Translated Abstract
This study provides an overview of the practices of the Danish folk high schools (Folkehøjskole) both domestically and internationally and examines their principles from the perspective of community psychology. First, it reviews the history of the folk high schools and outlines their key characteristics, followed by a discussion of practical examples, particularly in Nordic countries and developing countries. Next, the study examines the development and recent trends of folk high schools in Japan. A model illustrating the interrelationship between folk high schools and community psychology was created from those analyese. The results confirmed that both focus on promoting personal growth and social maturity. Specifically, folk high schools emphasize free education centered on dialogue, which empowers students (community members), encourages active participation in the community, and ultimately leads to the realization of democracy and a sustainable society. However, differences between folk high schools and community psychology were also identified. While folk high schools are specialized in promoting community awareness through education, leading to spontaneous social reform, community psychology employs psychological methods to address a broader range of social issues, with a strong emphasis on evidence-based policy recommendations.
References
- Bagley , S. S., & Rust , V. D. (2009). Community-Based Folk High Schools in Norway, Sweden, and Denmark. In Raby, R. L., & Valeau, E. J. (Eds.), Community College Models (pp. 279-298). Springer Netherlands. https://doi.org/ 10.1007/978-1-4020-9477-4_16
- Borish , S. M. (1991). The Land of the Living : The Danish Folk High Schools and Denmark's Non-Violent Path to Modernization . Blue Dolphin Publishing
- Carstensen, N., Voetmann, S., Røll, K., & Villadsen, J. (2015). The Danish folk high schools as the schools for life : The history, the present and the future. Rocznik Andragogiczny, 231-244. https://doi.org/10.12775/RA.2014.030
- Duffy, K. G., & Wong, F. Y. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon(. 植村 勝彦( 監訳()1999).コミュニティ心理学――社会問題への理解と援助―― ナカニシヤ出版)
- 藤岡 惇(2014).デンマークに学ぶ非暴力的な社会変革の道 立命館経済学, 62(5-6), 656-671.
- 原 義彦(2019).フォルケホイスコーレの基本価値の類型化と自己評価 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要, 41, 85-96.
- 早野 曜子(2021).デンマーク・オレロップ体育アカデミーと自由学園の交流(その1)生活大学研究, 6(1), 118-128.
- 早野 曜子(2022).デンマーク・オレロップ体育アカデミーと自由学園の交流史(その2)生活大学研究, 7(1), 45-62.
- 石山 貴士(2009).北海道における大学拡張運動の萌芽とその展開 教育学の研究と実践, 4 , 65-73.
- 鎌倉市(2024).鎌倉版フォルケホイスコーレ事業 Retrieved October31, 2024, from https://www.city.kamakura.kanagawa.jp/kyosei/folkehoiskole_main.html
- Lövgren, J., & Nordvall, H. (2017). A short introduction to research on the Nordic folk high schools. Nordic Studies in Education, 37(2), 61–66. https://doi.org/10.18261/issn.1891-5949-2017-02-01
- McMillan , D. W., & Chavis , D. M. (1986). Sense of community: A definition and theory. Journal of Community Psychology, 14(1), 6-23. https://doi.org/10.1002/1520-6629(198601)14:1<6::AIDJCOP2290140103>3.0.CO;2-I
- 箕口 雅博(2016).コミュニティ・アプローチ 箕口 雅博(編)コミュニティ・アプローチの実践(pp.13-28)遠見書房
- Ministry of Higher Education and Science, Ministry for Children, Education and Gender Equality, & Ministry of Culture (2016). The Danish education system. Rosendahls A/S Retrieved October31, 2024, from https://hfc.dk/wp-content/uploads/2019/09/ the_danish_education_system_pdfa.pdf
- 三井 俊介・小林 敬志・山本 晃平(2024).成人期への移行における人生再考の場 Nonprofit Review, 23(1+2), 85-92.
- 文部科学省(2024).令和5年度児童生徒の問題行動・不登校等生徒指導上の諸課題に関する調査結果について Retrieved November 8, 2024, from https://www.mext.go.jp/content/20241031-mxt_jidou02-100002753_1_2.pdf
- 森田 佐知子(2023).フィンランドの若者のキャリア形成におけるフォルケホイスコーレの役割 関係性の教育学, 22 (1), 83-96.
- 難波 克彰(2012). 2011年度 第1回公開講演会 世界で一番幸福な国デンマーク――その教育の秘密―― 宮城学院女子大学発達科学研究, 12, 79-89.
- 岡本 悦子( 1997). フォルケホイスコーレ(国民高等学校)運動にみる内発的発展の可能性――デンマークとバングラデシュのケースを通して―― 筑波大学卒業論文
- Rejula, K., Rao , D. U. M., & Roy Burman, R. (2013). Socioeconomic impact of Mitraniketan : A social enterprise on agricultural and rural development in Kerala. Journal of Community Mobilization and Sustainable Development, 8(1), 36-40.
- 坂口 緑(2022).デンマークとホイスコーレ、二人三脚の180年 野拓 洋・松浦 早希・松永 圭世・真庭 伸悟・井上 綾乃(編)フォルケホイスコーレのすすめ(pp.44-49)花伝社
- 清水 満(1996).生のための学校――デンマークで生まれたフリースクール「フォルケホイスコーレ」の世界―― 新評論
- 清水 満(2024).改訂2版 生のための学校――デンマークで生まれたフリースクール「フォルケホイスコーレ」の世界―― 新評論
- 白石 正彦(2023).没後150年のN.F.S. グロンヴィとデンマークにおける国民高等学校及び農業協同組合の持続可能な発展 生協総研レポート, 99, 52-67.
- 鈴木 七美( 2012). デンマークにおける「障害のない社会」構想とノーマライゼーション――余暇活動としてのフォルケホイスコーレの展開―― 国立民族学博物館調査報告, 102, 77-98.
- 田渕 宗孝(2008).グロントヴィ論とフォルケホイスコーレ論の再検討 社会文化研究, 10, 86-106.
- 田渕 宗孝(2022).デンマーク的身体の受容と想像力 : デンマーク体操をめぐって 羽衣国際大学現代社会学部研究紀要, 11, 27-44.
- The Association of Folk High Schools in Denmark. (2019). Danish Folk High School.Retrieved October31, 2024, from https://danishfolkhighschools.com/media/11348/19-danishfolkhighschool-haefte-web.pdf
- 藤後 悦子 (2022). Humans: 3つのキーワードRetrieved October31, 2024, from https://humans.tokyomirai.ac.jp/post-224/
- 植村 勝彦(2012).現代コミュニティ心理学 東京大学出版会
- UNICEF (2007). An overview of child well-being in rich countries: A comprehensive assessment of the lives and well-being of children and adolescents in the economically advanced nations. Innocenti Report Card 7, UNICEF Innocenti Research Center. Retrieved October31, 2024, from https://eprints.whiterose.ac.uk/73187/1/document.pd
- 矢野 拓洋(2022).ジャパン・ホイスコーレDAY 矢野 拓洋・松浦 早希・松永 圭世・真庭 伸悟・井上 綾乃 (編) フォルケホイスコーレのすすめ(p.150) 花伝社
- ヤーンセン モモヨ(2022).ホイスコーレは社会の「受け皿」ではない 矢野 拓洋・松浦 早希・松永 圭世・真庭 伸悟・井上 綾乃(編) フォルケホイスコーレのすすめ (p.33) 花伝社__