詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "キャバレー" 小説
66件中 1-20の結果を表示しています
  • 藤原 麻優子
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2008年 47 巻 1-20
    発行日: 2008年
    公開日: 2018/01/12
    ジャーナル フリー

    Set in Berlin at the rise of the Nazi party, the Broadway musical Cabaret (1966) portrays the relationship between American writer Cliff and English cabaret girl Sally, but the defining characteristic of the musical is its use of cabaret scenes presented by a character known as the Emcee that are interspersed throughout the story. The role of the Emcee opened the way for the more experimental musicals of the 1970s. Cabaret was also innovative in that it dealt with the Nazis, a challenging subject for musicals in the 1960s. However, approaches to Cabaret that focus on background or theme cannot fully account for the function of its musical numbers. This paper offers an analysis of their function from a structural viewpoint.

    In view of the distinctiveness of the Emcee as a character, the musical numbers in Cabaret can be divided into three levels: plot numbers derived from characters' conversations or emotions, show numbers sung in a conventional show-in-show style, and numbers by the Emcee, who sometimes criticizes the events of the story from without. A view of how the musical numbers in Cabaret operate at these three levels reveals that both integrated plot numbers and entertaining show numbers function not only to express or emphasize the emotions, conditions, and decisions of the characters, but also to control them.

  • 毛利 康秀
    コンテンツツーリズム学会論文集
    2016年 3 巻 12-
    発行日: 2016年
    公開日: 2021/06/04
    ジャーナル フリー
    本稿は、コンテンツツーリズム領域における歴史的知見の積み増しを目指して、前近代から現代に至るまでのツーリズムおよびメディアに着目し、近代観光の発達におけるコンテンツツーリズムの萌芽についての検討を試みた。 歴史的に見ると、日本におけるコンテンツツーリズムの起源は歌枕の時代にまで遡ることが出来る。ただ、前近代までの時代においてはツーリズム自体が一般的ではなく、コンテンツツーリズムはさらに限定的なものであった。社会の近代化以降、交通手段およびメディアの発達によって近代観光が成立し、マスツーリズムが全盛となるが、コンテンツツーリズムも育ちつつあった。21世紀に入り、コンテンツツーリズムは観光行動が多様化した現代を象徴するツーリズムの一形態として注目が高まり、現在に至っている。インターネットの活用が特徴的であり、情報の検索・検討はもちろん、情報の発信・共有のためにも積極的に活用されている。 本稿では、20世紀以前の近代観光の中でのコンテンツツーリズムに着目し、中国東北部(旧満洲)に位置するハルビンを事例として採り上げる。ハルビンは歴史の浅い街であり、伝統的に見るべきものはなく特筆するべき自然景勝もない。しかし、戦前期は
    小説
    『ハルピン夜話』の舞台になった街として知られており、異国情緒あふれるエキゾチシズム・エロティシズムいうイメージに基づくテーマ性が観光資源となって、多くの日本人が訪れた。ハルビンは、近代観光におけるコンテンツツーリズムの萌芽が見られる都市であったと見なすことが可能である。 なお、絵葉書は視覚情報+私信をもって観光体験を共有出来るメディアであり、それ自体がコンテンツとしての性格も帯びており、インターネットの普及以前におけるツーリズムの促進に一定の役割を果たしたものと考えられる。
  • シンチンガー エミ
    東京医科歯科大学教養部研究紀要
    2013年 43 巻 PAGE15-26
    発行日: 2013/03/30
    公開日: 2018/07/06
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 石村 眞一
    生活学論叢
    2017年 32 巻 16-29
    発行日: 2017年
    公開日: 2021/05/14
    ジャーナル フリー

    This research explores the use of Cantilever chairs as seen in Japanese films between 1945 and 1952. These chairs were used in 19 out of 107 selected films. Several conclusions may be drawn from a comparison of the types of chairs and the scenes in which they were used in, in their respective films during World War II: 1) Two films in 1946 and 1947 depict scenes featuring Cantilever chairs in pre-war and wartime periods. 2) One may conjecture that the Cantilever chairs used in films after 1947 ware manufactured after the war; however, bamboo plywood chairs emulating pre-war design appeared more frequently than expected in post-war films. 3) When compared to films from the pre-war period, the chairs are mostly depicted in scenes within commercial establishments, especially downtown entertainment venues such as cabaret clubs and dance halls. There is, however, just one instance of the use of Cantilever chairs in wealthy family’s private residence. 4) The use of Cantilever chairs in films reached its peak in 1949 and subsequently dwindled. From this information, we can surmise that the pre-war sense of modernism prevailed until around the 1950s.

