Abstract
本研究の目的は、イマージェントジェントリテラシーに関する海外の健聴児と聴覚障害幼児の研究を概観し、わが国の聴覚障害幼児のリテラシーに関する研究上の課題を検討することであった。その結果、聴覚障害児のイマージェントリテラシーの出現に関する研究では、客観的な観察研究に基づき、多数の聴覚障害児を対象とした幼児期全体にわたる縦断的研究の必要性が示された。特に文字や本への関心、態度面を観察し、加えてイマージェントリテラシーの出現とリテラシーの発達の過程が健聴児と同様か否かを検討する必要性が示された。イマージェントリテラシーの発達に関連するナラティブについては、ワーキングメモリーの発達との関連は今後の検討テーマであり、この点の検討によりイマージェントリテラシーの発達を促す大人の関わり方が示唆されるものと考えられた。環境については絵本の読み方や見せ方が中心に検討されていること、また躾などを通して形成される親子関係の構築とイマージェントリテラシーの発達に関する研究はほとんどみられず、今後の検討課題であることが示された。加えて、どのようなコミュニケーション手段を使う環境に子供が置かれているか、それと言語力の発達の関係も今後の検討課題とされた。最後に、上記事項を総括的に評価する指標はいまだみられず、これに基づく指導計画の作成や指導の評価がなされることの必要性が示された。
Translated Abstract
The purposes of the present study were to review research done outside of Japan on the emergent literacy of young children with normal hearing and those who are deaf or hard of hearing, and to examine educational issues related to reading and writing for deaf or hard of hearing young children in Japan. Research on the development of emergent literacy in deaf or hard of hearing children showed the need for a longitudinal study across the entire early childhood period of a large number of children who are deaf or hard of hearing, based on objective observational studies. In particular, the review suggested that children’s interest in letters and books should be observed, and whether the development of emergent literacy and the process of literacy development by children who are deaf or hard of hearing is similar to that of children with normal hearing should be examined. The relationship between the development of working memory and narratives related to the development of emergent literacy is another topic for future study. In terms of the environment, the present study focused on how picture books are read and showed to children. Few studies have been conducted on the relationship between parents and children that is formed through discipline and the development of emergent literacy, suggesting that this is an issue for future study. The relationship between the type of environment in which children are exposed to means of communication and the development of language skills is another issue for future study. Finally, no indicators have as yet been developed to evaluate the above issues comprehensively, even though such indicators are necessary to create instructional plans and evaluate instruction.
引用文献
- 我妻敏博(1983)聴覚障害児の「読み」の能力. 国立特殊教育総合研究所特別研究報告書「手指法の評価と適応に関する研究」, 61-66.
- 愛知県立千種聾学校早期教育研究班(2007)絵本の読み聞かせについて. 聴覚障害, 673, 4-10.
- 赤松裕介・廣田栄子・尾形エリカ・山岨達也(2022)先天性重度聴覚障害人工内耳装用例の読書力診断検査による検討. 音声言語医学, 63, 34-42.
- 秋田喜代美(1997)読書の発達過程―読書に関る認知要因・社会的要因の心理学的検討―. 風間書房.
- 雨越康子・森下正修(2020)幼児期の集団および家庭における絵本の読み聞かせと認知能力. 日本教育工学会論文誌, 43, 339-350.
- Andrews , J. F. & Mason, J.(1986)How do deaf children learn about prereading? American Annals of the Deaf, 131, 210-217.
- Bandini , H. H. M., Santos , F. H., & Souza , D. G.(2013)Levels of phonological awareness, working memory, and lexical knowledge in elementary school children. Paidéia, 23, 329-337.
- Birbili, M. & Karagiorgou, I.(2010)Helping children and their parents ask better questions: An intervention study. Journal of Research in Childhood Education, 24, 18-31.
- Botting, N.(2002)Narrative as a tool for the assessment of linguistic and pragmatic impairments. Child Language Teaching and Therapy, 18, 1-21.
- 陳 盈如・茂木成友・鄭 仁豪(2013)特別支援学校(聴覚障害)幼稚部における絵本の活用に関する研究. 聴覚言語障害, 42, 31-41.
- 長南浩人・齋藤佐和(2007)人工内耳を装用した聴覚障害児の音韻意識の発達. 特殊教育学研究, 44, 283-290.
- 長南浩人・澤 隆史(2007)読書力診断検査に見られる聾学校生徒の読書力の発達. ろう教育科学, 49(1), 1-10.
- 長南浩人・濱田豊彦・城間将江(2021)聴覚障害児の音韻意識の発達における音韻ループと実行機能の関係. コミュニケーション障害, 38, 105-112.
- Clay , M. M.(1967)The reading behavior of fıve-year-old children: A research report. New Zealand Journal of Educational Studies, 2, 11-31.
