1977 Volume 2 Issue 4 Pages 149-159
教育現場で使用されている教育目標,評価問題を共同で利用するために,管理・検索機能を有するシステムの技術的問題を扱っている.情報は漠字カナ混り文,図形, 表などを含んだものであり,それらが多数の項目に分割されて管理されている.しかも, 目標相互あるいは目標と評価問題とは構造をもって結合されているものと想定している. したがって,教育に直接利用される日本語文,図形,表などの情報と,項目間の関係を表わす情報とを独立に管理することによって,修正,編集,再構成などが容易に行えることを示した.このシステムが現場教師によって利用可能であるかを検討するために,中学校数学について約600項目の教育目標,約1,200項目の評価問題を入力し, 目標に構造を与えること,目標と評価問題を結合すること,必要な項目を検索すること,ならびに教育目標の全体構造を再編成することを試みたが,実用化が可能であることが示された
This paper describes the technical problems which emerged in constructing a computer program for the management of instructional objectives and evaluative testitems. Instructional information expressed in written Japanese normally requires the use of forty-eight symbols of the Japanese syllabaric system (katakana), more than 2, 000 Japanese-Chinese characters (kanji), plus tables, figures, etc. For the purpose of facilitating their management within such a complicated system, major instructional objectives and evaluative testitems were divided into such sub-items as were considered to be elementaly components of instructional information. The structure and relationships of these sub-items were described by various statements selected from these sub-items. Describing structure separately from contentin this way facilitated in the revision, editing and reconstructing of both objectives and testitems. To check the validity of this method, approximately 600 objectives and more than 1,200 testitems for mathematics were stored in a computer system. It was confirmed thatby using this computer system, one could easily structure instructional objectives, relate them to corresponding evaluative testitems, search for desired items, and reorganize the entire structure of the subitems.