  • 写真測量とリモートセンシング
    1978年 17 巻 4 号 40-42
    発行日: 1979/05/18
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • ――エミー・ヘニングスの文学と舞踊――
    小松原 由理
    比較文学
    2021年 63 巻 81-94
    発行日: 2021/03/31
    公開日: 2022/04/30
    ジャーナル フリー

    Recently, much attention has been directed toward women who were involved in the avant-garde art movement, particularly in the first half of the 20th century. Notably, the literary works of Emmy Hennings are being republished, mainly in Germany. The main concern of the female Dadaist is her scandalous and unparalleled life. She spent her tumultuous life walking from the northernmost German city of Flensburg to big cities of Cologne, Berlin, and Munich, eventually reaching Ascona of Switzerland via Zurich Dada movements̶Ruth Hemus described her as a living example of Dada. Many have focused on the lifestyle of the first half of her life; at the same time, the second half of her life, in which she published most of her literary works, remains unnoticed. Furthermore, the avant-garde nature of her works has also not been fully examined.

    Beginning by elaborating on the history that has been added to her evaluation, this paper attempts to describe, as neutrally as possible, a full picture of Emmy Hennings as a female avant-gardist based on the facts of her work. Specifically, by focusing on the relationship between her vigorous literary activities and her actual dance, I intend to re-evaluate her role in the avant-garde movement. Literature and dance are important linkages that indicate the keyword of transnationalism in the avant-garde art movement of the time, and they are also important elements in unraveling Hennings's avant-garde thoughts. While the close relationship between Zurich Dada and Ausdruckstanz, led by Rudolf von Laban, has been revealed in recent studies, some studies have indicated a different direction in the relationship between Hennings's dance and Ausdruckstanz as well. Christa Baumberger asserts that Hennings's dance is grotesque dance and points out that it is largely different from Ausdruckstanz. However, Hennings's inconsistent and disparate dance expressions, interpreted as representations of the grotesqueness of war, were also a condemnation of the grotesqueness of a woman's body, an existence to be seen. Moreover, the gaze on a woman's body, an existence to be seen, was also presented as the motif in her literary works. The stance of passivity that gave Hennings a negative image, namely the abandoned subject, liberated the body known as a mental cage instead and portrayed the body image as an open possibility that could realize transgenderism as well. Therefore, this paper uncovers the solid existence and involvement of women’s literature works in avant-garde movements, something that has never been referenced.

  • 藤原 麻優子
    西洋比較演劇研究
    2016年 15 巻 1 号 33-47
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/04/01
    ジャーナル フリー
    On Broadway and West End, the new millennium regarded as an era of juke-box and movie musicals. However, there is another trend, including Urinetown (2001), The Producers (2001), Avenue Q (2003), Spamalot (2005), The Drowsy Chaperone (2006), The Book of Mormon (2011), and Something Rotten! (2015). These shows share several aspects that differ from juke-box musicals and movie musicals. This essay aims to reevaluate these musicals as metamusicals: an alternative genre of musical theater that emerged around the 2000s. Regarding this kind of musicals, Kathryn Edney argued that City of Angels (1989) was one of the first “hyper-aware” musicals. In Showtime, Larry Stempel referred to shows such as Urinetown, Avenue Q, and The Drowsy Chaperone as “self-reflexive.” Osanai Shin categorized The Producers, Spamalot, and The Drowsy Chaperone as “meta musicals”—along with revivals of backstage musicals such as Kiss Me, Kate (1999) and 42nd Street (2001). Reviews by notable theater critics, such as Ben Brantley, also share this viewpoint regarding these musicals. However, while they mention the possibility of the emergence of a new genre of musical theater, their analyses are sporadic and disagree on some points, such as which shows might be included in this new trend. As the analysis of this essay reveals, these shows are basically musical comedies filled with self-references but not necessarily backstage musicals. Rather, these musicals are saturated with inside jokes, parodies, and self-referential spoofs even though they are not necessarily backstage musicals. In this regard, there is a sharp distinction between the shows produced before and after the turn of the century. As in The Drowsy Chaperone, The Book of Mormon, and Something Rotten!, self-referential jokes are not merely a device of musical comedy to entertain its audience. Instead, they consists the main body of the show. In these metamusicals, characters are aware that they are in musicals. In fact, they are hyperaware of their existence in a musical. They comment on how musicals should be and how they feel about certain songs, and they often complain about the show they are in. At the same time, the plot of the show comments on itself as being a musical. All in all, metamusicals examine the relevance of the conventions of musical in this postmodern world.
  • 『パリ』におけるモンマルトルの家
    彦江 智弘
    日仏社会学会年報
    2016年 27 巻 23-42
    発行日: 2016/11/30
    公開日: 2018/01/31
    ジャーナル フリー

