Abstract
手話の音韻パラメータの1つである「動き」は、学習者にとり習得が難しいとされている。また、自然な発話には韻律の習得が欠かせない。本研究では、手話の「動き」および「韻律」に着目し、聴者が視覚-身体動作モダリティである手話を習得するなかで、どのようなエラーが見られるのかを調査した。聴者5名を対象に無声動画を見せ、その内容を手話で語ってもらい、ろう者が不自然だと感じた箇所を分析した。その結果、①マウジングの多用によるリズムの崩れ、②語の弱化の欠如または過度の繰り返し、③指さしの繰り返しおよび非利き手への接触、④NM 表現の消失、⑤手指とNM の韻律標識の共起エラーが観察され、動きや韻律に関して聴者特有の「なまり」があることが示唆された。
Translated Abstract
Movement is a phonological parameter of sign language, and it is considered difficult for learners to acquire. Moreover, the acquisition of prosody is essential for natural signing. In this study, I focused on the movement and prosody of sign language to investigate what errors can be seen when hearing persons learn sign language, which involves visual-gestural modality. Five hearing subjects were shown a silent movie and asked to sign its content. Deaf subjects then pointed out areas they found unnatural and these areas were analyzed. As a result, the following errors were observed: ① Rhythmic breakdown due to excessive use of mouthing, ② Lack of sign lowering and excessive repetition, ③ Repetitive pointing and contact with the non-dominant hand, ④ Loss of non-manual markers, and ⑤ Co-occurring errors of prosodic and non-manual markers, suggesting that the hearing subjects had a peculiar “accent” in regards to their movement and prosody.
Sign Language Research Center, Kwansei Gakuin University
References
- Chafe Wallace L. (1980) The Pear Stories: Cognitive, cultural, and linguistics aspect of narrative production. Ablex.
- 原大介(2023)「影響することば(手話言語の言語接触と中間手話)」菊澤律子・吉岡乾(編)『しゃべるヒト ことばの不思議を科学する』文理閣:266-276.
- Herrmann, Annika (2010) The Interaction of Eye blinks and Other Prosodic Cues in German Sign Language. Sign Language & Linguistics 13(1): 3-39.
- 市田「手話文法研究室」http://slling.net/resources/glossary.htm#m (2023 年10 月閲覧).
- 神田和幸(2023)「指文字の音節の概念」『手話コミュニケーション研究会論文集』5(1):10-14.
- 木村晴美・市田泰弘(2014)『はじめての手話 初歩からやさしく学べる手話の本』生活書院.
- 松岡和美(2015)『日本手話で学ぶ手話言語学の基礎』くろしお出版.
- 乗松秀暢・市田泰弘・泉宜秀・赤堀仁美・福島和子・関根智美・福田友美子・木村晴美・鈴木和子・近藤和歌子・春日井中・中嶋直子 (1998)「日本手話の複合語形成における動きの弱化と消失」『日本手話学会第24回大会予稿集』.
- Pichler, Deborah Chen, and Helen Koulidobrova (2015) Acquisition of Sign Language. The Oxford Handbook of Deaf Studies in Language. 218.
- Rosen, Russel S. (2004). Beginning L2 Production Errors in ASL Lexical Phonology: A cognitive phonology model. Sign Language & Linguistics 7(1): 31-61.
- 斉藤くるみ(2016)『少数言語としての手話』東京大学出版会.
- 柴田智子(2012)「日本語学習者の韻律習得:統合的調査」畑佐一味・畑佐由紀子・百濟正和・清水崇文(編)『第二言語習得研究と言語教育』214-236.くろしお出版.
- 下谷奈津子・前川和美(2023)「プロソディ」松岡和美・内堀朝子(編)『手話言語学のトピック 基礎から最前線へ』くろしお出版:53-80.
- Tang, Gladys, Diane Brentari, Carolina González, and Felix Sze (2010). Crosslinguistic Variation in Prosodic Cues. In: Diane Brentari (ed.) Sign Languages. Cambridge University Press: 519-542.
- Wittenburg, Peter, Hennie Brugman, Albert Russel, Alex Klassmann, and Han Sloetjes (2006) ELAN: A Professional Framework for Multimodality Research. Paper presented at the Fifth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC): 22–28.