Abstract
本研究の目的は,IDの学修が,数学科教職課程学生の学習指導案へどのように盛り込まれるのか,IDの学修を通して,TPACKに関わる能力は育成されるのか,数学指導不安感は解消されるのか,またそれらの関係を明らかにすることである.A大学理学部の数学科教職課程学生81名を対象に,学習指導案の評価と質問紙による自己評価を行った.分析の結果,IDを学修した数学科教職課程学生は,TPACKのすべての構成要素の自己評価が向上したが,数学指導不安感は変容しなかった.また,学習指導案に,練習の機会をつくる工夫を反映するほど,PK,TK,PCK,TCK,TPCKの自己評価が高いことや,フィードバックを与える工夫を反映するほど,TPKの自己評価が高いことがわかった.さらに,数学科教職課程学生のCKが高いほど,学習指導案に前提知識を思い出させる工夫を反映しないこと,教員自身に関する数学指導不安感が高いことが明らかとなった.
Translated Abstract
This study examines how Instructional Design (ID) learning is incorporated into the lesson plans of pre-service mathematics teachers, the development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) abilities through ID learning, the effect on mathematics teaching anxiety, and the relationships among these factors. Eighty-one pre-service mathematics teachers from the Faculty of Science at University A participated by completing self-assessments and submitting their lesson plans. Analysis showed that ID learning improved self-evaluation across all TPACK components, although mathematics teaching anxiety remained unchanged. Incorporating eliciting performance in lesson plans correlated with higher self-evaluation in PK, TK, PCK, TCK, and TPCK while providing feedback correlated with higher TPK self-evaluation. Additionally, higher CK was associated with less emphasis on recalling prerequisite knowledge in lesson plans and increased teacher-centered mathematics teaching anxiety.
References
- AGYEI, D. D. and VOOGT, J. M. (2015) Pre-service teachers’ TPACK competencies for spreadsheet integration: insights from a mathematics-specific instructional technology course. Technology, Pedagogy and Education, 24(5):1094-1099. https://doi.org/10.1080/1475939X.2015.1096822
- ASSADI, N. and HIBI, W. (2020) Developing Pre-Service Teachers’ Mathematics TPACK through an Integrated Pedagogical Course. Creative Education, 11(10):1890-1905. https://doi.org/10.4236/ce.2020.1110138
- ÇETIN, İ. and YAZLIK, D. Ö. (2022) Examination of the Relationship between TPACK Competencies and Mathematics Teaching Anxiety: The Mediating Role of Mathematics Anxiety. International Journal of Modern Education Studies, 6(1):206-235
- 深見俊崇 (2019) 設計の実際 (3) 主体的・対話的な学習過程. 稲垣忠 (編著) 教育の方法と技術:主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン. 北大路書房, pp.125-141
- GAGNÉ, R. M. and BRIGGS, L. J. (1974) Principles of instructional design. Holt, Rinehart and Winston
- HUNT, T. E. and SARI, M. H. (2019) An English Version of the Mathematics Teaching Anxiety Scale. International Journal of Assessment Tools in Education, 6(3):436-443. https://doi.org/10.21449/ijate.615640
- 稲垣忠 (編著) (2019) 教育の方法と技術:主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン. 北大路書房
- 石川奈保子, 市川尚, 阿部真由美, 石田百合子, 市村由起ほか (2023) 日本におけるインストラクショナルデザイン研究のレビュー (2019-2022). 日本教育工学会研究報告集, 2023(4):92-99. https://doi.org/10.15077/jsetstudy.2023.4_92
- KELLER, J. M. (2009) Tools to Support Motivational Design. In Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. Springer, pp.267-295 (ケラー, J. M. (2010) 学習意欲のデザイン支援ツール. 市川尚 (訳) 鈴木克明 (監訳) 学習意欲をデザインする:ARCSモデルによるインストラクショナルデザイン. 北大路書房, pp.277-303)
- KHOLID, M. N., HENDRIYANTO, A., SAHARA, S., MUHAIMIN, L. H., JUANDI, D. et al. (2023) A systematic literature review of Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) in mathematics education: Future challenges for educational practice and research. Cogent Education, 10(2):2269047. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2269047
- 城戸楓, 池田めぐみ (2022) 教育工学研究における帰無仮説有意性検定と効果量. 日本教育工学会論文誌, 46(3):579-587
- 向後千春 (2000) メディアの選択. 日本教育工学会 (編) 教育工学事典. 実教出版, pp.486-487