- Conway, D.(1985)Children (re) creating writing: A preliminary look at the purposes of free-choice writing of hearing impaired kindergarteners. The Volta Review, 87, 91-107.
- Dirks, E. & Wauters, L.(2018)It takes two to read: Interactive reading with young deaf and hard-of-hearing children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 23, 261-270.
- Easterbrooks , S. R., Lederberg , A. R., Miller , E. M., Bergeron , J. P., & Connor , C. M.(2008)Emergent literacy skills during early childhood in children with hearing loss: Strengths and weaknesses. Volta Review, 108, 91-114.
- Ewoldt, C.(1985)A descriptive study of the developing literacy of young hearing-impaired children. The Volta Review, 87, 109-126.
- Fivush, R. & Fromhoff , F. A.(1988)Style and structure in mother-child conversations about the past. Discourse Processes, 11, 337-355.
- Friend, M. & Bates , R. P.(2014)The union of narrative and executive function: Different but complementary. Frontiers in Psychology, 5, 1-12.
- Gioia, B.(2001)The emergent language and literacy experiences of three deaf preschoolers. International Journal of Disability, Development, and Education, 48, 411-428.
- Groht, M. A.(1958)Natural language for deaf children. Alexander Graham Bell Association for the Deaf, Washington, DC. 岡 辰夫訳, 齋藤佐和監修(2016)自然法―聾児の言語指導法―. ジアース教育新社.
- Gunn , B. K., Simmons , D. C., & Kameenui , E. J.(1995)Emergent literacy: Synthesis of the research (Technical Report No. 19). National Center to Improve the Tools of Educators, University of Oregon, Eugene, Oregon.
- 原 惠子(2010)言語発達の評価と支援. 3 幼児期. 玉井ふみ・深浦順一(編), 標準言語聴覚障害学 言語発達障害学. 医学書院, 73-81.
- Hart, B.(1975)Learning to read begins at birth. The Volta Review, 77, 168-172.
- 東俣淳子(2020)ひらがな書字の発達の縦断的変化に関する研究―年長時のチェックリストと小学1年生の書字課題を比較して―. LD研究, 29, 33-44.
- Holzinger, D., Dall, M., Sanduvete-Chaves, S., Saldaña, D., Chacón-Moscoso, S., & Fellinger, J.(2020)The impact of family environment on language development of children with cochlear implants: A systematic review and meta-analysis. Ear and Hearing, 41, 1077-1091.
- Ingvalson , E. M., Grieco-Calub , T. M., Perry , L. K., & VanDam, M.(2020)Rethinking emergent literacy in children with hearing loss. Frontiers in Psychology, 11, 1-12.
- 井脇貴子(2008)人工内耳装用児の読書力について. Audiology Japan, 51, 521-522.
- Jones, M. W., Branigan, H. P., Parra, M. A., & Logie, R. H.(2013)Cross-modal binding in developmental dyslexia. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 39, 1807-1822.
- Katims, D.(2000)Literacy instructions for people with mental retardation: Historical highlights and contemporary analysis. Education and Training in Intellectual Disabilities and Developmental Disabilities, 35, 3-15.
- Lartz , M. N. & Lestina , L. J.(1995)Strategies deaf mothers use when reading to their young deaf or hard of hearing children. American Annals of the Deaf, 140, 358-362.
- Lonigan , C. J., Burgess , S. R., & Anthony , J. L.(2000)Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: Evidence from a latentvariable longitudinal study. Developmental Psychology, 36, 596-613.
- 町田章一・富永 敏(1979)文字言語を中心にした教育を受けたろう者の一例. 聴覚言語障害, 8, 171-177.
- Mayer, C. & Trezek, B.(2018)Literacy outcomes in deaf students with cochlear implants: Current state of the knowledge. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 23, 1-16.
- McAnally, P., Rose, S., & Quigley, S.(2007)Reading practices with deaf children. Pro-Ed, Austin, Texas.
- 箕浦康子(1999)フィールドワークと解釈的アプローチ. 箕浦康子(編著), フィールドワークの技法と実際. ミネルヴァ書房.
- 仲野真史・長崎 勤(2006)健常児と自閉症児におけるナラティブ産出―フィクショなるストーリーとパーソナルナラティブの分析から―. 心身障害学研究, 30, 35-47.
- 中野善達・佐藤泰正(1971)聴覚障害児の読書力(2). 日本特殊教育学会第9回大会発表論文集, 33-34.
- 中山哲志(2008)聴覚障害特別支援学校における教育の内容と方法 第2節 小学部. 中野善達・根本匡文(編著), 聴覚障害児教育の基本と実際. 田研出版, 91-103.
- Ninio, A.(1983)Joint book reading as a multiple vocabulary acquisition device. Developmental Psychology, 3, 445-451.
- Ninio, A. & Bruner , J. S.(1978)The achievement and antecedents of labeling. Journal of Child Language, 5, 1-15.