    Nous tentons de proposer dans cet article une lecture de Paris en tant que le roman du « social » touchant la question du logement social de la fin du siècle. La rédaction du cycle des Trois Villes correspond à l’époque marquée par l’Affaire Dreyfus : Lourdes, le premier volet de la trilogie, fut publié l’année même de la condamnation du capitaine Dreyfus ; le troisième, Paris, ne sortit en librairie que deux mois après « J’accuse » en 1889. Or, dans ce cycle, « le social » occupe une place aussi importante, sinon plus, que le politique ou l’idéologique. Si Paris peut être considéré comme roman du « social », ce n’est pas tant parce que Zola a mis divers aspects du problème social dans le texte ; c’est ce qu’il fait dès le début de Rougon-Macquart. Ce qui est remarquable dans Les Trois Villes, surtout dans Paris, c’est le fait que le héros en cherche délibérément la solution. En effet, ce personnage a foi tour à tour en le catholicisme social et le progrès de la science libératrice de l’humanité. Par ailleurs, ce texte, dont le titre porte le nom de la capitale, peut être aussi considéré un roman de l’urbain. Mais comment peut-on définir l’urbain de cette fin du siècle ? Il s’agit d’une époque qui, au premier abord, prolongea les travaux du baron Haussmann. Pourtant cette époque pourrait être défini comme post-Hausmann. Car les dernières décennies du XIXe siècle ont vu diverses tentatives du logement social pour l’inclusion sociale des pauvres rejetés du centre de la ville par la transformation de Paris sous le Second Empire. Dans une telle perspective, nous examinons la maison où le héros s’installe finalement, en tenant compte du développement du logement social dans la seconde moitié du XIXe siècle.

