詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "保篠龍緒"
6件中 1-6の結果を表示しています
  • 末國 善己
    昭和文学研究
    2009年 59 巻 96-98
    発行日: 2009年
    公開日: 2022/11/19
    ジャーナル フリー
  • 藤崎 景
    西洋比較演劇研究
    2023年 22 巻 1 号 16-29
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/03/31
    ジャーナル オープンアクセス
    This paper discusses 813 (1923) performed by Ii Yoho’s theatre company at the Hongoza (Hongo Theatre). This play is an adaptation of Maurice Leblanc’s detective novel, 813; however, some of the characters and settings have been replaced with Japanese alternatives, and some scenes have been omitted. Ii Yoho (1871–1932) is considered a leading actor of the Shinpa: a new theatre school known to be significantly different from traditional Kabuki, which was established in the Meiji era. He first appeared on stage at the Seibikan in 1891 and remained at the forefront of Shinpa until his death in 1932. His productions are considered to be influenced by Kabuki, exposing him significantly to the disdain of theatre critics. Consequently, Shinpa is now regarded as an imitation of Kabuki. Early-Shinpa was undoubtedly influenced by Kabuki; however, it sought its own unique style as well. Kawakami Otojiro (1864–1911), a leading actor of Early-Shinpa, is thought to have spent his life working on a style of theatre that differed from Kabuki. Predominantly for this reason, some researchers argue that Early-Shinpa and Shinpa should be classified as separate genres with different lineages. However, there are elements in the staging of 813 that suggest a continuity between Early-Shinpa and Shinpa. The first reason is that it is an adapted detective play. The early-Shinpa frequently staged detective plays based on newspaper reports of crimes and detective novels from the West. Such performances continued existing until the early Showa period. Ii Yoho also staged detective plays. The staging of 813, based on Leblanc’s detective novel, suggests that Ii adopted the performance of detective plays from Early-Shinpa; another reason is the use of spectacular stage design in its production. In the pre-production publicity, Ii had touted the newly designed stage set as a selling proposition of 813. The sets were equipped with devices such as trapdoors, lifts and hidden spaces, and a film was used to represent the big fire scene. These techniques were once the specialty of Kawakami Otojiro. In the staging of his 1894 trilogy of works Igai (meaning ‘unforeseen’), Mata-Igai and Mata-Mata-Igai, he utilized the latest technology of his time. Notably, the appearance of a full-scale locomotive on stage in Mata-Mata-Igai was applauded by the audience. It is thought that Ii’s attempt to attract audiences with the latest stage sets was greatly influenced by the work of Kawakami. In summary, the performance of 813 shows Shinpa still retains some of the characteristics of Early-Shinpa in the Taisho period.
  • 三浦 正雄
    山陽学園短期大学紀要
    2004年 35 巻 87-100
    発行日: 2004年
    公開日: 2018/11/28
    ジャーナル フリー
  • Martine CARTON
    Revue japonaise de didactique du français
    2011年 6 巻 1 号 23-37
    発行日: 2011/11/10
    公開日: 2017/10/14
    ジャーナル フリー
    日本の大学におけるフランス語あるいはフランス文学の教育現場では,文学テクストの購読の授業がいまだ数多く開講されている。しかし,フランス語教育が外国語教育という観点から学術的な考察対象となっている一方で,文学テクストの読み方をいかに教えるか,という問題に対する関心はきわめて低い。本論文では,理論的かつ実践的観点から,CALL教室,インターネット,電子テキスト等の情報デバイスを活用した文学テクストの読解の指導法を提示する。こうしたデバイスの活用により,文学テクストの購読の授業はその装いを一新し,文学の教育と言語の教育は相互に補完し合う。
  • ――一九二三年以前の『新青年』における「高級探偵小説」イメージをめぐって――
    松田 祥平
    日本近代文学
    2019年 101 巻 128-141
    発行日: 2019/11/15
    公開日: 2020/11/15
    ジャーナル フリー

    本稿では、江戸川乱歩が登場する以前の雑誌『新青年』の探偵小説言説を分析し、ジャンルが動的に形成されていく過程を明らかにした。まずは創刊当初の『新青年』という雑誌空間における探偵小説を定位した上で、同誌が盛んに主張した「高級探偵小説」の内実を明らかにした。さらに、その一方では、探偵小説を愛好する新たな層に許容されることで自身が「低級」だと規定したはずの種類の探偵小説が次第に掲載数を増やしていくという事態が存在していたことを指摘した。そして、そのように「低級」探偵小説を経由することで探偵小説に芸術性を見いだす価値観が形成され、「高級探偵小説」は後のジャンル状況に繋がる形で再編成されていったと結論付けた。

  • 吉田 司雄
    日本文学
    2001年 50 巻 4 号 30-44
    発行日: 2001/04/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    江戸川乱歩「二銭銅貨」、坂口安吾「アンゴウ」、大岡昇平「暗号手」。これら「暗号」解読を作中に組み込んだ作品群は、テクストを読むという行為自体を問題化している。メッセージの送信者が目指した受信者としてではなく、いわば「選ばれなかった読者」としてメッセージに向かい合う時、情報伝達行為の問題性もまた明らかになる。そこから、情報化社会における文学研究のありようを考える手掛かりを探ってみたい。
feedback
Top