詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ダイアン・アーバス"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • 高橋 千晶
    美学
    2001年 52 巻 3 号 71-
    発行日: 2001/12/31
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
  • 池本 喜巳
    日本写真学会誌
    2004年 67 巻 2 号 127-129
    発行日: 2004/04/25
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    私が山陰を記録しようと思ったのは, 1978年にアルル国際写真フェスティバル (フランス) や1980年のフォトキナ (ドイツ) に植田正治のアシスタントとして同行し, そこで当時の写真界のトップレベルの作品に出会った事が要因となっている.特に
    ダイアン
    アーバス
    の『フリークス』に衝撃を受け, しぼらく写真が撮れない時期が続いた.そこで, 自分は写真が持つ記録性に焦点を当て, 地元である鳥取を中心とする山陰の人物・風景を記録するようになった.撮影当初は不安もあつたが, 何十年と撮影を続けて行き, また撮影した被写体が消失していくのを目のあたりにした際, 作品に時代という味が出て来て, 熟成していくことに気付いた.今は撮り続けてきてよかったと感じており, 今後も自分の生きている地方・山陰を記録し続けて行こうと思っている.
  • 松本 良輔
    AZUR
    2019年 20 巻 119-138
    発行日: 2019/03/15
    公開日: 2019/07/08
    ジャーナル フリー
  • 川田 美穂
    映像学
    1994年 52 巻 87-102,119
    発行日: 1994/05/25
    公開日: 2019/07/23
    ジャーナル フリー

      C'est la présence de «champ aveugle» que Roland Barthes trouve après la recherche sémiologique de la photographie. En remarquant «ça a été», il tente de montrer «champ aveugle», et de défaire la temporalité générale; le passé -le présent - l'avenir.

      Or, il y a un risque dans le défait par cette référence. Le mouvement éférant est mis en péril par le mouvement référé. Mais il est suppléé par la différance derridienne. Derrida déconstruit le temps général en constituant le présent. Ainsi il y porte l'oscillation entre le même et l'autre. La photographie le donne à voir.

  • (〈特集〉視覚的思考のヴァリアント…浮游する写真)
    金子 隆一
    映像学
    1986年 35 巻 24-33
    発行日: 1986/11/25
    公開日: 2017/06/30
    ジャーナル フリー

    The problem at the heart of photographic expression through 1970s was essentiality of photography. “Mirrors and Windows” directed by John Szarkowski at MOMA in 1978 had a historical aspect on this problem. Two conceptions of photography – a mirror reflecting a portrait of the artist who made it and a window through which one might better know the world – show the principle of photography. There have been attempts of approach to contemporary photographic expression, one of which is “NEW PHOTOGRAPHICS” directed by William Jenkins at IMP/GHT in 1974.

     The photography of NEW TOPOGRAPHICS has something in common with neutral and objective attitude to the world. It must not be understood as a new trend of expression but as a tradition of American Landscape from the painters of Hudson River-school. Modern American landscape photography typified by Ansel Adams was deprived of entity in photographic description. But NEW TOPOGRAPHICS acquired new entity to return to classical landscape photography typified by Frontier Photographers like Timothy O’Sullivan.

     William Jenkins says, in the introduction of catalogue, that if “New Topographics” has a central purpose it is simply to postulate, at least for the time being, what it means to make a documentary photograph. NEW TOPOGRAPHICS presented an aspect of Landscape as Document.

feedback
Top