技術・知識が体験で実際に操作することによって習得できることがみられた。
  • 人間‐生活環境系シンポジウム報告集
    2018年 42 巻
    発行日: 2018年
    公開日: 2021/04/23
    会議録・要旨集 フリー
  • 人間‐生活環境系シンポジウム報告集
    2022年 46 巻
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/11/21
    会議録・要旨集 フリー
  • 3地域での冬期の住まい方のアンケート調査より
    福坂 誠, 松原 斎樹, 大和 義昭, 松原 小夜子, 淡路谷 直季
    日本建築学会環境系論文集
    2020年 85 巻 773 号 503-509
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/30
    ジャーナル フリー

     While focusing on the behavior of detached housing residents in their efforts to obtain warmth by using audio-visual stimuli etc., we investigated the relationship between the mitigation of thermal discomfort and the improvement of the overall sense of comfort. This included not only physical effects, such as the perceived temperature, but also the psychological effects felt through visual and auditory sensations.

     After a study on the behavior of detached housing residents in Kyoto related to cooling, Fukusaka et al. (2014) clarified that the subjects were obtaining coolness through both physical and psychological effects. We also investigated the hypothesis that residents were expanding their tolerance of thermal discomfort through their behavior to obtain coolness actively. Based on questions relating to consciousness, values, and endurance in regard to a cold environment for the detached housing residents in Kyoto, Fukusaka and Matsubara (2016) categorized 4 groups based on 2 components: "the degree of emphasis and the sense of values regarding environmental protection, tradition and seasons, " and "the degree of endurance in regard to a cold environment."

     In this study, we studied whether or not the data obtained in Hiroshima and Aichi showed similar results, compared with those from Kyoto. The following items were clarified.

     1. This study was conducted using two principal components. First, we studied "the degree of emphasis and the sense of values regarding environmental protection, tradition and seasons," and secondly, we studied "the degree of tolerance and endurance in regard to a cold environment." The study was conducted in 3 local regions, and we confirmed the validity of the categorization in all 3 regions, Kyoto, Hiroshima and Aichi.

     2. Detached housing residents in all 3 regions were categorized in 4 groups according to the 2 principal components, and the characteristic features of the 4 groups were reviewed in regard to how they obtained warmth.

     3.Based on this study of detached housing residents in Kyoto, Hiroshima and Aichi, we consider that studies on how subjects obtain warmth will provide important clues to understanding the diversity of life in any region.

  • 冬期の視覚・聴覚要因等を活用した住まい方に関するアンケート調査より
    福坂 誠, 松原 斎樹
    日本建築学会環境系論文集
    2016年 81 巻 727 号 749-756
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/09/30
    ジャーナル フリー
     The authors perceive the living environment of existing houses as a complex environment entity surrounded by light, heat, sound, air, etc., while focusing on the psychological conditions of the residents and their behavior. We then devised a plan for the residents to endure heat and cold by practically using audio-visual stimuli etc. to mitigate thermal discomfort. Further, we proposed a hypothesis of this study leading to an energy-saving way of living and conducted field studies at actual households. The previous survey report regarding the season of summer revealed the residents' behavior of obtaining coolness through audio-visual stimuli etc. by means of sprinkling water, changing rugs in accordance with the season, and using glass tableware, etc., and not simply obtaining coolness from air conditioners and electric fans.
     The purpose of this research is to investigate energy conservation and the facts regarding the practical use of audio-visual stimuli etc. by studying the behavior of housing residents to obtain warmth in the winter. The authors collected the responses from residents of detached houses using a questionnaire regarding the use of heating equipment in winter, the implementation conditions, and reasons for the behavior of obtaining warmth, as well as information concerning the awareness, values, and physical constitution of the residents. The survey was conducted in the Nijojo-kita area of Kamigyo-ku in Kyoto City, where the previous summer survey was conducted. The survey was distributed to 600 households in the district and responses were received from 196 households via mail, with a collection percentage of 32.7%. The questionnaires were distributed in late March 2011 and returned in mid-April of 2011.
     The information obtained from this study can be summarized as follows:
     (1) The study revealed a diversity in the choices of the residents to obtain warmth.
     (2) The residents were classified into four groups based on questions relating to awareness, values, and physical constitution by extracting the two components: “degree of emphasis of tradition and sense of the season” and “tolerance to cold and the degree of endurance.”
     (3) Groups 2 and 3 are tolerant to cold and cope with the heat or cold by adjusting their clothing rather than the temperature. Also, by implementing the behavior of obtaining warmth from other than a heater, they tend to have reduced heater usage time.
     (4) Groups 1 and 4 placed importance on the ‘degree of emphasis of tradition and sense of the seasons’. While the groups obtain thermal warmth from a heater, they also emphasize the ‘sense of seasons’ by a warm appearance of rugs and warm colored interiors. This group implemented more behaviors of warmth from psychological and visual stimuli.
     (5) Group 1 and 4 evaluated the comfort of their residence to be high and their tolerance level of thermal comfort through psychological and visual stimuli etc. was similar to that of the summer season. These groups demonstrate energy-conserving living without being overly dependent on heaters.
  • ‐奈良県川上村の木匠塾「木を使ったものづくり活動」を事例として‐
    戸田 都生男, 松原 斎樹, 河合 慎介
    日本建築学会環境系論文集
    2012年 77 巻 680 号 819-827
    発行日: 2012/10/30
    公開日: 2013/04/25
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to consider the effects of “wood workshop” on students majoring in architecture. “Mokusho-juku” is the craftsmanship activities using lumbers from thinning as an environmental education at forest. We conducted a questionnaire survey on the students who participated the “wood workshop”. The main results are as follows; 1)“Relation with people” was shown as the obtained value by the “wood workshop” besides “nature” and “woods”. 2)The “communication ability with people” was suggested to be necessary.
  • -森林環境教育が学生の意識と行動に与える影響の観点から-
    戸田 都生男, 松原 斎樹, 松原 小夜子, 福坂 誠
    日本建築学会環境系論文集
    2015年 80 巻 707 号 79-89
    発行日: 2015/01/30
    公開日: 2015/03/30
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to discuss the effects of "Wooden Craftsmanship Activity" and environmental consideration in design exercise on the students majoring in architecture. We conducted a questionnaire survey on the students. The main results are as follows; 1) "WCA" participants mainly enjoy designing and are motivated by the sense of achievement that comes with accomplishing an assignment, and that they are proposing specific environment conscious design in design exercise. 2) "WCA" has an effect on consciousness and behavior of environment conscious life, including classes at university
feedback
Top