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クエリ検索: "アトレティコ・マドリード"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • マンチェスター・シティFC の戦術に着目して
    上林 大志, 森 寿仁
    スポーツパフォーマンス研究
    2022年 14 巻 256-266
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/11/03
    ジャーナル フリー
    本研究では,ペップ・グアルディオラ監督が体系化した5 レーン理論に基づいたハーフスペースを利用したサッカー戦術の特徴を明らかにすることを目的とした.対象試合はイングランドプレミアリーグおよびヨーロッパチャンピオンズリーグなどの18 試合とし,ペップ・グアルディオラ監督が率いるマンチェスター・シティFC の対戦試合11 試合およびその他のチーム同士の代表的な試合7 試合とした.そして,ハーフスペースを利用した戦術に関わると考えられる13 項目を試合映像から分析した.その結果,マンチェスター・シティFC はペナルティエリア(PA)内への侵入回数が多く,PA 内のハーフスペース(ポケット)でボールを受ける動きが多いことが明らかとなった.一方で,ポゼッションによる攻撃戦術であるため,PA 侵入前の守備選手が多いことも明らかとなった.これらのことから,ハーフスペースを利用した戦術を取ることでPA 内に多く侵入でき,シュート機会にも恵まれやすいが,守備選手が多いために難易度の高いシュート状況となり,シュートを打つ選手(フィニッシャー)のシュート能力が重要となる戦術であることが明らかとなった.
  • 王 徳一, 武藤 泰明
    スポーツ産業学研究
    2024年 34 巻 4 号 4_353-4_376
    発行日: 2024/10/01
    公開日: 2024/10/23
    ジャーナル フリー
    In recent years, the economic scale of the professional soccer industry has been expanding and rapidly growing. The professional soccer business mainly provides spectator products for “watching sports,” and the main sources of revenue for teams are ticket sales, broadcasting rights, and marketing income. Historically, research on soccer teams’ competition has often focused on cultural, sociological, and historical perspectives, but studies focusing on the competition and strategies of professional soccer businesses are scarce. This study analyzes the competitive landscape and business strategies of top European professional soccer teams, specifically through the cases of Manchester City and Manchester United, from the perspective of competitive strategy theory. First, based on the strategic group map analysis method and K-means statistical analysis, the structure within the Premier League was examined. It was verified that there are three strategic groups within the Premier League, and that both Manchester United and Manchester City belong to the same strategic group. Next, through the Five Forces analysis and consideration of historical backgrounds, it was revealed that Manchester City holds the position of an emerging elite club team, while Manchester United holds the position of an established elite club team. Through the analysis of their management situations and strategies, it was found that Manchester United focuses on expanding commercial revenue through branding strategy and know-how, while Manchester City, as an emerging club team, avoids competing on the same playing field where established elite clubs like Manchester United hold an advantage. Additionally, combining the results of the management situation and strategy analysis with the results of the cluster analysis, the homogeneous strategic aspects of both club teams were identified. Both clubs adopt strategies to win competitions in England and Europe and to expand revenues from match days, broadcasting rights, and commercials through global soccer business operations.
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