詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "宇野信夫"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 水野 義一
    英学史研究
    1974年 1975 巻 7 号 211-219
    発行日: 1974/09/30
    公開日: 2009/09/16
    ジャーナル フリー
  • ―三つの戦争劇
    ジェイムズ ・R・ブランドン, 日比野 啓
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2009年 49 巻 99-111
    発行日: 2009年
    公開日: 2018/01/12
    ジャーナル フリー

    More than 100 new “overnight pickle” (ichiyazuke) war plays were staged on kabuki programs between 1931 and 1945. The themes of these plays invariably supported government war aims and policies. Further, the plays refute the usual description of the kabuki repertory as wholly classical: contemporary events were regularly dramatized on kabuki stages down until 1944-1945. In support of the war, kabuki producers entertained elite government guests, raised war funds to purchase armaments, purged “immoral” plays, gave “morale” (ian or imon) performances to military and industrial audiences. And, most important, they staged newly composed war plays (sensôgeki). Three plays written late in the war are examined here. In Gôda Toku's Honolulu City (Honoruru-shi, 1942), issei and nisei living in Hawaii demonstrate their loyalty to the Japanese Empire by wildly cheering as Pearl Harbor is bombed. A mother in If to the Sea (Umi yukaba, 1943), by Kikuchi Kan, stoically accepts news that her eldest son has died in a naval battle in the Pacific. Ten Thousand Cheers for the South Seas (Nanyô banzai, 1944), a dance play, was written by Kimura Tomiko to propagandize for the government's Greater East Asia Co-Prosperity Sphere (Daitoa Kyoei Ken) policy.

  • ―古川緑波一座を中心に
    中野 正昭
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2009年 49 巻 75-98
    発行日: 2009年
    公開日: 2018/01/12
    ジャーナル フリー

    Kokumin Engeki which means the National Theater was a popular concept with journalism, the academy, and the goverment, in Japan under WWII. We associate Kokumin Engeki with Japanese wartime nationalism and fascism. The government promoted the Kokumin Engeki contest from 1941 to 1944, but it is the strangest thing that the some plays of national policy were rejected or defeated. As a matter of fact, the state powers and academic authorities didn't have the distinct concept of Kokumin Engeki. This thesis is about the confusion of the Kokumin Engeki contest as seen in the participating plays of FURUKAWA ROPPA's company and his diary.

  • 小笠原 幹夫
    日本文学
    1988年 37 巻 5 号 46-54
    発行日: 1988/05/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    通例の演劇史では、如皐の位置は、大南北歿後、河竹黙阿弥が新傾向演劇の端緒を掴むまでの僅かの間、その空隙を埋めるべく気を吐いた群小作家の一人と目されている。したがって、如皐黙阿弥と並び称されても、両者の優劣の拠りどころとしては、今までのところ、黙阿弥の作品全部と如皐の作品のうちの一部分(デビュー時の二作品)が対比されているに過ぎないのである。叙上のような定見は、如皐が御一新十四年生きしかもその死の直前まで劇作の筆を執りつづけていたことからみて、疑いなきを得ない。その証左として、本稿では、如皐晩年の著作を二、三考察することによって、取材方法や創作意識の変遷、彼の作品の特質を抽出することを試みた。
feedback
Top