Abstract
本研究では,中学2年生の総合的な学習の時間において,毎時間の省察段階で自分たちのグループ学習を振り返り,改善策を立て,実行していくグループ学習改善手続きによる介入効果を検討した.その結果,自分たちのグループ学習を自己評価する力 (分析1),改善する力 (分析2),学びあいに対する自己効力感 (分析3),グループ学習における発話の質 (分析4),探究課題設定力 (分析5) が有意に向上したことが示された.それらの効果が生じた要因について,実践における生徒の表れから考察したところ,自律的に学びあいを調整する力がベースライン期,ゴール設定・共有期,試行錯誤期,安定期へと習熟していくプロセスが確認できた.また介入前後のグループ学習の発話の質を,事例解釈的に考察したところ,グループ学習における学びあい方を調整する環境調整発話の増加が,学習課題に対する深い思考促進発話を促したことが示された.
Translated Abstract
This study examined the intervention effects of a group learning improvement procedure in which second-year junior high school students reflected on their group learning, formulated, and implemented improvement measures during the hourly reflection phase of their integrated learning. The results showed that the ability to self-evaluate group learning (Analysis 1), make improvements (Analysis 2), self-efficacy in peer learning (Analysis 3), quality of discourse in group learning (Analysis 4), and the ability to set inquiry tasks (Analysis 5) significantly improved. The contributing factors of the students' conditions during practice were examined, and it was confirmed that the students' ability to adjust their peer learning showed progress through the baseline, goalsetting/sharing, trial-and-error, and stabilization phases. In addition, a case study of the quality of group learning discourse before and after the intervention showed increases in environmental adjustment discourse to adjust the way the group learned, establish group learning, promote deep thought-provoking discourse about learning tasks.
References
- 馬場美保 (2024) グループ学習改善手続きが自律的に学びあいを調整する力へ与える効果. 静岡大学教育学研究科教育実践高度化専攻成果報告書, 78-83
- BANDURA, A. (1977) Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84:191-215
- CHINN, C. A., O’DONNELL, A. M., and JINKS, T. S. (2000) The structure of discourse in collaborative learning. The Journal of Experimental Education, 69:77- 97
- DEBACKER, L. D., KEER, H. V., and VALCKE, M. (2012) Fostering university students’ metacognitive regulation through peer tutoring. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 69:1594-1600
- GILLIES, R. M. (2007) Cooperative learning: Integrating Theory and Practice. Sage
- HOWE, C., and TOLMIE, A. (2003) Group work in primary school science; Discussion, consensus, and guidance from experts. International Journal of Educational Research, 39:51-72
- 伊藤崇達 (2013) ピアとともに自ら学ぶ-自己調整学習の視点から-. 中谷素之, 伊藤崇達 (編著) ピア・ラーニング-学びあいの心理学-. 金子書房, pp.75-89
- ITO, T. (2017) Qualitative differences in learning processes caused by the presence or absence of independent preparation time in experimental settings of socially shared regulation: A preliminary study focusing on macro, and micro levels of regulation. Bulletin of Educational Research Association (Educational Research Association, Kobe University), 23:30-36
- 伊藤崇達 (2020) 学習の視点からみたグループディスカッションの特徴. 西口利文, 植村善太郎, 伊藤崇達 (編著) グループディスカッション-心理学から考える活性化の方法-. 金子書房, pp.23-57
- JARVELA, S., JARVENOJA, H., and MUUKKONEN, H. (2021) Motivation in Collaborative Inquiry Environments. In R. G. Duncan and A. C. Chinn (Eds) International Handbook of Inquiry and Learning. Routledge, pp.157-173
- JOHNSON, D. W., JOHNSON, R. T., and HOLUBEC, E. J. (1993) Circles of Learning: Cooperation in the classroom. Interaction Book Company. (ジョンソン, D. W., ジョンソン, R. T., ホルベック, E. J. (著) 杉江修治, 石田裕久, 伊藤康児, 伊藤篤 (訳) (1998) 学習の輪-アメリカの協同学習入門-. 二瓶社)
- JOHNSON, D. W., JOHNSON, R. T., and HOLUBEC, E. J. (2002) Circles of Learning: Cooperation in the Classroom (5th edition). Interaction Book Company. (ジョンソン, D. W., ジョンソン, R. T., ホルベック, E. J. (著) 石田裕久, 梅原已代子 (訳) (2010) 学習の輪-学びあいの協同教育入門-. 二瓶社)
- KAGAN, S. (1988) Cooperative learning. Resources for Teachers
- KING, A. (1990) Enhancing peer interaction and learning in the classroom through resiprocal questioning. American Educational Research Journal, 27:664-687
- KING, A. (1997) ASK to THINK-TEL WHY: A method of transactive peer tutoring for scaffolding higher level complex learning. Educational Psychologist, 32:221-235
- 岸俊行, 野嶋栄一郎 (2006) 小学校国語科授業における教師発話・児童発話に基づく授業実践の構造分析. 教育心理学研究, 54:322-333
- 国立教育政策研究所 (2013) 教育課程の編成に関する基礎的研究報告書5 社会の変化に対応する資質や能力を育成する教育課程の編成原理.
- 町岳 (2020) グループ学習における授業実践型相互教授の介入効果. 風間書房
- 町岳 (2022a) 仲間との学びあい 協同学習. 中谷素之, 中山留美子, 町岳 (編著) エピソードに学ぶ 教育心理学. 有斐閣ストゥディア, pp.141-158
- 町岳 (2022b) 社会的に共有された学習調整の視点による振り返りが授業実践型相互教授によるグループ学習に及ぼす効果. 日本教育工学会論文誌, 46 (Suppl.):121-124
- 町岳, 中谷素之 (2014) 算数グループ学習における相互教授法の介入効果とそのプロセス-向社会的目標との交互作用の検討-. 教育心理学研究, 62:322-335
- 文部科学省 (2017) 中学校学習指導要領解説 総則編. pp.77-78
- O’DONNELL, A. (1999) Structuring dyadic interaction scripted cooperation. In A. O’Donnell and A. King (Eds) Cognitive perspectives on peer learning. Lawrence Erlbaum, pp.179-196
- OECD (経済協力開発機構) (2003) キー・コンピテンシーの定義と選択. 能力の定義と選択Desecoプロジェクト2002.
- PALINCSAR, A. S. and BROWN, A. L. (1984) Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1:117–175
- ROSS, J. A. (1995) Effects of feedback on student behavior in cooperative learning groups in a Grade 7 math class. Elementary School Journal, 96:125-143
- SCHUNK, D. H. and ZIMMERMAN, B. (2007) Motivation and self-regulated earning: Theory, Research, and Applications. Lawrence Erlbaum Associates. (塚野州一 (編訳) (2009) 自己調整学習と動機づけ. 北大路書房)
- VAUGHN. S., KLINGNER, J., and BRYANT, D. (2001) Collaborative strategic reading as a means to enhance peer-mediated instruction for reading comprehension and content-area learning. Remedial and Special Education, 22:66-74
- WEBB, N. M., NEMER, K. M., and ZUNIGA, S. (2002) Short circuits or superconductors? Effects of group composition on high-achieving students’ science performance. American Educational Research Journal, 39:943-989
- ZIMMERMAN, B. J. (1989) A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Education Psychology, 81:329-339