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クエリ検索: "王様のブランチ"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 山本 大介, 長尾 確
    人工知能学会論文誌
    2005年 20 巻 1 号 67-75
    発行日: 2005年
    公開日: 2005/01/05
    ジャーナル フリー
    In this paper, we developed a Web-based video annotation system, named iVAS (intelligent Video Annotation Server). Audiences can associate any video content on the Internet with annotations. The system analyzes video content in order to acquire cut/shot information and color histograms. And it also automatically generates a Web page for editing annotations. Then, audiences can create annotation data by two methods. The first one helps the users to create text data such as person/object names, scene descriptions, and comments interactively. The second method facilitates the users associating any video fragments with their subjective impression by just clicking a mouse button. The generated annotation data are accumulated and managed by an XML database connected with iVAS. We also developed some application systems based on annotations such as video retrieval, video simplification, and video-content-based community support. One of the major advantages of our approach is easy integration of hand-coded and automatically-generated (such as color histograms and cut/shot information) annotations. Additionally, since our annotation system is open for public, we must consider some reliability or correctness of annotation data. We also developed an automatic evaluation method of annotation reliability using the users' feedback. In the future, these fundamental technologies will contribute to the formation of new communities centered around video content.
  • 松嶋 理香子, 土方 嘉徳, Berkovsky Shlomo
    Webインテリジェンスとインタラクション研究会 予稿集
    2020年 16 巻
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/11/07
    会議録・要旨集 フリー

    推薦システム(RS)は幅広く活用されているが,多くのユーザは他のユーザのロコミも参考にしており,特に実世界の友人や専門家からのロコミは,より強い影馨力を持つと言われる.本稿では,推薦結果の提示において,推薦者を提示することがユーザのアイテム受容に影響を与えるか否かを調査した.また,推薦者として実世界で親しい「友人」と,専門家の「映画コメンテーター」,より人間らしいRSである「映画ロボット」,既存のRSと同じ「推薦者なし」の間でアイテム受容への影響に差があるかを調べた.被験者実験の結果,推薦者の有無は受容に影響しないが,推薦者の種類によって受容に差があり,特に「友人」はより強い影警を持つとわかった.

  • 金城 敬太, 海老名 剛
    知能と情報
    2013年 25 巻 2 号 690-700
    発行日: 2013/04/15
    公開日: 2013/06/05
    ジャーナル フリー
    書籍などの財の購買行動は,ランキングや全体の販売数といった外部の情報(外部性)に強く影響される.口コミなどの小さな準拠集団による外部性に関する研究は多く行われてきたが,上記のような大きな準拠集団による外部性が購買にどれくらい影響するのかについて,あまり研究が行われてこなかった.本研究では,上記の外部性を組み込んだ階層ベイズモデルを提案した.その上で,書籍に関してコンジョイント分析に用いられる調査を行い,調査データを用いてモデルのパラメータを推定した.加えて,推定結果を用いて販売数のシミュレーションを行った.結果,外部性がどのような分布になっているか,さらには外部性に関連する属性を明らかにした.特に,書籍市場で,性別では女性,また年齢としては高齢になるほど,外部性が高くなる傾向にあることを示した.加えて販売数のシミュレーションにより,最終的な需要量が外部性によって一定程度の影響を受ける可能性があることを示した.
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