詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "新・日本街路樹100景"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 川口 将武, 加我 宏之, 赤澤 宏樹
    環境情報科学論文集
    2022年 ceis36 巻
    発行日: 2022/11/30
    公開日: 2022/12/05
    会議録・要旨集 フリー

    本研究では,高島市マキノ地域のメタセコイア並木における協働型管理の変遷と効果を把握し,並木が多様な効果を発現するための知見を得ることを目的とした。結果として,整備期には,防風と景観形成機能を果たす存在効果が確立された。注目期には,メタセコイア並木に関わる主体群が,それぞれ観光といった利用効果を発現させていた。シンボル期には,南北のゾーンをまたいだ産・官・民からなる団体が設立され,協働型管理を通じてコミュニティ形成,賑わい創出や教育・文化交流といった媒体効果が発現した。これには,賑わい創出の収益を協働型管理に還元し,メタセコイア並木の存在効果や利用効果を更に発展させるしくみが影響していた。

  • 伊藤 いずみ
    ランドスケープ研究
    2014年 77 巻 5 号 501-506
    発行日: 2014年
    公開日: 2015/05/22
    ジャーナル フリー
    "Nihon Sankei” and “Omi Hakkei”, are specially chosenlandscapes that are known worldwide. In recent years, sets of one hundred landscapes“Hyaku-Sen” have been selected for various purposes. It is very likely that each set reflects people’s thoughts on landscapes of the time it was selected. The aim of this paper is to reveal how the concept behind the selection of Hyaku-Sen” gradually changed based on the collected information regarding each “Hyaku-Sen (the concept behind it, the details of the actualselection process)” and how the way people looked at landscapes changed over time by comparing the sets of one hundred locations chosen for tourism promotion purposes. Around 50 sets of "Hyaku-Sen" were officially selected between 1950 and 2010. At the beginning, the purpose of selecting“Hyaku-Sen”was tourism promotion. However, the purpose diversified gradually, and sets of one hundred landscapes were selected eventually for environmental protection, historic/cultural preservation, and so on. It has been found out by comparing the selected locations that the landscape to be selected changed from the initial purely natural landscapes to ‘mostly natural’ landscapes, townscapes, and buildings including leisure facilities,covering a wide range of landscapes.
  • 千代田 憲子, 森田 昌嗣
    デザイン学研究
    1999年 45 巻 6 号 1-10
    発行日: 1999/03/31
    公開日: 2017/07/21
    ジャーナル フリー
    本研究は, 街路景観エレメントと街路景観イメージの関連性に着目し, 街路景観エレメントのあり方について研究して, ストリートアメニティ形成方法を提案することを目的としている。本報では, 街路景観エレメントに関する実態調査として, 「街路景観エレメントの数量と分布調査」および「色調による色彩分布調査」の物理量調査を行ない, 次に街路景観イメージの意識調査として, 「SD法による街路景観イメージ調査」および「アンケートによるベスト・ワースト5地点調査」を行なった。その結果, 街路景観エレメントの充実は, 街路景観イメージの向上に明らかな効果が認められた。また, 街路景観エレメントが連続することにより, 相互に影響して全体の街路景観イメージを高めるなど, 街路景観イメージと街路景観エレメントの間には密接な関係があることが明らかになった。
feedback
Top