詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "メメント" 映画
23件中 1-20の結果を表示しています
  • 奇術師たちとシルクハットの距離感
    平野 大
    映像学
    2019年 101 巻 155-176
    発行日: 2019/01/25
    公開日: 2019/06/25
    ジャーナル フリー
    【要旨】
     本稿は、クリストファー・ノーラン監督による
    映画
    『プレステージ』について、シルクハットというアイテムに焦点を絞り、これを分析の手がかりとしながら、読み解いていくことを目的としている。同時に、いままであまり注目されてこなかったファッション・アイテムである帽子の、分析ツールとしての可能性の一端を提示していくことも試みていく。
    映画
    『プレステージ』は19世紀末のロンドンを舞台に、「人間瞬間移動」を得意演目としていた二人の奇術師が繰り広げる確執の物語である。
     本作を検証するにあたり、特に注目するシーンがある。それは、オープニングとエンディング部分に見られる数多くのシルクハットが空き地に散乱しているシーンである。アメリカの
    映画
    研究家、トッド・マガウアンは、『クリストファー・ノーランの嘘― 思想で読む
    映画
    論(The Fictional Christopher Nolan)』の中で、このシーンに関して「過剰な帽子は、創作活動に必然的に付随する余剰物である」と述べている。
     このマガウアンの視点は、ノーランの
    映画
    製作観に鋭く踏み込む画期的なものである。しかし、果たしてシルクハットは、本当に創作活動の「余剰物」に過ぎないのであろうか。本作におけるシルクハットは「余剰物」以上の役割と意味を担っているのではなかろうか。
     本稿においては、このマガウアンの指摘に対して、シルクハットの歴史や象徴性をふまえながら、検討を加えていく。
  • 社会を導く設計論
    *下村 芳樹
    精密工学会学術講演会講演論文集
    2023年 2023S 巻
    発行日: 2023/03/01
    公開日: 2023/09/01
    会議録・要旨集 フリー

    現在社会の問題の真因は,実存主義の行き過ぎを抑止出来ないことにある.この問題構造は日本においてより顕著で深刻であり,日本が他の定めるプラットフォームに身を委ねるだけで自らそれを規定することが出来ず,弱体化した真因はここにある.本講演では,新しい規範を我々が自ら発見し,それに照らしつつ正しい人工物とそれが為す人の理想的な進化を創造するプラトニックデザインの意味とその実践の鍵を提示する.

  • 阿部 永, 丸山 美和
    ワイルドライフ・フォーラム
    2008年 13 巻 3 号 8-13
    発行日: 2008/11/10
    公開日: 2017/11/03
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 日野原 重明
    総合健診
    2014年 41 巻 1 号 116-120
    発行日: 2014年
    公開日: 2015/03/15
    ジャーナル フリー
  • 桑原 圭裕
    美学
    2010年 61 巻 1 号 133-144
    発行日: 2010/06/30
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Robert Altman (1925-2006) is one of the famous film directors representing "Hollywood Renaissance", and his work is quite distinct from the classical narrative mode. He asserts that his goal of the film is to capture "Subliminal Reality". In preceding studies about his works, Robert T. Self defines characteristic representations of Altman's film as Subliminal Reality and positions it as an art cinema which is explicitly against Classical Hollywood Cinema. He is also well known by the ensemble film which focuses on multiple characters. Altman tried to make this mode of films concerning a view of subliminal reality. I have to deeply look into the film, Short Cuts (1993) in Altman's ensemble films, because it added a new aspect to previous films. The story of Short Cuts tracks the daily lives and interactions of a large cast of seemingly unrelated characters. Recently, other directors have also used the method of story telling like Short Cuts, which has the tendency to attract audience's attention and it has become a new form of narrative structure. But this movement means a certain contradiction. Even though Altman's ensemble film is based on subliminal reality which is antithetical to a mode of Classical Hollywood Cinema, why is it also received as Modern Hollywood movement? In this process, we can find a feature of Altman's subliminal reality as art cinema mixed with classical narrative mode.
  • プラトニックデザイン(理念的設計)
    *下村 芳樹
    精密工学会学術講演会講演論文集
    2023年 2023A 巻
    発行日: 2023/08/31
    公開日: 2024/02/29
    会議録・要旨集 認証あり

    社会問題の真因は,実存主義,プラグティズムへの誤解とその過剰にある.この問題構造は日本においてより顕著かつ深刻であり,日本が過去数十年で急速に弱体化し,今や他の定めるプラットフォームに身を委ねるだけで自らがそれを規定出来ない真因もここにある.本講演では,規範を我々が自ら発見し,それに照らしつつ正しい人工物とそれが為す人の理想的な進化を創造するプラトニックデザインの意味とその実践の試みを提示する.

