Abstract
本研究では,教職課程の受講生を対象に,中等教育現場における生成AIの活用に関する理解を促すことを学習の目的に,①生成AIを授業や校務で活用する場面を想定してプロンプトを考える,②生徒の生成AI活用に関するディスカッションを行う授業を実践した.受講生の事前・事後アンケートを分析した結果,生成AIの理解と活用に関する自己評価が有意に向上した.また事後アンケートの結果では,本授業の有用度と理解度に対する評価が高かった.各種ワークシートや自由記述を分析した結果,生成AIの有用性と限界,留意点について理解していることがうかがえた.一方で,生徒への生成AIの指導に関する自己評価は向上が見られず,生成AIの指導方法を学ぶ機会の設定や,生成AIに慣れていない学生のための支援,授業内だけでなく,生成AIを継続的に活用することを促すような工夫の必要性といった課題が見られた.
Translated Abstract
This study aimed to promote university students’ understanding of Generative Artificial Intelligence (GAI) use in secondary school education. Classes were held for university students in a teaching course to (1) consider prompts for situations in which they would use GAI in school duties, and (2) discuss secondary school students' use of GAI. An analysis of the students’ pre- and post-questionnaires revealed that their self-evaluations of their understanding and use of GAI significantly improved. However, there was no difference in the students’ self-evaluations of their instruction of GAI use. The post-survey results showed that the students gave high marks to the usefulness and comprehension of the class. An analysis of the various worksheets and free-response statements indicated that the students understood the usefulness, limitations, and points to remember regarding GAI use. However, the self-evaluations of the provision of GAI instruction to students did not improve, suggesting the need to create opportunities to learn how to teach GAI, provide support for students who are not familiar with GAI, and encourage students to use GAI not only in class but also on an ongoing basis.
References
- BAIDOO-ANU, D., and ANSAH, L. O. (2023) Education in the era of generative artificial intelligence (AI): Understanding the potential benefits of ChatGPT in promoting teaching and learning. Journal of AI, 7(1): 52-62
- 中央教育審議会 (2006) 今後の教員養成・免許制度の在り方について (答申). https://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chukyo/chukyo0/toushin/1212707.htm (参照日 2024.02.17)
- 大学生のChatGPT利用状況と能力形成への影響に関する調査研究 研究チーム (2023) 全国の大学生のChatGPT利用実態が初めて明らかに: 大学生のChatGPT利用状況と能力形成への影響に関する調査結果 (速報). https://dber.jp/wp-content/uploads/2023/06/chatgpt_report.pdf (参照日 2024.01.31)
- 福原将之 (2023) 教師のためのChatGPT入門. 明治図書
- HONG, W. C. H. (2023) The impact of ChatGPT on foreign language teaching and learning: Opportunities in education and research. Journal of Educational Technology and Innovation, 5(1): 37-45
- INTERNATIONAL CENTER FOR ACADEMIC INTEGRITY (2021) The fundamental values of academic integrity (3rd ed). https://academicintegrity.org/resources/fundamental-values (参照日 2024.02.17)
- 石川テレビ公式チャンネル (2023) ChatGPT教育現場への導入の是非は? 中学校の授業で活用する試み 石川・加賀市 (解説マン). https://www.youtube.com/watch?v=LQ0VCAOf_YM (参照日 2024.06.18)
- KAPLAN-RAKOWSKI, R., GROTEWOLD, K., HARTWICK, P., and PAPIN, K. (2023) Generative AI and teachers’ perspectives on its implementation in education. Journal of Interactive Learning Research, 34(2): 313-338
- KASNECI, E., SESSLER, K., KÜCHEMANN, S., BANNERT, M., DEMENTIEVA, D., et al. (2023) ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103: 102274
- 蔵満逸司 (2023) 教師のためのChatGPT超かんたん活用術. 黎明書房
- 文部科学省 (2023) 初等中等教育段階における生成AIの利用に関する暫定的なガイドライン. Ver1.0. https://www.mext.go.jp/content/20230718-mtx_syoto02-000031167_011.pdf (参照日 2024.01.31)
- 日テレNEWS (2023)【チャットGPT】どう使ってる?街で聞いてみた…意外な使い方も『バンキシャ!』. https://www.youtube.com/watch?v=EUW30KBTK_o (参照日 2024.06.18)
- OPEN AI (2023) Teaching with AI. https://openai.com/blog/teaching-with-ai (参照日 2024.01.31)
- TBS NEWS DIG (2023) 生成AI「ChatGPT」を授業や部活で活用の高校を取材 得意なことは「文書作成」 苦手なことは?【news23】. https://www.youtube.com/watch?v=1hCUMlqXA3k (参照日 2024.06.18)
- 特定非営利活動法人みんなのコード (2023) 学校の生成AI実践ガイド: 先生も子どもたちも創造的に学ぶために. 学事出版
- TRUST, T., WHALEN, J., and MOUZA, C. (2023) ChatGPT: Challenges, opportunities, and implications for teacher education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 23(1): 1-23
- WANG, T., and CHENG, E. C. K. (2021) An investigation of barriers to Hong Kong K-12 schools incorporating Artificial Intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100031. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100031