日本語教育方法研究会誌
Online ISSN : 2423-9909
Print ISSN : 1881-3968
初級日本語教科書の語彙における促音
―アクセント型および語中位置に関する予備的な分析―
守本 真帆山下 順子新垣 美樹
著者情報
研究報告書・技術報告書 フリー

2024 年 30 巻 2 号 p. 26-27

詳細
抄録
This study examines the distribution of ‘sokuon’ (obstruent geminates) in introductory Japanese textbook vocabulary with special focus on the pitch-accent patterns and word-internal positions. The study aims to explore the role of phonetic input in the early stages of learning Japanese. We hypothesized an asymmetrical distribution of ‘sokuon’ in syllables with HL (high-low) pitch-accent pattern and LH (low-high) pattern, expecting the HL pattern to be more common. Results from an analysis of a vocabulary list compiled from three textbooks suggest that while ‘sokuon’ with the LH pattern is more prevalent overall, the HL pattern is more common in word-final positions.
著者関連情報
© 2024 日本語教育方法研究会
前の記事 次の記事
feedback
Top