詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "イスラム主義"
166件中 1-20の結果を表示しています
  • エジプトにおける福祉活動に注目して
    加納 弘勝
    社会学評論
    2005年 56 巻 2 号 417-434
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    グローバリゼーションが進行する中で中東地域においてはイスラム意識が高揚し, イスラム (原理) 主義運動 (以下,
    イスラム主義
    運動) が社会に対して影響力を維持し続けている.
    イスラム主義
    運動は政治活動と並んで, 国家などが提供できない福祉サービスの提供をローカルな場で担い信頼を得ている.国家, 市場, コミュニティというこれまでの福祉サービスの提供主体が活動を萎縮させ, そのことによって生じた空白領域で
    イスラム主義
    運動が一部で活動し, 同時に, イスラム社会の備える相互扶助の伝統にもとづいたイスラムNGO (現地ではPVO, ガマイーヤ) が広範な部分で活動している.イスラムにもとづく2つの運動が外部世界から確認できる.しかし, 前者の
    イスラム主義
    運動が行う, 具体的な福祉活動で判明するものは限られ, 後者のイスラムPVOが行う, 具体的な福祉活動は比較的判明する.エジプトにおいて活発に活動するイスラムPVOを福祉サービスの提供という視点から検討し, イスラム社会が備えてきた「福祉サービスの提供」の伝統との関連や,
    イスラム主義
    運動との関連を検討し, 今後2つのイスラムにもとづく運動を考察するときの検討枠を提示する.
  • 白石 隆
    東南アジア研究
    2003年 41 巻 2 号 262-266
    発行日: 2003/09/30
    公開日: 2017/10/31
    ジャーナル フリー
  • 天野 晴元
    生活協同組合研究
    2015年 471 巻 57
    発行日: 2015/04/05
    公開日: 2023/04/05
    ジャーナル フリー
  • 杉田 聖子
    日本中東学会年報
    1999年 14 巻 297-305
    発行日: 1999/03/31
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー
  • Singapore: ISEAS, 2002, xiv+282pp.
    大形 利之
    アジア経済
    2003年 44 巻 9 号 67-71
    発行日: 2003/09/15
    公開日: 2023/03/27
    ジャーナル フリー
  • 二つの著書に対する論評
    山本 健兒
    地理学評論 Ser. A
    1997年 70 巻 3 号 131-155
    発行日: 1997/03/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
    本稿の目的は,内藤 (1996) とSen and Goldberg (1994) の主張を,さまざまな文献に照らし合せて再検討し,移民問題研究のための基礎的視角を提示することにある.両者に共通する主張は,差別されるがゆえに在独トルコ人の間で
    イスラム主義
    が広がる,というものである.しかし,イスラム諸組織の性格把握と差別の内容について,無視しえない差が両者の間に認められる.本稿では,イスラム諸組織の多様性と性格の不透明性を示すとともに,在独トルコ人に占めるイスラム諸組織参加者の比率を推計した.さらに,差別が
    イスラム主義
    への傾斜をもたらすという論理に,より踏み込んだ議論を展開している内藤 (1996) の論拠を検討した.また, Sen and Goldberg (1994) は国籍が移民問題の鍵になるとみているので,在独トルコ人のドイツ国籍取得に関する動向も分析した.以上の検討から明らかなことは,在独トルコ人社会の中に多元性が認められる,ということである.他方,ドイツ社会も多元的である.それゆえ,ドイツ人と在独トルコ人との関係を分析する際には,二つの多元性に注意する必要がある.
  • 矢野 久
    史学雑誌
    2008年 117 巻 12 号 2144-2151
    発行日: 2008/12/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 2000年代におけるドイツの事例
    昔農 英明
    社会学評論
    2014年 65 巻 1 号 47-61
    発行日: 2014年
    公開日: 2015/07/04
    ジャーナル フリー
    本稿は, 治安という意味と生活保障という意味を包含した二重のセキュリティという観点から移民の統合政策の政策方針を論じたものである. 近年のドイツでは, 国家の構成員資格の基準が従来のエスニック同質的な価値規範ではなく, 民主主義, 法治国家の原則, 両性の平等, 政教分離といった理念的な原則を順守することに加えて, 自己統治の実践という社会経済的な原則を守ることになっている. こうした原則は国籍を超越した全人口を対象とするものである. 他方で液状化する近代, あるいは高度近代における経済的・存在論的な不安の高まりの中で, 公的な統治は移民とセキュリティ概念を結びつけ, 防衛的, 警察的な対策を推し進めて移民を排除する方針を掲げている. すなわち福祉国家の再編・統合能力の減退という問題のもと, 公的な統治はその正統性を確保するために, 福祉国家に負荷をかける, 自己統治能力のない移民が過激思想に染まるのを未然に防ぐために, ゼロ・トレランスの観点からこうした移民を排除する. その対策において決定的に重要な役割を果たすのが, 本稿で検討するように治安機関や警察などのセキュリティ対策の専門機関の有する知識・情報・実践である. こうした専門機関の役割により, 移民は道徳的モラルの観点から非難されるだけではなく, 治安管理の対象として取り締まられる. そのため移民統合政策は移民の統合を促進するよりも, その排除を推進する危うさを有している.
