Japan Journal of Educational Technology
Online ISSN : 2189-6453
Print ISSN : 1349-8290
ISSN-L : 1349-8290

This article has now been updated. Please use the final version.

Development of a Online Professional Development Program for In-service Teachers that Combines Nudges with Others' Comments to Promote Autonomous Learning
Yudai HOTTAHiroshi NAKANOYoshiko GODA
Author information
JOURNAL FREE ACCESS FULL-TEXT HTML Advance online publication

Article ID: 48021

Details
Abstract

本研究では,教員がオンラインを活用して自律的な学習を進める教員研修を行う際に必要となる手立てを得るため,自己の教育課題に関するオンデマンド動画を選択・視聴し,視聴後の振り返りに対するコメントを行う研修プログラムを開発・実施した.研修後のアンケートとインタビューの回答から,プログラムの有効性と,コメントの投稿を促すためのナッジによる働き掛けの効果を分析した.その結果,研修後のアンケートの回答からは研修に関する肯定的な評価が確認できたが,積極性に関する項目ついては改善の必要性が示唆された.他者コメントを行う活動では,肯定的な内容の投稿が学習者間の親近感を促進したり,動画視聴への動機付けにつながったりする可能性が示唆された.その一方,学習者間の交友関係等の影響によるコメントのしづらさも確認された.ナッジについては,グループへの貢献を意識するなど,コメントを投稿する行動につながる効果がみられた.

Translated Abstract

In this study, we explored approaches to designing professional development programs for in-service teachers that enable autonomous learning. The program involved activities where teachers selected and watched on-demand videos related to their educational challenges and then posted comments on their own reflections after viewing. We developed and implemented this professional development program and analyzed its effectiveness through post-training questionnaires and interviews, as well as the impact of nudges designed to encourage posting comments. The results from the post-training questionnaires indicated positive evaluations of the training but also suggested a need for improvement in fostering proactivity. The activity of posting comments on others' contributions was indicated to potentially foster a sense of closeness among learners and motivate them to watch the videos. However, difficulties in posting comments due to the influence of relationships among learners were also identified. Regarding nudges, effects were observed that led to posting behavior, such as being conscious of contributing to the group.

