Abstract
				本研究の目的は,学習者が解決に失敗した数学の問題から抽出する教訓の内容と,数学の学業成績との関連を検討することである.高校生に,ある代数文章題の解決を試みさせた.解決に失敗した41名の生徒に,なぜ解決に失敗したと思うかを記述させた.学業成績の高い20名の学習者のうち15名(75%)は,この問題と類似した問題の解決に役立つと考えられる有効な教訓を引き出した.有効な教訓には様々な内容のものがあった.一方,学業成績の低い21名の学習者では,そのような教訓を引き出したのは7名(33%)にとどまった.学業成績の低い生徒の記述内容を検討したところ,例えば学習の質より量を重視するような彼らの持つ学習観が,有効な教訓の引き出しを妨げていることが示唆された.教育工学的研究に対して,学習観の変化と多様な教訓の獲得が促進されるような教育システムの開発が必要である,ということを主張する.
			Translated Abstract
				The purpose of this study was to explore the relationship between high school student achievement in mathematics and the contents of lessons that students learned from their mistakes in mathematical problem solving. Given a difficult algebra word problem, 20 high achievers and 21 low achievers failed to solve it. After having been exposed to the correct answer with explanation, they described why they failed the problem. Analysis of their descriptions indicated that 75% of the high achievers described many different kinds of lessons which would be useful in solving similar problems. On the contrary, 67% of the low achievers did not appear to have learned useful lessons. They seemed to have inadequate attitudes toward learning (e.g.,relying on rote learning and repeated practice without careful thought), which prevented them from learning good lessons from their mistakes. As an educational technology research subject, we maintain that educational systems should be developed to facilitate the changein students'attitudes towards learning and acquiring many useful lessons from their mistakes.
			References
- ANDERSON, C. A. and JENNINGS, D. W. (1980) When experiences of failure promote success: The impact of attributing failure to uneffective strategies. J Pers., 48 : 393-407
- CHI, M. T. H., BASSOK, M., LEWIS, M. W., REIMANN, P. and GLASER, R. (1989) Self-explanations: How students study and use examples in learning to solve problems. Cognitive Sdence, 13 : 145-182
- CRAIK, F. I. M. and LOCKHART, R. S. (1972) Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11 : 671-684
- FERGUSON-HESSLER, M. G. H. and DE JONG, T. (1990) Studying physics texts: Difference in study processes between good and poor performers. Cognition & Instruction, 7 (1) : 41-54
- GICK, M. L. and MCGARRY, S. J. (1992) Learning from mistakes: Inducing analogous solution failures to a source problem produces later successes in analogical transfer. Journal of Experimental Psychology: LMC, 18 (3) : 623-639
- 堀野 緑・市川伸一 (1997) 高校生の英語学習における学習動機と学習方略.教育心理学研究,45: 140-147
- 堀野緑,市川伸一,奈須正裕 (1990) 基本的学習観の測定の試みー失敗に対する柔軟的態度と思考過程の重視ー.教育情報研究,6 (2) : 3-7
- 市川伸一 (1989) 認知カウンセリングの構想と展開.心理学評論,32: 421-437
- 市川伸一 (1991) 実践的認知研究としての「認知カウンセリング」.箱田裕司(編),認知科学のフロンティアI. サイエンス社,東京,pp.134-163
- 市川伸一 (1993) 学習を支える認知カウンセリング―心理学と教育の新たな接点―.ブレーン出版,東京
- 伊藤毅志・古郡廷治 (1997) 自立的な学習を支援するシステムSILの提案信学技報,ET97-1 : 1-8
- MARKMAN, E. M. (1977) Realizing that you don't understand: A preliminary investigation. Child Dev., 48 : 986-992
- 明治図書教育書編集部 (1997) 数学教育,10月号 (No.479), 明治図書,東京
- 森田英嗣 (1994) 「誤りから学ぶ」環境の開発研究.日本教育工学雑誌,18 : 1-13
- 奈須正裕 (1993) 学習相談・学習指導における動機づけ問題. 市川 (1993)所収,pp.150-167
- パパート,S. (奥村貴世子訳) (1982) マインドストームー子供,コンピュータ,そして強力なアイディア.未来社,東京
- REED, S. K., DEMPSTER, A. and ETTINGER, M. (1985) Usefulness of analogous solutions for solving algebra word problems. journal of Experimental Psychology: LMC, 11 : 106-125
- 坂元昂 (1991) 教育工学(放送大学教材52511-1- 9111).放送大学教育振興会
- 三宮真智子 (1996) 思考におけるメタ認知と注意.市川伸一(編),認知心理学4思考.東京大学出版会, pp.157-180
- SKINNER, B. F. (1954) The science of learning and the art of teaching. Harvard Educational Review, 24 : 86-97
- 高橋和弘 (1993) 学習の多重性―学習観と学習指導技法をめぐって―.市川(1993)所収,pp.132-149
- TERAO, A., KUSUMI, T. and ICHIKAWA, S. (1997) Solution compression in mathematical problem solving: Acquiring abstract knowledge that promotes transfer. Proceedings of the Nineteenth Annual Conference of the Cognitive Science Society : 733-738
- 和田秀樹 (1988) 受験勉強入門ごま書房,東京
- 吉永良正 (1994) 勉強は基本.ごま書房,東京