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クエリ検索: "ベトナムから遠く離れて"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • ダラム ヴァレリー
    日本文学
    2002年 51 巻 4 号 25-40
    発行日: 2002/04/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    欧米における日本文学の研究は、明治時代にはじまり、戦前のアーサー・ウェーリーによる『源氏物語』の英訳を経て、戦後はドナルド・キーンやエドワード・サイデンステッカーによって、本格的な学問として花開いた。現在では、彼らの教え子たちを中心にして、日本文学のあらゆる分野での研究が活発に行われている。しかしながら、日本の状況同様に、欧米においても、平安時代や近代文化と比べれば、近世文学の研究はまだ遅れがちである。理由は様々あるが、まず出発点となるべき本国日本における研究自体が少ないこと、文献の充分な翻刻・テキストが不足していること、そして戯作・歌舞伎などの近世文学がその大衆性から研究に値しないと思われてきたこと等が主な理由としてあげられよう。本発表では、今までの欧米における近世文学の研究史を簡単に紹介し、その翻訳や注釈に当たっての特有の問題点について考えたい。その上で、これからの欧米における近世文学の研究がどのような動向をみせるかについても、検討したい。
  • 「トライアル研究」発表会2018から
    宮田 章, 鳥谷部 寛巳
    放送研究と調査
    2018年 68 巻 10 号 86-102
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/11/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
    NHKは2009年の公募開始から、NHKアーカイブスに保管されている放送番組を学術利用に供する事業「トライアル研究」を行っている。本稿は、「トライアル研究」の仕組みと、スタート以来の経緯を記すとともに、2018年7月14日に東京のNHK放送博物館で行われた研究発表会の模様を報告する。あわせて、主に研究者の立場からアーカイブ研究の現在を概観するものである。9年間の「トライアル」の間にアーカイブ研究は徐々にではあるが進展し、興味深い分節を見せている。
  • 宇野 公一郎
    民族學研究
    1979年 43 巻 4 号 333-354
    発行日: 1979/03/31
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
    The Vietnamese seem to have had a tendency to symbolize their king and kingdom as a mountain. Kings of the Former Le (980-1009) and the Ly (1010-1225) dynasties built bamboo Nam So'n(Mountain of the South, namely of Vietnam) on their birthdays to annually revitalize their kingdom as well as themselves. And some mountains assumed the protector of the kingship and the superviser of Sino-Vietnamese moral principles. The god of Mt. Dong Co (Thanh Hoa) joined the future Ly Thai Tong in his expedition into Champa. Thai Tong also could repress rebellious princes on the advice of this god. He and his mandarins swore loyalty and filial piety annually before the god's shrine. Mt. Dong Co, however, is not near Hanoi but is situated, as is suggested in the chronicle, in the rugged terrain of the southern fringe of the Red River delta, on the line of demarcation between the delta and the less consolidated southern provinces. The Ngu Hanh So'n(Mountains of Five Elements) or Montagnes de Marbre of Quang Nam. Central Vietnam, were believed to be the protectors of the Nguyen kingdom. And this agregate of rocks is not near the capital but is in the liminal region around Da Nang, a port frequented by Europeans. According to P. Poivre, it was believed that an enemy who could capture this Protector would become master of the kingdom. And in the middle of the eighteenth century, when Poivre came into contact with this belief, Vietnam seems to have been 'en proie. . . a une crise religieuse, a une veritable fievre prophetique' (L. Cadiere) . Bonzes claimed that Heaven's anger had begun to explode because people had abandoned the cult of traditional gods and the teachings of Confucius to worship the God of the Europeans whose aim was the usurpation of the kingdom. Though it is difficult to clarify the relationship between these prophecies and the belief in the Mountains Ngu Hanh, it is important to note that it was the emperor Minh Mang, a hard-liner against western influence, who revived the old beliefs fervently and prohibited Europeans from going on an excursion from Da Nang to the Protector-Mountain. My hypothesis is that during the long history of the Vietnamese southward movement there might have existed similar masses resistantes in the frontiers, that the Protector-Mountain belief might have contributed to the maintenance of the Sino-Vietnamese cultural tradition and to the Vietnamese indefatigable southward movement, and that such mountains might have sometimes become the symbolic nuclei of the Vietnamese 'nationalism' or nativism against foreign threats or invasions. The Protector-Mountain theme was fully elaborated by the Bti'u So'n Ky Hu'o'ng (Radiant Mountain Unearthly Fragrance) sect in the last frontier, western Mekong delta. This sect emerged from the peasants who were exposed, in the reign of Thieu Tri (1841-47) , to the loss of Cambodia, a Vietnamese protecorate under the emperors Gia Long and Minh Mang, and to the Siamese invasions. The Bu'u So'n Ky Hu'o'ng believed that the Ideal King would appear from the Seven Mountains (That So'n or Bay Nui) of Chau Doc province. Some sources suggest that the Ideal King might have been an idealization of the late, the strongest emperor Minh Mang. The eschatology seems to have been widely diffused among the southerners after the establishement of French colonialism and the Seven Mountains region afforded the most important base for southern activists.
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