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クエリ検索: "京都トヨペット"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • *李 在鎬
    經營學論集
    2014年 84 巻
    発行日: 2014年
    公開日: 2019/09/27
    会議録・要旨集 フリー

    本研究は、アーキテクチャの動態的市場適合の観点から、日本の純正カーナビゲーションデバイス(以下、カーナビと略称する)における市場調達の浸透について明らかにするものである。日本のカーナビ市場においては、欧米市場と異なり、純正カーナビが依然として支配的であることから、その特異性が強調される傾向がある。しかし、純正カーナビの市場の中で、メーカーオプションからディーラーオプションへ、取引の主流がシフトしてきている。本研究では、アーキテクチャの動態的市場適合論という普遍的な枠組みに依拠して、純正カーナビのディーラーオプション化を分析し、日本特異論を再検討する。

  • ――トヨタ自動車を例証に――
    李 在鎬
    日本経営学会誌
    2015年 36 巻 3-13
    発行日: 2015年
    公開日: 2017/03/23
    ジャーナル フリー
    While many researchers have emphasized that Japanese car makers’ high end original car navigation devices would not adapt to the global market whose main stream is reasonable generic car navigation devices such as PNDs, they failed to grasp the critical change which is the replacement of maker option devices by dealer option devices, inside the field of the original car navigation devices.
    This paper aims to explore the implication of the current shifting of mainstream from the maker option to the dealer option in the market of car maker original car navigation device through the perspectives of dynamic market adaption of the product innovation.
    The findings of this study are as follows.
    First, currently dealer option car navigation devices have by far outnumbered the maker option car navigation devices in the Japanese original car navigation market. Most Japanese car makers have converted to the dealer option from the maker option in the product strategies in order to introduce market competition mechanism to original car navigation to some degree.
    Second, according to the case study of Mark II (X) which is one of the Toyota’s passenger car models, during the process of shifting from the maker option to the dealer option in the original car navigation, we can also find changes. Firstly, the architecture between cars (especially the design of dashboards and center panels) and car navigation devices has been shifted from integration orientation to module orientation. Secondly, the scope of supply network of the original car navigation devices has been expanded.
    Finally, this dealer option mode can be positioned between the mode of “interdependent architectures by integrated companies” and the mode of “modular architectures by nonintegrated companies”.
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