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クエリ検索: "新生佛教教団"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 保守系雑誌記事の分析から
    鈴木 彩加
    ソシオロジ
    2011年 56 巻 1 号 21-37,95
    発行日: 2011/06/30
    公開日: 2015/05/13
    ジャーナル フリー
     Conservatives and conservative associations have attacked the 1999 Basic Law for aGender-equal Society, whose aim was to correct gender discrimination and the gendergap from 2000. Today, this force is called “Backlash”, and is supported by housewivesat the grassroots. Are these women opposed to gender equality, and if so, why? Thispaper explores the reason why some housewives join the backlash, and examinesgender politics in that backlash. For this purpose, we analyze conservative discoursein magazines, newsletters of various associations, and communication magazines ofgrassroots movements. As a result of the analysis, we find the following two points. Firstly, while abstractarguments that regard the family as the foundation of society and of the state accountfor the vast majority of articles, housewives however emphasize individual experiences,such as communication among family members, housekeeping and child-raising.Secondly, conservative female intellectuals are observed to have two facets, that ofthe intellectual, and that of the housewife. They describe the stories of their ownexperiences in the family as a housewife, and also discuss their value from the point ofview of society and state. In conclusion, we examine the internal politics of the backlash. There are conflictingopinions between housewives and the mainstream of the backlash about the familymodel. However, the two facets of conservative female intellectuals conceal the conflict,and assume a pseudo-continuity between housewives’ individual experiences andconservative discourse.
  • 藤井 健志
    宗教と社会
    2007年 13 巻 105-127
    発行日: 2007/06/09
    公開日: 2017/07/18
    ジャーナル フリー
    戦後台湾で活動を展開している日本宗教は20教団以上あるが、それらの台湾への進出は、I台湾人だけによる活動期(1945年〜1960年前後)、II布教・交流の開始期(1960年前後〜1975年前後)、III布教の活性化と組織化の時期(1975年前後〜1990年前後)、IV布教沈静化の時期(1990年前後〜現在)の四つの時期に分けられる。日本人が不在であったIの時期は日本宗教に対する抑圧が厳しかったが、それでも台湾人だけで活動した教団がある。IIの時期に入ると少しずつ日本人布教者が来台するようになり、合法化される教団も出るが、まだ規制も強かった。1987年の戒厳令解除前のIIIの時期が戦後の台湾で一番日本宗教の活動が活発で、IVの時期に入ると活動が停滞する教団が出始める。日本宗教を受容したのは主として戦前の植民地時代に日本語教育を受けた本省人である。戒厳令解除後の台湾で日本宗教が必ずしも発展しなかったのは、彼らの高齢化と需要層の減少に関係する。
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