本研究の目的は、自閉スペクトラム症(以下、ASD ; autism spectrum disorder)のICFコアセット(Bolte et al., 2019)と注意欠如多動症(以下、ADHD : attention-deficit hyperactivity disorder)のICFコアセット(Bolte et al., 2018)を実践支援に活用し、その有用性を確認することである。具体的にはICF情報把握・共有システム(安逹,2018)(以下、ICFシステム)に2つのICFコアセットを導入したコアセット版ICFシステムを作成し、安逹・吉川(2021)の社会実装研究の方法でその実践活用における有用性と情報把握の労力を確認した。ICFコアセットのICFシステムへの導入は、2つのICFコアセットを統合したリストを活動と参加および環境因子のそれぞれについて作成し、支援に必要なその他のICF項目で補完して行った。有用性と労力の確認は、就学前と学齢の対象者7名の支援にコアセット版ICFシステムを活用し、その有用性に係る質問紙調査の回答をコアセット導入前後で比較した。結果、コアセット版ICFシステムの活動と参加および環境因子の各情報把握シートは導入前とほぼ同じ有用性を示し、情報把握の労力は軽減した。コアセット版ICFシステムとしての活用を通じて、ASDとADHDのICFコアセットの実践的支援における有用性が示された。
The purpose of this study was to utilize the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF) Core Set to provide practical support for children with Autism Spectrum Disorder (ASD; Bolte et al., 2019) and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD; Bolte et al., 2018), and confirm its usefulness. We developed a Core Set version of the ICF information sharing system (ICF System) by introducing the two ICF Core Sets. Then, we used the social implementation research method and examined the Core Set version’s practical utility and the effort required for information sharing (Adachi and Yoshikawa, 2021). Introducing the ICF Core Sets to the ICF System involved integrating the two Core Sets into lists of the domains of Activity and Participation and Environmental Factors, supplemented with other necessary ICF items for support. We supported seven preschool and school-aged children with developmental problems in Hekinan city of Aichi prefecture of Japan using the Core Set version of the ICF System. We compared their responses to a questionnaire inquiring about usefulness before and after introducing the Core Sets. The results indicated that the core sets version reduced the effort required to collect ICF information. Moreover, the usefulness of the sheets for collecting ICF information was nearly identical in the domains of Activity and Participation and Environmental Factors in both versions. This study indicates better usage and usefulness of the core set version of the system for collecting and sharing ICF information. These findings demonstrated the practical utility of the ICF Core Sets for ASD and ADHD support.