- Nittrouer, S., Caldwell, A., Lowenstein , J. H., Tarr, E., & Holloman, C.(2012)Emergent literacy in kindergartners with cochlear implants. Ear and Hearing, 33, 683-697.
- Nittrouer, S., Caldwell-Tarr, A., Low , K. E., & Lowenstein , J. H.(2017)Verbal working memory in children with cochlear implants. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60, 3342-3364.
- 大原重洋・廣田栄子(2015)聴覚障害児の社会的遊びにおける協同的ナラティブ産出とメタプレイとの関連性の検討. 音声言語医学, 56, 154-165.
- 大島光代(2015)聴覚障害児教育幼児向けカリキュラムと保育園カリキュラムにおける領域「言葉」のねらいに関する一考察―小学校国語科の「読み」につなげる保育実践. 名古屋女子大学紀要, 61(人・社), 175-188.
- 小澤郁美・徳永美紀・湯澤正通(2016)グループ活動による絵本の情報共有が幼児の語りに及ぼす影響. 広島大学心理学研究, 16, 81-90.
- Reynolds, G. & Werfel , K. L.(2020)Home literacy environment and emergent skills in preschool children with hearing loss. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 25, 68-79.
- Roberts, J., Jurgens, J., & Burchinal, M.(2005)The role of home literacy practices in preschool children’s language and emergent literacy skills. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 345-359.
- Rohde, L.(2015)The comprehensive emergent literacy model: Early literacy in context. SAGE Open, 5(March 23), 1-11.
- 三枝里江・鄭 仁豪(2021)重度聴覚障害幼児における家庭での絵本読み活動の特徴―絵本の内容に対する興味の違いによる検討―. 障害科学研究, 45, 161-171.
- 齋藤佐和(1978)聴覚障害児における単語の音節分解および抽出に関する研究. 東京教育大学教育学部紀要, 24, 205-213.
- 斎藤佐和(1986)言語活動の発達的変化―「生きる力」としての言語活動から「学ぶ力」としての言語活動へ―. 斎藤佐和(編著), 聴覚障害児童の言語活動. 聾教育研究会, 4-9.
- 澤 隆史(2004)きこえの障害と言語の発達―聴覚障害児の読み書き能力を巡る諸点と研究課題―. 聴覚言語障害, 33, 127-134.
- 柴崎正行(1987)幼児期におけるひらがなの獲得過程とその発達的意義. 淑徳大学研究紀要, 21, 125-141.
- スタインバーグ, D. D.・原田美知江・田代道子・山田あき子(1982a)一歳の先天性聴覚障害児の文字言語習得(上). 聴覚障害, 376, 22-30.
- スタインバーグ, D. D.・原田美知江・田代道子・山田あき子(1982b)一歳の先天性聴覚障害児の文字言語習得(下). 聴覚障害, 377, 16-29.
- 鈴木重忠・能登谷晶子(1993)聴覚障害児の言語指導―金沢方式をかえりみて―. 音声言語医学, 34, 257-263.
- Trainin, G., Wessels, S., Nelson, R. & Vadasy, P.(2016)A study of home emergent literacy experiences of young Latino English learners. Early Childhood Education Journal, 45, 651--658.
- Traxler , C. B.(2000)Measuring up to performance standards in reading and mathematics: Achievement of selected deaf and hard-of-hearing students in the national norming of the 9th Edition Stanford Achievement Test. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 5, 337-348.
- Trybus , R. J. & Krachmer , M. A.(1977)School achievement scores of hearing-impaired children: National data on achievement status and growth patterns. American Annuals of the Deaf, 122, 62-69.
- 内田伸子(2017)学力格差は幼児期から始まるか?―経済格差要因を超える要因の検討―. 教育社会学研究, 100, 108-119.
- Veraksa, A., Bukhalenkova, D., Kartushina, N., & Oshchepkova, E.(2020)The relationship between executive functions and language production in 5-6-year-old children: Insights from working memory and storytelling. Behavioral Sciences, 10(2), 1-12.
- Wasserstein, D. & Lipka, O.(2019)Predictive examination of phonological awareness among Hebrew-speaking kindergarten children. Frontiers in Psychology, 10, 1809.
- Williams , C. L.(1994). The language and literacy worlds of three profoundly deaf preschool children. Reading Research Quarterly, 29, 125-155.
- Williams , C. L.(2004)Emergent literacy of deaf children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 9, 352-365.
- 安岡龍太(1966)読書レディネスに関する研究(報告一)―歴史的展望と今後の課題―. 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要, 7, 67-78.
- Zupan, B. & Dempsey, L.(2013)Facilitating emergent literacy skills in children with hearing loss. Deafness & Education International, 15, 130-148.
- 幼少年教育研究所(1973) 幼児・児童・読書力テスト. 金子書房.