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クエリ検索: "田代祭"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • ―日本のウェブ文化を手がかりとして
    平井 智尚
    情報通信学会誌
    2012年 29 巻 4 号 4_61-4_71
    発行日: 2012年
    公開日: 2012/06/22
    ジャーナル フリー
    本論ではウェブで炎上がなぜ起こるのかという問題を日本のウェブ文化の観点から明らかにする。炎上とはブログ、ミクシィ、ツイッターなどに投稿されたメッセージの内容に対して、批判や非難が巻き起こる現象を指し、ブログの普及以後、たびたび発生している。それに伴い、炎上に対する社会的な認知も高まり、新聞、雑誌、ニュースサイトなどで言及が行われている。しかし、学術的なアプローチをとった考察は今のところ多くはなく、考察の余地も残されている。
    本論ではまず炎上の事例を歴史的に整理する。次いで、先行研究への言及をかねてフレーミング現象との比較検討を行う。この作業を通じてフレーミングと炎上の違いを示したうえで、電子掲示板2ちゃんねるの文化と、若年層が担う携帯電話の文化の両面から炎上が起こる理由の説明を行っていく。そして最後に、炎上とは対極に位置するように見えるウェブと公共性に関する考察を展開していく。
  • 田辺 龍
    マス・コミュニケーション研究
    2006年 68 巻 42-53
    発行日: 2006/01/31
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    '2ch (2 channel)' is the most popular anonymous BBS in Japan. It consists of hundreds of categories called 'ita (board)', and each ita also consists of hundreds of threads. Occasionally many responses are noted on some threads instantaneously, but most of these phenomena are regarded as consummatory communications like so-called 'matsuri (festival)' not as public opinion. But some of these have possibility of becoming public opinion when these are referred by other web sites, covered by mass media. So the inter-media relations can make anonymous BBS rouse public opinion, when an argument in some thread is cited by other media one after another.
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