- 教職課程コアカリキュラムの在り方に関する検討会 (2017) 教職課程コアカリキュラム. https://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chousa/shotou/126/houkoku/1398442.htm (参照日 2023.09.30)
- McDONALD, R. P. (1999) Test Theory: A Unified Treatment. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410601087
- MISHRA, P. and KOEHLER, M. J. (2006) Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6):1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
- 森田大輔 (2022) 我が国における数学教師教育研究の動向と課題―研究の対象, 焦点, 方法に着目したシステマティックレビュー―. 日本教科教育学会誌, 45(3):55-65
- NÁJERA CATALÁN, H. E. (2019) Reliability, population classification and weighting in multidimensional poverty measurement: A Monte Carlo study. Social Indicators Research, 142(3):887-910. https://doi.org/10.1007/s11205-018-1950-z
- 中村謙斗, 御園真史, 渡辺雄貴 (2021) TPACK研究における数学教職課程学生のインストラクショナルデザインの位置付け. 日本教育工学会2021年秋季全国大会講演論文集, 175-176
- NAKAMURA, K., MISONO, T., and WATANABE, Y. (2021) Development of an Effective and Engaging Instructional Design and Technology Course. International Journal for Educational Media and Technology, 15(1):81-94
- 中村謙斗, 御園真史, 渡辺雄貴 (2022) 数学科教職課程学生の授業設計に影響を与えるTPACKと数学指導不安感の要因特定. 日本教育工学会2022年春季全国大会講演論文集, 373-374
- NAKAMURA, K., MISONO, T., and WATANABE, Y. (2022) Impacts of Learning Instructional Design for Pre-service Teacher Education. 45th Annual AECT Proceedings, 249-258
- 小柳和喜雄 (2016) 教員養成及び現職研修における「技術と関わる教育的内容知識 (TPACK)」の育成プログラムに関する予備的研究. 教育メディア研究, 23(1):15-31. https://doi.org/10.24458/jaems.23.1_15
- PEKER, M. (2009a) Pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics and their learning styles. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5(4):335-345. https://doi.org/10.12973/ejmste/75284
- PEKER, M. (2009b) The use of expanded microteaching for reducing pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics. Scientific Research and Essays, 4(9):872-880. https://doi.org/10.12973/ejmste/75284
- SARI, M. H., and AKSOY, N. C. (2016) The Relationship Between Mathematics Teaching Anxiety and Teaching Style of Primary School Teachers. Journal of Turkish Studies, 11(3):1953-1968. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.9322 (in Turkish)
- SCHMID, M., BRIANZA, E., and PETKO, D. (2020) Developing a short assessment instrument for Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK.xs) and comparing the factor structure of an integrative and a transformative model. Computers and Education, 157:103967. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103967
- 鈴木克明 (1995) 放送利用からの授業デザイナー入門:若い先生へのメッセージ. 日本放送教育協会
- 鈴木克明 (2005) e-Learning実践のためのインストラクショナル・デザイン. 日本教育工学会論文誌, 29(3):197-205. https://doi.org/10.15077/jjet.KJ00004286879
- 高橋暁子, 杉浦真由美, 甲斐晶子, 冨永敦子 (2019) 日本におけるインストラクショナルデザイン研究の動向 (2003-2018). 日本教育工学会論文誌, 43(3):253-265. https://doi.org/10.15077/jjet.43025
- 寺嶋浩介 (2019) 設計の基礎 (1) 授業を作るということ. 稲垣忠 (編著) 教育の方法と技術:主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン. 北大路書房, pp.26-41
- UÇAR, B. G. and ERTEKIN, E. (2019) A study on the relationship between the pre-service mathematics teachers' technological pedagogical content knowledge and mathematics teaching anxiety. Research on Education and Psychology, 3(2):209-224
- 若松大輔 (2020) テクノロジーを用いた授業づくりの力量に関する一考察―PCKからTPACKへの展開に着目して―. 教育方法の探究, 23:21-28. https://doi.org/10.14989/250862
- WANG, W., SCHMIDT-CRAWFORD, D., and JIN, Y. (2018) Preservice Teachers' TPACK Development: A Review of Literature. Journal of Digital Learning in Teacher Education. 34(4):234-258. https://doi.org/10.1080/21532974.2018.1498039
- 吉崎静夫 (2016) 教育工学としての教育実践研究の特徴と論文のまとめ方. 吉崎静夫, 村川雅弘 (編著) 日本教育工学会 (監修) 教育実践論文としての教育工学研究のまとめ方. ミネルヴァ書房, pp.1-38