  • 特集=写真の原形質
    浅井 俊裕
    映像学
    1994年 53 巻 81-94,148
    発行日: 1994/11/25
    公開日: 2019/07/25
    ジャーナル フリー

      There are some photographs which present the essence of photographs. For example, AKASAKI Mima, a young photographer, takes a photograph of inanimate object, but her works are full of life and luminescence. So we are inpressed that the subject lived when they were shot by her. On the other, her works give a suggestion that they are died because the moment when they were shot passed. Thus photo is antinomic. OKADA Shuji, a young photographer too, suggest really exist of the subject and their "death" on the present time. These works remaind us of the photo theory that Roland Barthes touched upon uniquely.

      The photo is commonplace thing today. But the photo that remind us "death" and "life" gives us really understanding.

  • *下村 芳樹
    年次大会
    2023年 2023 巻 F121-3
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/03/25
    会議録・要旨集 認証あり

    The real cause of the social problem lies in the misunderstanding and excesses of existentialism and pragmatism. This problematic structure is even more pronounced and serious in Japan, and is the real reason why Japan has rapidly weakened over the past few decades, and is now unable to define itself, only surrendering to other defined platforms. This talk presents the meaning of Platonic Design and an attempt to put it into practice, in which we discover the norms ourselves and, in light of them, create the ideal evolution of correct artefacts and the people for whom they are intended.

  • 環境教育
    2019年 28 巻 3 号 3_11-24
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/10/29
    ジャーナル フリー
  • 小澤 英実
    アメリカ研究
    2010年 44 巻 59-78
    発行日: 2010/03/25
    公開日: 2021/11/06
    ジャーナル フリー

    Since 9/11, numerous media have repeatedly referred to the attacks as a “major event.” Though what makes it seem “major” is the Hollywood-like spectacle of planes crashing into the twin towers and their subsequent collapse, Jacque Derrida pointed out that it was also ascribed to the English language itself as “an idiom.” If so, then how is the English language able to represent the unspeakable, the unrepresentable event, and establish what Don DeLillo calls “counter-narratives” in a world in which cinematic spectacle prevails? To address this question, this paper explores four works by American writers in regards to “Bodies,” “Language,” and “Time,” focusing on the fact that various art works employ the most haunting images of 9/11; that is, the people falling from the WTC.

    In the “eerily prescient” work of Tony Kushner’s Homebody/Kabul, narratives are conveyed to the audience not only through words but also by the presence of speaking bodies. Kushner’s bodies are staged as metaphors of national territories, which are already violated and abused by military force; the body politics employed in this play denotes that there are no distinct boundaries between private and public or local and global. Both the multi-lingual performances and Homebody’s peculiar use of language emphasize the hybridity of language and the impossibility of translation: by so doing, it is not what the play’s characters speak, but rather the speaking bodies themselves that are foregrounded as “counter-narrative” against terrorism.

    On the other hand, a distinctive feature of post-9/11 novels is the effort their narratives make to engage with traumatic time in a particular fashion, and those works that use falling bodies as their vehicle make a call to involve reader’s experiences in order to open another space for commemoration. Art Spiegelman’s graphic novel, In the Shadow of No Towers, parallels his father’s experience of surviving the Holocaust to 9/11, and when Spiegelman performs in “Olympic dive as the last act,” he lives his life once again, vicariously. His inner sense of time moves forward discontinuously, just as the flow of time in a graphic novel is narrated by leaping from one frame to the next. In the last fifteen pages of Jonathan Safran Foer’s Extraordinary Loud & Incredibly Close, in which the photographs of a falling man are inserted in reverse, as if he had flown upward until he returned to the interior of the building, traumatic still-time is rewound by the reader’s hand turning the pages of the book. Through literally handing the narrative to his readers, Foer’s technique invokes the materiality of books as well as of bodies. When the performance artist in Don DeLillo’s Falling Man dies from repeated performances, and the end of the novel returns to where it began in a loop, it can be read as the refusal of easy understanding and incorporation of Otherness; in addition, it implies that post-9/11 novels no longer narrate consistent, linear stories. Just as witnesses of traumatic events often believe that they have seen them without knowing what they have seen, DeLillo’s work suggests that post-9/11 novels can only narrate enormous fragments of people’s lived stories without knowing what they are. In these works, American writers are confronting and interrogating their own subject position, asking themselves for whom and for what they speak, in a way that has the potential to transform the entirety of American literature.

  • (特集=写真の原形質)
    近藤 耕人
    映像学
    1994年 53 巻 5-17,145
    発行日: 1994/11/25
    公開日: 2019/07/25
    ジャーナル フリー

      The chinese characters for "Eizo" which we Japanese use to mean visual image have a hard and mechanical impression, compared to "image" which means both inner and visual images. Its double meaning enables the word "image" to approach the subject from both the sides of our being, internal and external.

