Abstract
Researches suggest that having a disposition for critical thinking may help to change a positive attitude toward corporal punishment in extracurricular sports settings for individuals who have experienced such punishment. However, it is not clear which specific subcategory of critical thinking disposition is crucial in changing this positive attitude. Therefore, this study explored the inverse association between a positive attitude toward corporal punishment and a critical thinking disposition in individuals who have undergone such punishment for each subscale of critical thinking disposition. Additionally, the study sought to examine whether critical thinking disposition moderates the connection between positive perceptions of corporal punishment experiences and the favorable attitude for each subscale of critical thinking disposition. To accomplish this, an online survey was administered to 652 participants who reported having experienced corporal punishment. The results of correlation and hierarchical regression analyses indicated a positive attitude toward corporal punishment was negatively associated with all four subscales of critical thinking disposition. The test of difference in correlation did not support that there were discrepancies in the relationships between the subscales of critical thinking disposition and a positive attitude toward corporal punishment across the various subscales of critical thinking disposition. Furthermore, the hierarchical regression analysis results did not support the notion that critical thinking disposition had a moderating effect on the relationship between the positive attitude toward corporal punishment and a positive perception of experiencing corporal punishment across all four subscales of critical thinking disposition. The findings suggest that critical thinking disposition may play a role in reducing a positive attitude toward corporal punishment in individuals who have experienced such punishment, regardless of the specific subcategories of critical thinking disposition.
References
- 阿江美恵子(2019)教育における体罰禁止通達後3か年にわたる運動部での体罰の現状と体罰禁止教育の効果.東京女子体育大学・東京女子体育短期大学紀要,54:1-10.
- Algoe, S. B. (2012) Find, remind, and bind: the functions of gratitude in everyday relationships. Social and Personality Psychology Compass, 6 (6) : 455-469.
- 安藤明人・曽我祥子・山崎勝之・島井哲志・嶋田洋徳・宇津木成介・大芦 治・坂井明子(1999)日本版Buss-Perry攻撃性質問紙(BAQ)の作成と妥当性,信頼性の検討.心理学研究,70(5):384-392.
- 青柳西蔵・石井裕剛・下田 宏・伊丹悠人・冨江 宏・北川欽也・河原 恵(2010)教育用ディベートシステムを導入した学習単元の提案と批判的思考態度醸成効果の評価.日本教育工学会論文誌,33(4):411-422.
- 朝日新聞(2013)体罰翌日,高2自殺 部顧問,平手でたたく 大阪市立桜宮.朝日新聞1月8日夕刊,1.
- Ennis, R. H. (1985) A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43: 44-48.
- 古田貴久・楜澤秀樹(2007)アニメの力学的正誤の判断における力学的問題解決能力の批判的思考態度に対する優位性について.日本教育工学会論文誌,31(Suppl.):57-60.
- 南風原朝和(2022)心理統計学の基礎:統合的理解のために.有斐閣.
- 長谷川龍樹・多田奏恵・米満文哉・池田鮎美・山田祐樹・高橋康介・近藤洋史(2021)実証的研究の事前登録の現状と実践:OSF 事前登録チュートリアル.心理学研究,92(3):188-196.
- 林 創・山田剛史(2012)リサーチリテラシーの育成による批判的思考態度の向上:「書く力」と「データ分析力」を中心に.京都大学高等教育研究,18:41-51.
- 平田 忠・小松恵一(2017)高校の部活動における体罰経験と体罰に対する評価をめぐって:仙台大学の場合と他大学による調査との比較研究.仙台大学紀要,48(2):23-36.
- 平山るみ・楠見孝(2004)批判的思考態度が結論導出プロセスに及ぼす影響:証拠評価と結論生成課題を用いての検討.教育心理学研究,52:186-198.
- 平山るみ・楠見 孝(2010)日本語版認識論的信念の尺度構成と批判的思考態度との関連性の検討.日本教育工学会論文誌,34(Suppl):157-160.
- 平山るみ・楠見 孝(2011)批判的思考の測定:どのように測定し評価できるか.楠見孝ほか編,批判的思考力を育む:学士力と社会人基礎力の基盤形成.有斐閣,pp.110-138.
- 池田史子・畔津忠博・川島啓二(2014)批判的思考態度を育むためのグループ討論を用いた日本語ライティング授業の実践.日本教育工学会論文誌,38(Suppl.):29-32.
- 池田功毅・平石 界(2016)心理学における再現可能性危機:問題の構造と解決策.心理学評論,59(1):3-14.
- Kavanagh, E., Brown, L., and Jones, I. (2017) Elite Athletes’ Experience of Coping With Emotional Abuse in the Coach-Athlete Relationship. Journal of Applied Sport Psychology, 29 (4) : 402-417.
- 川上祐子・向後千春(2019)TBL型在宅看護授業における協同作業に対する認識が批判的思考態度に与える影響.日本教育工学会論文誌,43(2):139-149.
- 久保昂大・内田若希・杉山佳生(2022a)被体罰経験者の体罰容認的態度を批判的思考態度は抑止するか?体育学研究,67:645-656.
- 久保昂大・杉山佳生・内田若希(2022b)被体罰経験者はなぜ体罰を容認するのか:被体罰経験に対する肯定的認知及び感謝感情に焦点を当てた検討.スポーツ心理学研究,49(2):111-121.
