Translated Abstract
To investigate the “lyric-first” approach to lyric writing in Japanese popular music, this study seeks to elucidate the lyric writing process by analyzing a chapter entitled “The Documentary of Lyric Writing” in the book by renowned lyricist Rei Nakanishi, in which he details his lyric writing techniques (Nakanishi, 2020). Nearly half of the process involved the lyricist’s self-evaluation and reflection on ideas, demonstrating the transformation of personal concepts into lyrics through a bottom-up process in the context of the Japanese language. Based on this analysis, an observational study was conducted with two additional lyricists to determine whether the same mechanism is applicable to others. The results show that one lyricist, unfamiliar with the lyric-first method, produced divergent lyrics in separate sections without a convergence of the monitored ideas. The other lyricist showed similarities to Nakanishi but used a different strategy by incorporating active visualization early in the writing process. These three cases suggest that the lyric-first method, particularly in the context of Japanese lyrics, is a highly specialized literary technique that requires simultaneous attention to word-level details and the overall structure of the lyric.
References
- 阿部 ちひろ・伊藤 彰則 (2012). Pâtissier:アマチュア作詞家のための作詞補助システム 情報処理学会研究報告, 2012-SLP-90 (17), 1–6.
- 相原 剣 (2018). ブルーノ・バルツとは誰か?ベルリンのゲイ・アクティビスト,ヒトラーの秘密のヒットメーカー,エバーグリーンの作詞家 お茶の水女子大学人文科学研究, 14, 229–241.
- 土居 光知 (1970). 言葉と音律 研究社出版
- Ericsson , K. A., & Simon , H. A. (1993). Protocol analysis: Verbal reports as data (Rev. ed.). The MIT Press.
- 深田 太郎・吉田 悦志 (2018). 阿久悠日記の《謎》を読み解く 大学史紀要, 24, 92–111.
- 本間 健彦 (編) (1970). 新宿プレイマップ 新都心新宿 PR 委員会
- 星野 悦子 (2002). 歌の聴衆印象と再認記憶:言葉とメロディの関係を探る 情報処理学会研究報告, 2002-MUS-45 (40), 109–114.
- Huron, D. (2008). Sweet anticipation: Music and the psychology of expectation. MIT press.
- Ivcevic, Z., & Nusbaum , E. C. (2017). From having an idea to doing something with it: Self-regulation for creativity. In M. Karwowski, & J. C. Kaufman (Eds.), The creative self: Effect of beliefs, self-efficacy, mindset, and identity (pp. 343–365). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809790-8.00020-0
- Jack, K. (2010). On the road. Penguin Books.
- Juslin , P. N., & Västfjäll, D. (2008). Emotional responses to music: The need to consider underlying mechanisms. Behavioral and Brain Sciences, 31, 559–621. https://doi.org/10.1017/S0140525X08005293
- 神林 哲平 (2023). 特別な音楽技能を伴わない小学生児童における学級歌の創作過程 両儀的な聴き方を通した音楽と言葉の調和 質的心理学研究, 22 (1), 314–331. https://doi.org/10.24525/jaqp.22.1_314
- 河野 守夫 (1998). モーラ,音節,リズムの心理言語学的考察 音声研究, 2 (1), 16–24. https://doi.org/10.24467/onseikenkyu.2.1_16
- なかにし 礼 (2020). 作詞の技法 河出書房新社
- 岡田 猛・横地 早和子・難波 久美子・石橋 健太郎・植田 一博 (2007). 現代美術の創作における「ずらし」のプロセスと創作ビジョン 認知科学, 14 (3), 303–321.
- Patel , A. D. (2003). Language, music, syntax and the brain. Nature Neuroscience, 6 (7), 674–681. https://doi.org/10.1038/nn1082
- 定村 薫 (2019). 松本隆の歌詞の使用単語についての計量テキスト分析 尚美学園大学総合政策研究紀要, 34, 17–33.
- Stokes , P. D. (2005). Creativity from constraints: The psychology of breakthrough. Springer Publishing Company.
- 杉原 洋介 (2021). 日本のポピュラー音楽における「曲先」作詞創造プロセスのケーススタディ ポピュラー音楽研究, 25, 19–37. https://doi.org/10.11385/jaspmpms.25.0_19
- 杉藤 美代子 (編) (1989). 日本語の音声・音韻(上) 宮地 裕・杉藤 美代子・北原 保雄・山口 佳紀・玉村 文郎・式部 良明・加藤 彰彦・辻村 敏樹・崎山 理・近藤 達夫・寺村 秀夫・木村 宗男・上野 田鶴子 (編) 講座 日本語と日本語教育 2 明治書院
- 土岐 哲 (1995). 日本語のリズムに関わる基礎的考察とその応用 大阪大学日本語研究, 7, 83–94.
- Wiley, J., & Jarosz , A. F. (2012). Working memory capacity, attentional focus, and problem solving. Current Directions in Psychological Science, 21 (4), 258–262. https://doi.org/10.1177/0963721412447622
- 吉村 浩一 (1989). 心理学における事例研究法の役割 心理学評論, 32 (2), 177–197. https://doi.org/10.24602/sjpr.32.2_177