  • 西野 正巳
    日本中東学会年報
    2002年 17 巻 1 号 97-121
    発行日: 2002/03/31
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー
    The social theory of Sayyid Qutb Sayyid Qutb is one of the most famous Islamic thinkers of twentieth-century in Egypt. Because of Qutb's importance as an Islamic thinker, most researchers concern themselves with only his Islamic thought, despite the fact that he had already been a prolific writer before he became an Islamic thinker. As a result, a comprehensive picture of his ideas has not yet been fully drawn. In this paper I examine a series of articles on social problems that Qutb wrote in the first half of the nineteen-forties (that is, before he became an Islamic thinker), and clarify the three stages of his work: the non-Islamic stage, the early Islamic stage, and finally, the radical Islamic stage. As a result of this analysis, two points come to light. First, until he became an Islamic thinker, Qutb was a totalitarian rather than a liberalist as is generally believed. His discriminatory attitude toward the homeless, for example, suggests that he was not at all a liberal thinker. Second, although his ideas are often divided into his non-Islamic and Islamic periods, there are striking similarities between his non-Islamic and Islamic social thought. Furthermore, there are significant differences between his early Islamic thought and his radical Islamic thought, which suggests the need for a recategorization of his ideas.
  • 村上 薫
    アジア経済
    2011年 52 巻 4 号 2-8
    発行日: 2011/04/15
    公開日: 2022/09/26
    ジャーナル フリー
  • 大川 玲子
    宗教研究
    2004年 77 巻 4 号 1098-1099
    発行日: 2004/03/30
    公開日: 2017/07/14
    ジャーナル フリー
  • 角田 安正
    ロシア・東欧研究
    2002年 2002 巻 31 号 20-37
    発行日: 2002年
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    The Maskhadov regime relied on Islam to resolve feuds among major leaders in Chechnya after the first Chechen war ended in 1996. Taking advantage of the situation, the Wahhabi expanded their influence in the republic. The Wahhabi were comprised mainly of Arabic political Islamists, who had fought against the Soviets in Afghanistan and come to Chechnya to participate in the first Chechen war.
    In the summer of 1998, Osama Bin Laden, a new sponsor of the Wahhabi in Chechnya, began to establish a close relationship with anti-Maskhadov leaders (field commanders) attracting them by his abundant funds and his idea of establishing a unified Islamic republic in the north Caucasus. Encouraged by Bin Laden, Chechen armed forces attempted to invade the Russian republic of Dagestan in August 1999.
    As Moscow lost no time in launching a counter attack, another Chechen war commenced. The Chechen conflict posed a threat to Russia in that it might not have only undermined Russia's territorial integrity, but could have also become a pretext for western countries, including the United States, to meddle in Russia's domestic affairs. Russia tried in vain to persuade Washington that Chechen separatists were disguised international terrorists and that Russia suffered from the same terrorism as the U.S. had during 1998 with American embassy attacks in Africa. The United States continued to attach importance to the human-rights aspects of the Chechen issue. President Vladimir Putin, taking office in 2000, was not able to make the U.S. change its attitude toward the Chechen problem as his predecessor, Boris Yeltsin, had likewise found impossible.
    In Russia, moreover, some forces, especially the military elite, were opposed to cooperation with the United States. They alleged that none other than the U.S. had played a role in stirring up the situation in the north Caucasus. Thus, there would be no cooperation between the two countries for an anti-terrorist struggle.
    The situation abruptly changed after the terrorist attacks on September 11, 2001. U.S.-Russian relations as concerned terrorism seemed to take a 180 degree turnabout. Close analysis of the relationship, however, would show that Russia gave way more in the U.S. direction than vice versa. President Putin allowed Central Asian countries to accept U.S. military presence two weeks after the terrorist attacks, with the Republic of Georgia to follow suit during the spring of 2002 in defiance of the resistance of the political and military elite in Russia. He expected to ease their frustrations by successfully suppressing Chechen armed forces as a result of promoting cooperation between Russia and the United States. He also expected that Washington would admit Russia's war in Chechnya to be a war on terrorism. Such expectations, however, were not met.
    The political forces in Russia, therefore, having assumed a negative attitude toward cooperation with the U.S., grew more frustrated. President Putin was forced to take steps to soothe their feelings. When he implied that he was ready to dispatch Russian troops to the Pankisskoye Gorge in the Republic of Georgia to eradicate Chechen fighters during September 2002, he intended to assuage the political and military elite which had not welcomed the U.S. military presence in Georgia from its inception.