References
  • 青木大誠, 島田敬士, 堀磨伊也 (2020) 学生のレポート評価点に応じた学習活動フィードバックを行うシステムの検討.研究報告教育学習支援情報システム, 32(2) :1−8
  • CARABAN, A., KARAPANOS, E., GONCALVES, D., and CAMPOS, P. (2019) 23 Ways to Nudge: A Review of Technology-Mediated Nudging in Human Computer Interaction. Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems,1–15. https://doi.org/10.1145/3290605.3300733
  • 福永良浩, 平嶋宗, 竹内章 (2005) e-Learning 教材における読解促進を目的とした下線引き活動に対するフィードバック機能の実現とその効果. 日本教育工学会論文誌, 29(3), :231-238.
  • GOLDSMITH, M. (2002). Try feedforward instead of feedback. Leader to Leader, 25
  • HADWIN, A. F., JÄRVELÄ, S. and MILLER, M. (2011) Self-regulated, co-regulated, and socially shared regulation of learning. In D. H. SCHUNK and J. A. GREENE (Eds.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. Routledge.
  • HATTIE, J., and TIMPERLEY, H. (2007) The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1) :81–112.
  • 堀田雄大,八木澤史子,佐藤和紀,堀田龍也 (2023) 教員の動画視聴による研修への指向性と意識に関する実態把握. 日本教育工学会論文誌,早期公開版 https://doi.org/10.15077/jjet.S47048
  • HUISMAN, B., SAAB, N., VAN DRIEL, J., and VAN DEN BROEK, P. (2018) Peer feedback on academic writing: Undergraduate students' peer feedback role, peer feedback perceptions and essay performance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(6) :955–968.
  • 石川奈保子,向後千春 (2018) オンライン大学で学ぶ学生の自己調整学習方略およびつまずき対処方略.日本教育工学会論文誌, 41(4) :329-343
  • 伊藤崇逹 (2017) 学習の自己調整,共調整,社会的に共有された調整と自律的動機づけの連続体との関係. 京都教育大学教育支援センター教育実践研究紀要, 17 :169-177
  • 小林博典,野邊孝大,北澤武 (2022) マイクロラーニングと遠隔教育システムを融合した教員研修の開発と評価. 教育情報研究, 38(2) :19-28
  • 近藤孝樹,横山喬一,御園真史,稲葉利江子,渡辺雄貴 (2023) 他者のノートテイキング状況の可視化が授業中の相互作用に与える影響. 日本教育工学会論文誌, 47(1) :13-25
  • 小清水貴子,藤木卓,室田真男 (2014) 校内におけるICT活用推進を促す教員研修の評価方法の提案と効果の検証. 日本教育工学会論文誌, 38(2) :135−144
  • 向後千春,中井あづみ,野嶋栄一郎 (2004) eラーニングにおける先延ばし傾向とドロップアウトの関係. 日本教育工学会研究報告集, 2004(5) :39-44
  • 教職員支援機構 (2023) NITS戦略~新たな学びへ~ https://www.nits.go.jp/about/strategy/ (参照日2024.02.09)
  • 教職員支援機構 (2024a) Plant全国教員研修プラットフォーム https://www.nits.go.jp/service/plant/ (参照日2024.06.20)
  • 教職員支援機構 (2024b) 動画教材 https://www.nits.go.jp/materials/ (参照日2024.06.20)
  • 前田陽,竹川佳成,平田圭二 (2023) プログラミング演習における相互コメント活動への参加意欲を高めるナッジ提示方法の提案. 第9回実践的IT教育シンポジウムrePiT2023in函館, 24-31
  • 松田岳士,原田満里子 (2007) eラーニングのためのメンタリング-学習者支援の実践-. 東京電機大学出版局,pp.14-41
  • MCCASLIN, M. (2009) Co-regulation of student motivation and emergent identity. Educational Psychologist, 44(2) :137–146.
  • 文部科学省 (2022a) 「令和の日本型学校教育」を担う教師の養成・採用・研修等の在り方について~「新たな教師の学びの姿」の実現と,多様な専門性を有する質の高い教職員集団の形成~(答申) https://www.mext.go.jp/content/20221219-mxt_kyoikujinzai01-1412985_00004-1.pdf (参照日2024.02.09)
  • 文部科学省 (2022b) 教員勤務実態調査(令和4年度)【速報値】 https://www.mext.go.jp/b_menu/houdou/mext_01232.html (参照日2024.02.09)
  • 小柳和喜雄,木原俊行,益子典文 (2015) 教員養成・現職研修への教育工学的アプローチの成果と課題. 日本教育工学会論文誌, 39(3) :127-138
  • PANADERO, E., and JÄRVELÄ, S. (2015) Socially shared regulation of learning: a review. European Psychologist, 20(3) :190–203.
  • PANADERO, E., and LIPNEVICH, A. A. (2022) A review of feedback models and typologies: Towards an integrative model of feedback elements. Educational Research Review, 35 :100416.
  • QUINN, S. (2022) Using ‘how to…‘videos in feedforward practices to support the development of academic writing. Journal on Empowering Teaching Excellence, 5(6)
  • 齋藤裕,七田麻美子,石川浩一郎 (2011) SNSの活用によるeメンタ負担軽減のための学習計画機能の開発と評価. 教育システム情報学会誌, 28(1) :108-114
  • 佐藤佑磨,松井智一,中村優吾,諏訪博彦,安本慶一 (2021) 宅内行動認識モデル最適化のためのナッジを用いたアノテーション行動誘導方法の検討. マルチメディア, 分散,協調とモバイルシンポジウム論文集, 2021(1) :11–19.
  • 清水康敬,堀田龍也,中川一史,森本容介,山本朋弘 (2010) 教員のICT活用指導力を向上させる研修システムの開発. 日本教育工学会論文誌, 34(2) :115−123
  • 鈴木雄清,久保田真一郎,松葉龍一,上白木悦子,小畑経史ほか (2022) オンデマンド型遠隔授業における学習履歴と先延ばし意識特性の関連. 日本教育工学会研究報告集, 2022(4) :300-303
  • TOPPING, K. (2021) Peer assessment: Channels of operation. Education Sciences, 11(3) :91
  • RICHARD H. T., CASS R. S. (2008) Nudge : Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. Penguin Books
  • 渡邉文枝,向後千春 (2017) JMOOCの講座におけるeラーニングと相互評価に関連する学習者特性が学習継続意欲と講座評価に及ぼす影響. 日本教育工学会論文誌, 41(1) :41-51
  • YU, Q., and SCHUNN, C. D. (2023) Understanding the what and when of peer feedback benefits for performance and transfer. Computers in Human Behavior, 147 :107857.
  • ZIMMERMAN, B. J. & SCHUNK, D. H. (Eds.) (2001) Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Lawrence Erlbaum Associates.
 
© 2024 Japan Society for Educational Technology
feedback
Top