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クエリ検索: "民兵団" フランス
10件中 1-10の結果を表示しています
  • 加藤 克夫
    現代史研究
    2015年 61 巻 55-60
    発行日: 2015/12/21
    公開日: 2018/06/28
    ジャーナル フリー
  • —フランス極右週刊紙『ジュ・スイ・パルトゥ』(1930−1944)のドイツ観—
    南 祐三
    現代史研究
    2008年 54 巻 19-34
    発行日: 2008/12/26
    公開日: 2018/06/28
    ジャーナル フリー
  • 小熊 英二
    社会学評論
    2000年 50 巻 4 号 524-540
    発行日: 2000/03/31
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    本稿は, 日本における共同性と公共性の意識形態を, 国際比較を交えた近代国家形成の歴史的経緯から考察したものである.
    フランス
    における近代国家形成は, 中央政府主導により, 地方の旧勢力を打破するかたちで進められた.そこでは, 前近代的な地方共同体が否定されることによって, 地域を越えた国家大の共同意識と, 自立した近代的主体意識を合わせ持つ個人=国民が析出され, 地方共同体の前近代的公共性に代る近代的公共性は, 国民=国家に求められるという理念が生まれた.それにたいしアメリカでは, 開拓移民による地域コミュニティの連合体として国家形成がなされた.このため, あらかじめ近代的主体意識を備えている個人= 市民が, 自発的に集合して地域コミュニティをはじめとした中間集団を形成するのであり, 共同性と公共性は主にそうした中間集団で実現され, 国家= 中央政府はそれに介入するべきではないという理念が発生した.すなわち, 前近代的共同体から解き放たれた主体意識を持つ個人が, 従来の共同体に代る近代的な共同性や公共性を実現してゆく場としては, 前者では国民国家が, 後者では中間集団が想定されている.
    しかし日本の近代国家形成では, 地方や家族, あるいは学校・企業などの中間集団は, 構成員にたいする前近代的ともいえる拘束機能を残したまま, 国家の下部組織として中央集権制と接合されるという経緯をたどった.このため, ここでは個人の主体性確立と共同性の希求は二律背反関係であり, 共同性とは主体意識を放棄した集団への埋没なのであって, 近代的な公共性は中間集団にも国家にも求めえないという意識が広がりがちとなる.
  • 水林 彪
    法社会学
    2008年 2008 巻 69 号 209-222
    発行日: 2008年
    公開日: 2017/01/31
    ジャーナル オープンアクセス
  • ――カオダイ教の変質から
    北澤 直宏
    東南アジア -歴史と文化-
    2015年 2015 巻 44 号 64-82
    発行日: 2015年
    公開日: 2017/06/01
    ジャーナル フリー

    This paper aims at assessing the religious policy in the Republic of Vietnam from 1955 to 1963, with a focus on separation of church and state in Cao Dai religion. Ngo Dinh Diem, the president in this era, is notorious as a dictator. However, it is obvious that empirical research has been too scarce to consider his policy. To overcome these problems and to understand the South Vietnamese history more objectively, this study clarifies the intent and outcome of Diem’s religious policy by using provincial government’s and religious documents.

    After WWII, Cao Dai formed an autonomous area with a private army which the government could not interfere with. The purpose of Ngo Dinh Diem’s reform was to correct this situation. Even if the government could intervene in religious personnel affairs, the purpose of government was not to manipulate the religions. In other words, the result of the reformation was introduction of westernized concept by force, and there was neither protection nor suppression of the religions. Although all religions had to obey the Republic’s order like anti-communism, religious activity itself did not attract government’s attention at all.

  • 福本 多希子
    東欧史研究
    1985年 8 巻 74-96
    発行日: 1985年
    公開日: 2017/09/28
    ジャーナル オープンアクセス
  • 中華平民教育促進会農民抗戦教育団と湖南省政府民衆訓練指導処に対する一考察
    山本 真
    アジア研究
    2003年 49 巻 1 号 77-98
    発行日: 2003年
    公開日: 2014/09/15
    ジャーナル フリー
  • 宗教改革後ユトレヒトにおける都市共同体再編とカトリック
    安平 弦司
    史学雑誌
    2022年 131 巻 1 号 1-39
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/01/20
    ジャーナル フリー
    本稿は一七世紀のオランダ共和国、中でもユトレヒト市における宗派共存を、カトリックと市民権に着目しながら論じる。近世を通じて恒常的な財政難に悩まされていたユトレヒトは、一五八〇年に公認宗派を改革派に限定しカトリックの信仰実践と集会を非合法化したが、一六三〇年代半ばまでにオランダ共和国における改革派とカトリック双方の拠点となった。中世以来、他都市と比べてより選択的・排他的であったユトレヒト市民権の獲得条件に、カトリック差別が導入されたのは一七世紀半ばのことであった。都市共同体の宗教的浄化を目指す改革派教会が提案した、カトリックから市民権の獲得権利を奪う方策を、市参事会は経済政策の一環として採用し、経済的に有用なカトリックには市民権を付与する余地を法文の中に設けた。実際、一六五五~七九年に一三一名のカトリックが市民権を申請し、そのうち一一〇人がその獲得に成功していた。彼らに市民権取得を可能にさせていたのは、申請時点で既に存在した自身と都市共同体の繋がりであった。特に、カトリックの社会経済的名士は同宗派の市民権志願者の庇護者・身元保証人としてなくてはならない役割を果たしていた。また、カトリックは市民性を独自の仕方で認識し、市民としての権利や良心の自由を言説的に奪用することで、司法当局を非難し、公権力に市民を保護する役割を思い出させようともしていた。改革派教会がカトリックを都市の公的秩序に仇なす内なる「敵」として表象していたのに対して、一部のカトリックは自らや同宗派人を改革派同様の「良き愛国者」・「良き市民」であると表象した。加えて、宗派的帰属意識と市民的帰属意識が分かちがたく結びついたままのカトリックも存在した。このように、改革派教会、為政者、そしてカトリックは、それぞれ相反する都市共同体観を持ちながら、宗教改革後のユトレヒトを多宗派都市へと再編していく過程に参与していたのである。
  • 鰐淵 秀一
    アメリカ研究
    2011年 45 巻 157-176
    発行日: 2011/03/25
    公開日: 2021/11/06
    ジャーナル フリー