      J.-D. Nasio witnessed the separation of eyes and manazashi with one of her patients in Les yeux de Laure. Jacque Lacan, following J.P.Sartre, argued that eyes and manazashi do not coexist but hide each other. Lacan saw the embodyment of the invisible power of manazashi in the symbolic object flying in air in the middle space of the tableau, "The Ambassadors" by Hans Holbein the younger. He regards it as the expression of the hidden male desire incarnated in a skull=phallus image.

      The image as the projection of manazashi reflects the spirit of the viewer as well as his or her figure.

  • 石塚 正英
    頸城野郷土資料室学術研究部研究紀要
    2019年 2019 巻 54 号 1-17
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/01/02
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • 奥西 峻介
    オリエント
    1993年 36 巻 1 号 107-117
    発行日: 1993/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 吉野 英岐, 大矢根 淳, 小林 秀行
    社会学評論
    2021年 71 巻 4 号 729-742
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー
  • 乾 由紀子
    映像学
    2003年 70 巻 5-20,113
    発行日: 2003/05/25
    公開日: 2023/03/31
    ジャーナル フリー

    This paper examines the photographic postcards of coal mine disasters in early 20th century Britain in relation to press photography, the postcard’s predecessors such as the stereograph and the carte-de-visite, and the Western visual tradition of Memento Mori, or the commemoration of death. This will help shed light on the dim history of the production and consumption of early photographic postcards and the British working classes. The current issues of death in commercial photography and the “public” and the “private” are discussed.

    The postcards from the fire accident at Hamstead Colliery in 1908, which include unique photo-montaged postcards by the photographer, Warner Gothard in Yorkshire, are studied in relation to news photos and local historical records, bringing photographs and factual data from contemporary newspapers and magazines to light.

    In addition to the photographic postcard’s functions as news and records, its use for mourning or commemorating the deceased is discussed. Gothard’s framed postcard with debris from the disaster is discussed as a salient example, as is a “memorial” postcard with a killed rescuer’s heroic figure and the victims’ names. The transformation of the photograph from a public to a private medium ―and vice versa, ―through the postcard, is also considered.

