Japan Journal of Educational Technology
Online ISSN : 2189-6453
Print ISSN : 1349-8290
ISSN-L : 1349-8290
Technical Information
Comparison of Picture Book Reading Practices in Face-To-Face and Remote Situations in Kindergarten
Hikaru TANAKARutsuko UEYAMAIzumi FUKUYA
Author information
JOURNAL FREE ACCESS FULL-TEXT HTML

2024 Volume 48 Issue 3 Pages 571-584

Details
Abstract

新型コロナウイルス感染症の拡大後,休園中でも幼児の教育を継続するためにICT (Information and Communication Technology) を活用した遠隔での教育実践が実施された.遠隔での教育実践は,対面で行うことが難しい幼児への支援として今後も実施されると予測される.そこで本研究では,遠隔で実施した絵本の読み聞かせについて報告する.本研究では,遠隔での読み聞かせの実践方法と,読み聞かせに対する読み手と幼児の発話を報告する.読み聞かせは,保育者養成課程に所属する短期大学生が12名から13名の幼稚園児に対して行った.読み聞かせは遠隔だけでなく対面でも実施し,両場面の発話について比較を行った.その結果,遠隔場面の読み聞かせでは,読み手の発話により幼児が発話する様子が観察できたものの,対面場面に比べ交流を示す発話は少なかった.この要因について今後より詳細な検討が必要である.

Translated Abstract

Due to school closures during the spread of the new coronavirus (COVID-19) pandemic, remote educational practices through information and communication technology (ICT) were conducted for the continuation of education for preschool children. In the future, it is expected that remote educational practices will be conducted to support children with difficulties in face-toface teaching. Thus, this study focuses on a remote reading program conducted by a junior college student in the kindergarten teacher training course with 12 or 13 kindergarteners. Communication was observed between this student and the children during the reading. The practices were performed in both remote and face-to-face situations, after which their communication was compared. Based on the findings, in the remote situation, we could observe the children’s reactions to the student's actions. However, there were fewer interactions between the children and the student than those in the face-to-face situation. Further research is required to examine the causes of this matter.

References
  • 中央教育審議会 (2021)「令和の日本型学校教育」の構築を目指して:全ての子供たちの可能性を引き出す, 個別最適な学びと, 協働的な学びの実現 (答申). https://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chukyo/chukyo3/079/sonota/1412985_00002.htm (参照日 2022.02.15)
  • 川口めぐみ, 徳岡大 (2021) 保育・教育系学生による5歳児とのオンライン交流活動の試み. 高松大学・高松短期大学研究紀要, 76:1-17
  • 小林真 (1997) 集団場面における絵本の読み聞かせと幼児の反応:年齢・性差と座席の位置による影響について. 児童文化研究所所報, 19:1-13
  • 松居直, 赤羽末吉 (1965) ももたろう. 福音館書店
  • 文部科学省 (2018) 幼稚園教育要領解説. フレーベル館
  • 文部科学省初等中等教育局特別支援教育課 (2021) 障害のある子供の教育支援の手引:子供たち一人一人の教育的ニーズを踏まえた学びの充実に向けて. https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/tokubetu/material/1340250_00001.htm (参照日 2023.06.27)
  • 文部科学省初等中等教育局幼児教育課 (2022) 幼稚園等再開後の取組事例集. https://www.mext.go.jp/content/20220317-mxt_kyoiku02-000006590_03.pdf (参照日 2022.05.30)
  • 並木真理子 (2012) 幼稚園における絵本の読み聞かせの構成および保育者の動作・発話が幼児の発話に及ぼす影響. 保育学研究, 50(2):165-179
  • 田島美帆, 渡邉真帆, 濱名潔, 境愛一郎, 中坪史典 (2021) コロナ禍における遠隔会議システムツールを用いた保育実践の可能性と課題:3歳児クラスの絵本の読み聞かせと栽培活動に着目して. 幼年教育研究年報, 43:63-72
  • 高木和子, 小林幸子, 田代康子, 沢田瑞也 (1975) 絵本の読みきかせに関する研究 (1):くり返し読みきかせによる分析. 読書科学, 18(4):105-113
 
© 2024 Japan Society for Educational Technology
feedback
Top