  • 安部公房「壁」を例として
    益田 理広
    地理空間
    2012年 5 巻 2 号 79-91
    発行日: 2012年
    公開日: 2018/04/11
    ジャーナル オープンアクセス
     本研究の目的は「シュルレアリスム文学」である安倍公房『壁』を用い,その舞台となる都市に対する著者自身の地理的イメージを明らかにすることにある。シュルレアリスム文学は作為を極限まで除去するという特質を有するために,文学作品の分析においてより純粋な地理的イメージを得ることができると期待される。『壁』の分析に際しては機械的に「都市空間要素」に該当する語句を抽出し,その種類と出現数によって,そこに見出される都市イメージを確認した。この「都市空間要素」は,大きく3 つのカテゴリーに分かれており,各々のカテゴリーへの該当数によって都市イメージ解釈を可能とする。更にこの結果を,本作の主要概念の意味と関連させて解釈した。また,都市イメージを得た後には『壁』中の主要な概念の関係図を作成した。まず語句抽出分析の結果を述べると,語句数は合計977 個で特に灯火や光に関係するカテゴリーや固有地名のカテゴリーに該当する語句が少なく,そこから抽象的・匿名的な都市イメージが存在することが予想された。これに場面ごとの分析を施し,屋内に語句が集中することや語句数の少ない場面と多い場面が交互に現れることも明らかにした。その後,頻出語句や作中における「壁」「身の回り品」といった主要概念の意味解明を行い,『壁- S・カルマ氏の犯罪』における都市イメージの中心には「人間=壁」と「都市=世界」の対立が認められること,その周縁にはそれを象徴するかのような「砂丘」での「壁」の成長や都市社会的な「身の回り品」の反抗が存在することを示した。更に,それらのイメージの核として「拘束」「遮断」が内在していることを明らかにした。
  • 堀江 珠喜
    繊維製品消費科学
    2001年 42 巻 2 号 99-100
    発行日: 2001/02/25
    公開日: 2010/09/30
    ジャーナル フリー
  • 詩人との邂逅
    百瀬 久
    昭和文学研究
    1998年 37 巻 49-61
    発行日: 1998/09/01
    公開日: 2023/05/15
    ジャーナル フリー
  • 堀江 珠喜
    繊維製品消費科学
    2001年 42 巻 10 号 630-631
    発行日: 2001/10/25
    公開日: 2010/09/30
    ジャーナル フリー
  • 大河原 忠蔵
    日本文学
    1958年 7 巻 5 号 329-333
    発行日: 1958/05/01
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
  • 佐賀・松原神社の事例研究
    堀口 雄嗣, 金澤 成保
    都市計画論文集
    1996年 31 巻 271-276
    発行日: 1996/10/25
    公開日: 2018/06/20
    ジャーナル フリー
    MANY AMUSEMENT QUARTERS IN THIS COUNTRY HAVE BEEN FORMED IN ADJACENT AND RELATION TO SHRINES OR TEMPLES. THIS STUDY CLARIFIES THROUGH A CASE STUDY IN SAGA THAT A PAIR OF PRINCIPAL SHRINES, ESPECIALLY THEIR NATURE OF FESTIVITY, HAS SIGNIFICANTLY CONTRIBUTED TO DEVELOPMENT OF THE NEIGHBORING ENTERTAINMENT DISTRICT. IT ALSO INDICATES THAT COMMON OR SIMILAR SPATIAL CHARACTERISTICS ARE FOUND IN THE PRECINCT DURING THE FESTIVAL AND THE SURROUNDING COMMERCIAL AREA AND THAT THE PROPRIETORS AND VISITORS ARE LIKELY WELCOME THE CLOSENESS BETWEEN THE TWO CONTRASTING ENTITIES.
  • 倉林 義正
    文化経済学会〈日本〉論文集
    1995年 1995 巻 1 号 91-94
    発行日: 1995/03/20
    公開日: 2009/12/08
    ジャーナル フリー
  • 田辺 秀樹
    ドイツ文學
    1989年 83 巻 95-104
    発行日: 1989/10/01
    公開日: 2008/03/28
    ジャーナル フリー
    Der Aufsatz hat die Form eines fiktiven Briefes, den der Verfasser an eine Studentin schreibt, die in ihrer Magisterarbeit das Thema Kabarett behandeln will. Trotz seiner Befürchtung, das abseitige Arbeitsthema der jungen Forscherin könnte von manchen Professoren der japanischen Germanistik nicht allzu freundlich begrüßt werden, freut sich der Briefschreiber über ihr reges Interesse und macht ihr folgende Arbeitsvorschläge:
    1. Historische Betrachtung der Gattung Kabarett.
    Das Kabarett hat in der deutschsprachigen Kulturgeschichte des 20. Jahrhunderts eine bemerkenswerte Rolle gespielt. Die Germanistik könnte seine literaturgeschichtliche Bedeutung in den jeweiligen Epochen (Jahrhundertwende, Weimarer Republik, Naziregime, Nachkriegszeit) unter verschiedenen Aspekten (deutsche Rezeption des Pariser Kabaretts, Jugendstil-Bewegung, Boheme, Grenzauflösung zwischen elitärer und populärer Kultur, Politische Satire, Narrenfreiheit in der Nazizeit, Liedermacher, Neue Medien, Satire in der Wohlstandgesellschaft usw.) untersuchen. Als wichtigste Autoren sollten genannt werden: Bierbaum, Wolzogen, Wedekind, Mühsam, Brecht, Tucholsky, Kästner, Ringelnatz, Hollaender, Fink, Neumann, Biermann, Kreisler.
    2. Die Struktur des Kabarettistischen.
