2024 Volume 48 Issue 3 Pages 509-522
本研究では,全国の専門学校7校をオンラインで結び,1日間のオンライン建築設計実習「バイオクライマティックデザインによる住宅設計:設計コンセプトづくり」を研究授業として実施した.成果物のコンセプト・シートの採点及び授業前後の質問紙調査の結果を,専門学校2校の同様の内容の対面授業の結果と比較して分析を行った.オンライン授業においても,対面授業の教員による学生のエスキス・チェックによる指導と同様に,学生が「行為の中の省察」を体験するために,オンライン授業で活用できるようにカード (トランプ) 化したパターン・ランゲージを利用した支援により,オンライン授業が対面授業と完全に同等ではないものの,近い効果を持つ可能性があることが明らかになった.本研究が,今後のコロナ禍等のような物理的な制約や健康上の懸念を乗り越え,効果的な学習結果を生むための新しい方法やアプローチの探究に寄与することを期待する.
In this study, we conducted a one-day online architectural design workshop titled “Housing Design by Bioclimatic Design: Creating Design Concepts” across seven technical colleges nationwide. We compared the results of this online workshop, including the evaluation of concept sheets and pre- and post-workshop questionnaire surveys, with similar in-person workshops conducted at two technical colleges. Our analysis revealed that even in the online class, the use of a pattern language transformed into playing cards facilitated student engagement in “reflection in action” similar to the guidance provided by instructors in face-to-face classes. While the online class may not be entirely equivalent to in-person classes, it showed the potential to yield similar outcomes. Through this research, we hope to contribute to the investigation of new methods and approaches that can overcome physical constraints and health concerns, such as those posed by the COVID-19 pandemic, to achieve effective learning results in the future.