- Mesquida, C., Murphy, J., Lakens, D., and Warne, J. (2022) Replication concerns in sports and exercise science: a narrative review of selected methodological issues in the field. Royal Society Open Science, 9 (12) : 220946.
- 三浦麻子(2017)なるほど!心理学研究法.北大路書房.
- 三浦麻子(2020)心理学研究法としてのウェブ調査.基礎心理学研究,39(1):123-131.
- 三浦麻子・小林哲郎(2015)オンライン調査モニタのSatisficeに関する実験的研究.社会心理学研究,31(1),1-12.
- 三浦麻子・小林哲郎(2018)オンライン調査における努力の最小限化が回答行動に及ぼす影響.行動計量学,45(1):1-11.
- 宮坂敏一・藤田主一・市川優一郎(2018)体育専攻学生における体罰意識の本質を探る:テキストマイニングによる体罰意識の分析.日本体育大学紀要,47(2):207-216.
- 宮崎弦太・佐伯大輔・矢田尚也・池上知子(2018)都市的環境と居住者の人生満足度:都市生活環境尺度に基づく検討.心理学研究,89(1):50-60.
- 村山 綾・三浦麻子(2013)有罪・無罪判断と批判的思考態度との関連:テキストデータを用いた分析から.法と心理,13(1):24-33.
- 中村大輝・原田勇希・久坂哲也・雲財 寛・松浦拓也(2021)理科教育学における再現性の危機とその原因.理科教育学研究,62(1):3-22.
- 岡田謙介(2015)心理学と心理測定における信頼性について:Cronbachの係数とは何なのか,何でないのか.教育心理学年報,54:71-83.
- 奥井 亮(2019)重回帰モデルの推定と検定.西山慶彦ほか著,計量経済学.有斐閣,pp.142-207.
- 尾見康博・藤根美穂(2021)部活が中学生を不登校へと追い詰めるプロセスに関する事例研究.質的心理学研究,20(Special):196-202.
- 大石千歳・阿江美恵子・若山章信・本村清人(2015)スポーツ指導者の暴力についての調査(その2)体罰の効果や指導者の人物像および運動部員のストレスについて.東京女子体育大学女子体育研究所所報,9:3-11.
- Parent, S. and Fortier, K. (2018) Comprehensive Overview of the Problem of Violence Against Athletes in Sport. Journal of Sport and Social Issues, 42 (4) : 227-246.
- 佐久間正夫(2016)琉球大学教育学部学生の「体罰」に対する意識について.琉球大学教育学部紀要,89:125-137.
- 佐々木万丈(2015)女子高校生スポーツ競技者への指導者による体罰の実態.スポーツとジェンダー研究,13:6-23.
- 清水裕士(2016)フリーの統計分析ソフトHAD:機能の紹介と統計学習・教育,研究実践における利用方法の提案.メディア・情報・コミュニケーション研究,1:59-73.
- 清水裕士・庄島宏二郎(2017)社会心理学のための統計学.心理尺度の構成と分析.誠信書房.
- Stanovich, K. E. and West, R. F. (1997) Reasoning independently of prior belief and individual differences in actively open-minded thinking. Journal of Educational Psychology, 89 (2) : 342-357.
- 高橋豪仁・久米田恵(2008)学校運動部活動における体罰に関する調査研究.教育実践総合センター研究紀要.17:161-170.
- 高峰 修・武長理栄・海老原修(2016)高校運動部活動において指導者や上級生から受ける暴力・暴言経験のリスク分析.体育学研究,61(2):755-771.
- 豐田 隼・山田智之・加戸隆司・飯塚 駿・百瀨光一・遠藤俊郎(2023)学校運動部活動における体罰容認意識の説明要因に関する研究.スポーツ心理学研究,50(1):20-30.
- 都築幸恵・新垣紀子(2012)賛否の分かれる身近な社会問題に対する大学生の思考プロセスの分析.認知科学,19(1):39-55.
- 植松雄太・伊藤雅充・具志堅武・鈴川一宏(2021)青年期における体操系種目の国内トップアスリートが競技から早期撤退する理由.運動とスポーツの科学,26(2):111-118.
- 内田遼介・寺口 司・大工泰裕(2020)運動部活動場面での被体罰経験が体罰への容認度に及ぼす影響.心理学研究,91:1-11.
- West, R. F., Toplak, M. E. and Stanovich, K. E. (2008) Heuristics and biases as measures of critical thinking: Associations with cognitive ability and thinking dispositions. Journal of Educational Psychology, 100 (4) : 930-941.
- Wood, A. M., Froh, J. J., and Geraghty, A. W. A. (2010) Gratitude and well-being: a review and theoretical integration. Clinical Psychology Review, 30 (7) : 890-905.
- 山川勝久(2016)体罰防止をめざした教員養成とその課題:「教職論」の授業実践を通して.東海大学課程資格教育センター論集,15:127-139.
- 吉田寿夫(2018)本当にわかりやすいすごく大切なことが書いてあるごく初歩の統計の本:補足Ⅱ.北大路書房.
- Young, K. (2012) Sport, violence and society. Routledge.
- 全国大学体育連合(2015)運動部活動等における体罰・暴力に関する調査報告書.https://daitairen.or.jp/2013/ wp-content/uploads/2015/01/f2cb4f9e1c5f5e1021e44042438 f44ab.pdf,(参照日2023年4月11日).