    Zur ästhetischen und inhaltlichen Untersuchung der Gattung Kabarett als Vortragskunst müssen nicht nur die Texte, sondern auch die andere Aspekte (Musik, Mimik, Interpreten, Publikum) in Betracht gezogen werden. Aber selbst eine traditionelle literaturwissenschaftliche Untersuchng (z.B. des Kabarett-Chansons in Form und Inhalt) würde auch interessant und ergebnisreich sein. Dabei sollte im Mittelpunkt immer die Frage stehen: was ist "das Kabarettistische“, so daß kabarettistische Gehalte und Formen auch bei Autoren und Werken beachtet werden, die man gemeinhin nicht zur Gattung Kabarett zählt.
    3. Einige Vorschläge zu speziellen Arbeitsthemen.
    Das Kabarett im Vergleich mit den angrenzenden Kunstgattungen/Die literarische Parodie im Kabarett/Kabarett als "die leichte Muse“ / Das Frauenbild im Kabarett
    4. Zum Schluß des Briefes empfiehlt der Verfasser der Studentin mehrere Fachbücher und wünscht, sie werde die ernste, allzu ernste japanische Germanistik zu einer einigermaßen "fröhlichen Wissenschaft“ machen.
  • ――久野豊彦と横光利一――
    中村 三春
    横光利一研究
    2010年 2010 巻 8 号 30-46
    発行日: 2010年
    公開日: 2024/03/08
    ジャーナル フリー
  • 新井 養老
    日本衛生学雑誌
    1971年 26 巻 5 号 457-461
    発行日: 1971/12/28
    公開日: 2009/02/17
    ジャーナル フリー
  • プヨ バティスト, 西田 志紀子, 大山 明子, 岡田 彩香, 奥 香織, 渋谷 直樹, 石田 雄樹, 野澤 督, 五味田 泰, 辻村 永樹, 岡本 夢子, 鈴木 重周, 中畑 寛之, 西村 晶絵, 原野 葉子, 大坪 裕幸, 岩永 大気, 大池 惣太郎, Takeo YAMAMOTO, 関野 さとみ
    フランス語フランス文学研究
    2016年 109 巻 225-244
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/07/22
    ジャーナル オープンアクセス
  • 杉浦 順子
    フランス語フランス文学研究
    2014年 105 巻 253-267
    発行日: 2014/08/29
    公開日: 2017/03/31
    ジャーナル フリー
    Comme Michel Raimond l'a bien montre sous le nom de la <<crise du roman>>, beaucoup de romans post-naturalistes cherchent, en se debattant, une nouvelle voie de l'art romanesque pour depasser l'esthetique naturaliste. Malgre son debut tardif en 1932, Celine n'est pas indifferent non plus a cette situation du genre romanesque. S'il refuse le recit traditionnel a la troisieme personne, comment Celine va-t-il forger la forme romanesque adequate a son epoque ? C'est ce que nous voudrions aborder ici a partir de la question du genre litteraire, surtout de l'influence des genres poetiques. Voyage au bout de la nuit, roman a la premiere personne, est deja marque par quelque ambiguite generique qui provient, selon nous, d'une oscillation du statut du sujet d'enonciation. Le narrateur <<je>> qui parle par sa propre voix, decrit le monde vu et senti, en recourant aux metaphores abondantes qui depassent largement l'expression du a la seule vision. Mais, Celine introduit aussi un autre sujet <<nous>> ou <<on>> qui permet de faire partager aux lecteurs ses experiences et idees personnelles. Par ailleurs, l'ecrivain faisant <<delirer>> le narrateur Bardamu, <<barde>> moderne, tente de montrer une epopee d'un autre personnage fort symbolique, Robinson, enfant perdu de la Grande Guerre. Or, dans Feerie pour une autre fois, ecrite apres la Seconde Guerre mondiale, l'interet de l'ecriture se penche sur la reproduction des moments memes de l'emission de voix pour revivre ainsi le temps passe. Si Celine, ne se contentant pas du seul titre de roman, genre fictif en principe, cherche a procurer a ses derniers ecrits le statut de <<chronique>>, c'est pour garantir la veracite de ce moment emotif de ses souvenirs. Selon les <<sautes d'humeur>> qui abolit la temporalite du recit, la narration de Feerie, depourvue du point d'ancrage de toute parole, forme ainsi le sujet lyrique mouvant, entre fiction et poesie.
feedback
Top