  • 八木 久美子
    宗教研究
    2004年 77 巻 4 号 1097-1098
    発行日: 2004/03/30
    公開日: 2017/07/14
    ジャーナル フリー
  • 黒田 卓
    史学雑誌
    1991年 100 巻 5 号 909-912
    発行日: 1991/05/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 茨木 博史
    フランス語フランス文学研究
    2011年 99 巻 227-
    発行日: 2011/08/26
    公開日: 2017/04/06
    ジャーナル フリー
  • 宇山 智彦
    ロシア史研究
    1996年 59 巻 132-135
    発行日: 1996/09/30
    公開日: 2017/07/25
    ジャーナル フリー
  • 新井 政美
    史学雑誌
    1980年 89 巻 11 号 1712-1727,1771-
    発行日: 1980/11/20
    公開日: 2017/10/05
    ジャーナル フリー
    In the studies of Turkish nationalist thought we can point out some defects as follows. First, they did not minutely deal with the affairs of the period of the pre-Young Turks Revolution. Secondly, they did not compare the thought of Ottoman-Turks with that of Turks who live in the Russian Empire. In this paper, we investigate into articles of two famous nationalists, as an introduction of our study of Turkish nationalist thought. Yusuf Akcura (1876-1935), Kazan-born, published an article named "Three Policies" (Uc Tarz-i Siyaset) in March 1904. In this article he mentioned three political principles that the Ottoman Empire might follow, and examined them. The first principle is an Ottoman nation (Millet-i Osmaniyye) policy. The aim of this policy is to create a new nation like an American nation in the United States by means of assimilating all people under the Ottoman rule regardless of ethnic or religious differences. He opposes it definitely. Because this is against the will and desire of Ottoman-Turks, Islam, non-muslim subjects of the Ottoman Empire, the Russian and the Balkans, and the Western public opinion. The second is a union of Islam (Tevhid-i Islam) policy. He does not oppose this policy definitely. But, he points out a fact that almost all Islamic lands are in the power of the Western states, and warns that the Western states will hinder the Ottoman Empire from performing this policy. The final principle is a union of Turks (Tevhid-i Etrak) policy. Akcura enumerates three advantages of this policy. First, Ottoman-Turks will be tied more firmly by this policy. Secondly, non-Turk subjects of the Ottoman Empire will be Turkified. Thirdly, all the Turkic nations who live in the vast continent from Asia to the east side of Europe will be unified. He admits that Russian will oppose this policy because many Turks are in the power of the Russian Empire. But he adds the other Western states will support it for the reason that this policy is against the Russian interests. And he also admits that if the policy will be performed, spirits of brotherhood between Ottoman-Turks and other non-Turk muslims will be weakened. However, he insists that in modern society a religion must not be social or public but be private. That is, he does not approve a union of Islam, and asserts a union of Turks. Meanwhile, in the Ottoman Empire, Turks regarded themselves as not Turks but Ottomans. Ziya Gokalp (1876-1924) denied nationalism expressly in the articles in a newspaper, "Oath" (Peyman) published in Diyarbakir, his birthplace, and supported an Ottoman nation policy in summer 1909. That is, it appears that the most important thing for nationalist in the Ottoman Empire was continuance and reinforcement of the Empire even after the Young Turks Revolution.
  • 小松 香織
    史学雑誌
    1989年 98 巻 9 号 1512-1554,1605-
    発行日: 1989/09/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
    In the arguments concerning the modern history of the Ottoman Empire and the rule of Sultan Abdulhamid II, the second decade of his reign has been often neglected. Although this period was uneventful, we can find there several factors which would be important to understand Abdulhamid's rule as a whole. In analyzing this period the author pays attention to "the Ertugrul Mission (1889-1890)". Relying upon the Turkish Naval Archives she amalyzes this event and concludes the following about the second decade of Abdulhamid II's reign : (1)Abdulhamid II confirmed his autocracy, and its influence on Ottoman governmental activity was important. (2)Abdulhamid's foreign policy changed. While the relationship with Great Britain got worse, Turkey took the first step to wards pro-Germany diplomacy. (3)Economic semi-colonization was inevitable. Under budgetary deficits, the realization of state activities became very difficult. (4)The weekness of state power and the lost of British cooperation invited the decline of the Ottoman Navy. And the inability of self-defence became one of the reasons why Turkey depended on Germany from that time on.
  • ―インドネシア・バリ島における鉄製ガムラン「スロンディン」の普及にみる民族意識の変化―
    野澤 暁子
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2009年 2009 巻 F-8
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/05/28
    会議録・要旨集 フリー
    21世紀初頭よりインドネシア共和国バリ島では、バリ先住民「バリ・アガ」の伝承する音楽「スロンディン」が、中南部を中心とした一般の村落で広まっている。本発表では現地での聞き取り調査や現代バリの社会的動向の実態から、この現象の要因となっている文化意識の動きを分析する。
  • 白戸 圭一
    アフリカレポート
    2013年 51 巻 16-20
    発行日: 2013/06/14
    公開日: 2021/10/29
    ジャーナル フリー HTML
feedback
Top