Translated Abstract
This paper explores the theoretical foundations of Communicative Language Teaching (CLT) and the history of English education in Japan, emphasizing the shift toward intercultural communicative competence (ICC). Initially, it outlines CLT and the evolution of English teaching in Japan, highlighting the importance of ICC in the current educational landscape. Despite the widespread use of the term “communicative competence” in Japan, its definition is often oversimplified. However, academically, it involves more than just grammatical knowledge—it requires understanding language use within societal norms. The research by the EU and the Council of Europe has revealed the importance of intercultural understanding for future global sustainability. Apart from this movement, Japan has launched projects to develop “Global Human Resources,” concluding that the communicative competence to be fostered is ICC. In this context, cooperative learning is highlighted as a valuable method in CLT classrooms, as it helps students build empathy, tolerance, and autonomy while interacting in diverse settings. Thus, cooperative learning is beneficial for students to acquire and practice ICC effectively.
References
- Austin, J. L. (1975). How to Do Things with Words, Second Edition, Harvard University Press.
- Bachman, L. F. (1990).Fundamental Considerations in Language Testing, Oxford Applied Linguistics, Oxford University Press.
- Bennett, M. J. (1986a). Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity. In R. M. Paige (Ed.), Cross-Cultural Orientation: New Conceptualizations and Applications, 27-70, University Press.
- Bennett, M.J. (1986b). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity.International Journal of Intercultural Relations,10, 170-198.
- Bennett, M. J. (1993). Towards Ethnorelativism: A developmental model of Intercultural sensitivity. In R. M. Paige (Ed.),Education for the Intercultural Experience, 21-71, Intercultural Press
- Byram, M. (Ed.), (2003).Intercultural Competence, Council of Europe.
- Canale, M. and Swain, M. (1980).“Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing.” Applied Linguistics. Vol1, No.1, 1-47, Oxford University Press.
- ETS, TOEFL iBT®, Test and Score Data Summary 2021‹ https://www.ets.org/pdfs/toefl/toefl-ibt- test-score-data-summary-2021.pdf ›
- Givon, T. (1995).Functionalism and Grammar, University of Oregon.
- Gumperz, J. J. (Eds.) (1982).Language and Social Identity, Cambridge University Press.
- Hymes, D. H. (1972). “On Communicative Competence.” In J. B. Pride and J. Holmes (Eds.). Sociolinguistics: Selected Readings, 269-293. Penguin.
- Krashen, S. (1976). “Formal and Informal Linguistic Environments in Language Acquisition and Language Learning,” TESOL Quarterly, 10, 157-98.
- Shannon, C. E. (1948). “A Mathematical Theory of Communication,” Reprinted with corrections from The Bell System Technical Journal, Vol. 27, pp.379-423, 623-656, July, October, IEEE.
- 岡倉由三郎(1978).「英語教育の目的と價値」 川澄哲夫編/鈴木孝夫監修,『資料日本英学史2 英語教育論争史』,408-432,大修館書店.
- 尾添 侑太(2019).「『コミュニケーション』の形成過程における内容分析-1960年代から1980年代の新聞紙面上の表現に着目して-」,『ソシオロゴス』,NO.43, 52-66, 東京大学.
- 加藤周一(1955).「信州の旅から-英語の義務教育課に対する疑問」,『世界』,1995年12月号,岩波書店.
- 芳即正,犬塚孝明,松下栄子,ニコル・ルーバン,片岡瑠美子,竹山昭.ザビエル渡来450周年記念シンポジウム委(編).(2000).『薩摩と西欧文明-ザビエルそして洋学,留学生-』鹿児島純心女子大学.
- 國弘正雄,長井善見,斎藤美津子(1966).『沈黙のことば-文化・行動・思考』(原題:Hall, E., The Silence Language),南雲堂.
- クロード・E.シャノン,ワレン・ウィーバー,植松友彦(訳)(2009).『通信の数学的理論』(C. E. Shannon and W. Weaver, The Mathematical Theory of Communication, University Illinois Press, 1949.),ちくま書房.
- 厚生労働省(2004).「就職に向かってがんばる若年者を支援する“YES-プログラム”を展開(平成16年4月27日発表)」別紙2 ‹ https://www.mhlw.go.jp/houdou/2004/04/h0427-2b.html ›
- 白畑智彦,冨田祐一,村野井仁,若林茂(2009).『改訂版 英語教育用語辞典』,大修館書店.
- 杉江修治(2011).『協同学習入門 基本の理解と51の工夫』,ナカニシヤ出版
- 田島充士(2019).『ダイアローグのことばとモノローグのことば ヤクビンスキー論から読み解くバフチンの対話理論』,福村出版.
- 鳥飼玖美子(2012).講演会記録「『国際共通語としての英語とは?』-多文化社会における英語使用のビジョン-」,金沢大学外国語教育研究センター国語教育フォーラム(2012年3月5日),金沢大学.
- 鳥飼玖美子(2021a).「異文化コミュニケーション学』,岩波書店.
- 鳥飼玖美子(2021b).「3 学校英語教育改革への動き」,鳥飼玖美子,鈴木希明,綾部保志,榎本剛士(編),『よくわかる英語教育』,98-99,ミネルヴァ書房.
- 鳥飼玖美子・綾部保志(2021).「4 政治と経済主導の教育改革」,鳥飼玖美子,鈴木希明,綾部保志,榎本剛士(編),『よくわかる英語教育』,100-101,ミネルヴァ書房.
- 中島梓(1991).『コミュニケーション不全症候群』,筑摩書房.
- 長谷正人,奥村隆編(2009). 『コミュニケーションの社会学』(原題:Shannon. C., The Mathematical Theory of Communication),有斐閣.
- 平野健一郎(2000).『国際文化論』,東京大学.
- 文部科学省(2011a).「産学連携によるグローバル人材育成推進会議」(平成23年4月28日)‹ https://www.mext.go.jp/a_menu/koutou/shitu/sangaku/1301460.htm ›
- 文部科学省(2011b).「グローバル人材育成推進会議中間まとめ(平成23年6月22日)」<chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chukyo/chukyo3/047/siryo/__icsFiles/afieldfile/2012/02/14/1316067_01.pdf >
- 山名豊美(1998).「コミュニカティブ・アプローチの理論的背景について」 『つくば国際大学 研究紀要』,No.4, 207-212, つくば国際大学.
- 吉田文(2012).「2000年代の高等教育政策における産業界と行政府のポリティックス-新自由主義・グローバリゼーション・少子化」『日本労働研究雑誌』.第629号,55-66, 労働政策研究・研修機構(JILPT).