    This essay examines the literary self-fashioning of Benjamin Franklin in his Autobiography in terms of politeness and sociability. Looking only at the way to wealth and the pursuit of moral perfection in part 1 and 2, literary critics have long regarded his self-identity as a “self-made man” or “the first American.” Recent historical studies reveal, however, that the real Franklin was cosmopolitan rather than an American nationalist and a person who pursued the public good rather than private interests. Therefore, analyzing the text in terms of his relationship with others and his concern for public affairs, this essay reinterprets his Autobiography in the context of 18th-century social and intellectual history.

    Politeness and sociability was a social norm spread among the upper- and middling-sorts during the commercialization of the 18th-century Anglo-American world. It emphasized sophisticated manners which became a necessity in order to be a gentleman. Moreover, this norm enabled people to develop public spirit through social interaction with others. Colonists, including Franklin, shared these values through many devices, such as clubs and balls as well as the Spectator and John Locke’s Some Thoughts concerning Education, etc.

    Franklin himself acquired politeness and sociability through literacy, the skill of conversation, and swimming. First, he understood literacy as a “principle means of my advancement” to gentleman, so he learned “the manner in writing” by using the Spectator. Second, he corrected his habit of conversation with “the Socratic method” in order to please others. Third, his practice in swimming clarifies the relationship between body and mind in the self-fashioning of the 18th-century man. It was essential for a gentleman to discipline his body as well as to control his mind. Thus, the description of his self-education in part 1 was written as a process to fashion himself into a fine gentleman rather than a self-made man.

    The companionship of others is important for the self-fashioning of Franklin in the text. The norm of politeness and sociability provided him with the criteria to evaluate a person. He emphasized the ability to please others in conversation and acquired “better habits of conversation” through discussion with the members of the Junto. Franklin’s usage of “friends” indicates that he had business interests among those in his club as well as his patrons. He often acquired his friends by literary sociability. Such social capital was fundamental to his business success.

    At the same time, Franklin developed his public spirit through learning politeness and sociability. At the beginning of part 1, he foretold his later establishment as a public-spirited gentleman in part 3 by representing his ancestors and his young self as his archetype. The episode of the founding of the subscription\ library illustrates the process by which his private sociability with friends developed into the public sphere by the mediation of books. From this viewpoint, his famous 13 virtues aim at establishing his public spirit rather than mere self-discipline. Thus, the whole design of the Autobilography is based upon his self-identity as public-spirited gentleman.

  • 騷擾法Statute of Riotの成立過程
    北野 かほる
    法制史研究
    1993年 1993 巻 43 号 1-72,en3
    発行日: 1994/03/30
    公開日: 2009/11/16
    ジャーナル フリー
    Among liveries, maintenances, arbitrations and forcible entries, "riot" is seemingly one but not important factor of the "bastard feudalism". Because of the relative scarcity of the statutes regulating riots, because of the accepted understanding that they were some social-wide happenings by common people like "Peasants' Revolts" and "Jack Cade's Rebellions", very few historians have paid their attentions to riots.
    Actually, riots were not rare in England in the later middle ages. Riots were normal and not necessarily serious ingrediants of the dayly life of gentry, especialy those who were more interested in their property rights than their participation in political affairs. This is not easy to understand from the surface of one or two statutes "of riot". However, once they find out the inner connections between the statutes of riot and each set of the statutes of liveries, maintenances, forcible entries, and, indeed, of novel disseisin, and also the connections among themselves, men can easily be persuaded of the real position and meanings of riots in the late medieval society.
    In this essay, I have set the main focus upon the inner connections among those seemingly separate and independent statutes. Some attention and labor was put, in course to find out those connections, on the contents of each statute and the development of each set of statutes.
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