  • 横山 義志, 堀 真理子, 松浦 愛子, 關 智子, 山下 純照, 岡本 淳子, 周 欣穎, サルズ ジョナ, 茂山 あきら, 武部 好子, 鈴木 雅恵
    西洋比較演劇研究
    2022年 21 巻 1 号 35-72
    発行日: 2022/03/31
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル オープンアクセス
  • 全国大学国語教育学会・公開講座ブックレット
    2013年 4 巻 all-
    発行日: 2013/02/10
    公開日: 2023/04/13
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 日本写真学会誌
    2010年 72 巻 3 号 157-189
    発行日: 2010年
    公開日: 2011/08/27
    ジャーナル フリー
    「写真の進歩」は,毎年一度時期を決めて前年一年間の写真技術の動きを振り返ることにより,日々進歩を続ける写真技術の全体像を時系列的に俯瞰することを狙いとして,継続的に取り組んでいる企画です.
    執筆陣は,技術委員会傘下の各研究会の代表者を中心に,一部にはそれ以外の識者も加えた各分野の専門家により構成されています.各執筆者は担当の分野に応じた観点から,主として前年一年に発表された技術(文献),製品,作品,統計等について,可能な限りその特徴・傾向・分析などのコメントを加えつつ紹介します.なお具体的な内容については各執筆者の意向を尊重しています.
    例年の「写真の進歩」は,写真学会ホームページ(http://www.spstj.org/)の「学会誌からのトピックス」(http://www.spstj.org/book/pickups.html)にも掲載されています.
  • 『松島』: マリオン・ポッシュマンによる新たな日本旅行記
    副島 美由紀
    ドイツ文学
    2018年 158 巻 8-24
    発行日: 2018年
    公開日: 2020/03/15
    ジャーナル フリー
      Seit der Zeit des Japonismus im 19. Jahrhundert sind in den Medien bestimmte Topoi oder Figuren wie „Samurai“, „Geischa“ oder „Zen“ verwendet worden, um den Gegenstand „Japan“ erkennbar zu machen. Auch seit den 1970er Jahren, in denen Japan nicht mehr ein fernes, exotisches Land war, sind immer noch dieselben Motive im Japandiskurs aufgetaucht. Der Japanologe Reinold Ophüls-Kashima konstatiert es und nennt das Ensemble solcher auf den deutschsprachigen Raum bezogenen speziell japanischen Kollektivsymbole „Japanismus“, in Abgrenzung zum historischen „Japonismus“. Dieser Japanismus spielte auch in der Literatur über Japan-Erfahrungen keine geringe Rolle, wie Adolf Muschgs Im Sommer des Hasen, Elisabeth Reicharts Das vergessene Lächeln der Amaterasu, Gerhard Roths Der Plan und Christoph Peters Mitsukos Restaurant. Das ist vermutlich einer der Gründe dafür, dass diese Romane mit wirklichen Sachverhalten in Japan wenig zu tun haben. Marion Poschmann verwendet in ihrem Roman Die Kieferninseln (2017) auch Japanismen, nämlich die Haiku-Literatur und einen Selbstmordkandidaten, wobei die Japanismen anders behandelt werden, als bei den bisherigen Japan-Romanen. Dieser Beitrag thematisiert das literarische Verfahren von Die Kieferninseln und sein Charakteristikum als interkulturelle Literatur im globalisierten Zeitalter.
      Es handelt sich um zwei Gestalten, die mit ihrem Leben nicht zufrieden sind. Einer ist ein deutscher Privatdozent, Gilbert Silvester, der vor seiner Frau flüchtet und nach Japan reist, um seine Selbstwiederfindung zu ermöglichen. Sein Gegenüber ist ein japanischer, lebensmüder Student namens Yosa Tamagotchi, der einen Suizid plant. Beide haben ein eigenes „Nachschlagebuch“. Gilbert folgt Bashôs berühmtem Pilgertagebuch Auf schmalen Pfaden durchs Hinterland (Oku no Hosomichi) und nimmt zum Ziel seiner Reise die Kieferninseln, deren Landschaft eine der drei schönsten Japans sein soll. Yosa braucht den Rat von The Complete Manual of Suicide, einem japanischen Million Seller der 90er Jahre, um einen angemessenen Ort für seinen Suizid wählen zu können. Gilbert und Yosa werden durch einen Zufall zusammengeführt, sie kombinieren ihre Reiserouten und brechen auf zu einer gemeinsamen Reise, so wie Bashô und Sora oder Don Quijote und Sancho Panza.
      Die Figuren wie Geisha und Samurai kommen als Karikatur vor, denn dieses Werk hat Charakteristika einer Lachliteratur im Sinne von M. Bachtin, der in seinem Rabelais und seine Welt die volkstümliche Lachkultur erläutert. Indem Gilbert und Yosa die Stationen ihrer Reise besuchen, werden Abschnitte ihrer zwei Kultbücher parodiert, travestiert und auf den Kopf gestellt. Das sind genau die spielerischen Ausdrucksformen des Lachprinzips, die Bachtin aufzeigt. Es entstehen Lachsituationen. Sogar über die Toten wird sich in Form eines grotesken Realismus mokiert, und über Gilberts große Erwartung der Erleuchtung nach Bashôs Vorbild gewitzelt. Dieses Lachen bringt das Bewusstsein der heiteren Relativität mit sich und infolge dessen wird die engstirnige Seriosität der herrschenden Diskurse beeinträchtigt. Auch Japanische Kultur, wie z.B. Kabuki Theater und Bonsai Gartenkunst, wird karikiert und in Gilberts Kontemplationen mit der westlichen verglichen, verfällt aber nicht in Dualismus oder Dialektik, sondern wird gelassen akzeptiert. Der Ton des Lachens zeigt, dass unterschiedliche Prinzipien auch vereinbar sind.
    (View PDF for the rest of the abstract.)
  • 技術委員会 進歩レビュー分科会
    日本写真学会誌
    2023年 86 巻 3 号 215-252
    発行日: 2023/08/20
    公開日: 2024/02/29
    ジャーナル オープンアクセス
    「写真の進歩」は,毎年一度時期を決めて前年一年間の写真分野の動きを振り返ることにより,日々進歩を続 ける写真技術の全体像を時系列的に俯瞰することを狙いとして,継続的に取り組んでいる企画です.執筆陣は, 技術委員会傘下の各研究会の代表者を中心に,外部の識者も加えた各分野の専門家により構成されています.各 執筆者は担当の分野に応じた観点から,前年一年間に発表された技術(文献)・製品・作品・統計等について, 可能な限りその特徴・傾向・分析などのコメントを加えつつ紹介します.具体的な内容については各執筆者の意 向を尊重しています. 過去の「写真の進歩」は,本学会誌の内容を一定期間が経過した後に無償 Web 公開している J-STAGE *の日 本写真学会誌ページ(https://www.jstage.jst.go.jp/browse/photogrst/list/-char/ja)で見ることができます.各 巻(年)の第 3 号を検索すれば,本特集「写真の進歩」全文の pdf ファイルが掲載されています.分野ごとに連 年の記事を追って頂けば,定点観測的な視点から眺めて頂けると思いますのでご利用下さい. なお「画像保存」の「画像保存関連技術」分野については,今年もレビューが実現できませんでしたことをお 詫び申し上げます.
feedback
Top