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クエリ検索: "程顥"
9件中 1-9の結果を表示しています
  • Wenyi Shang, Winbin Huang
    Journal of the Japanese Association for Digital Humanities
    2018年 3 巻 1 号 33-48
    発行日: 2018/10/21
    公開日: 2018/10/22
    ジャーナル フリー

    The Song Dynasty was a decisive period of transformation in ancient China, during which relationships between scholars and politicians are thought to have become closer and closer, and this change is considered part of the “Tang–Song transition.” In the Song Dynasty, the Yuanyou 元祐 era (1086–94) was a critical and complex period with regard to its political environment. The major purpose of this paper is to investigate the relationships between scholars and politicians during this period. The connections between figures collected from the CBDB (China Biographical Database) include both literary relations and political relations. Two scholars have a literary relation when both of them write to a common third figure, and a political relation between two politicians is demonstrated through such connections as political support associations, recommendation sponsorship, and oppositional political affiliations. In the present study, two matrices are respectively constructed according to literary and political relations among figures and a Poisson-Gamma factorization model is adopted to obtain the key factors of the matrices. According to calculated results and literary history, the scholars can be clearly classified into three groups. We identified two groups of the politicians with this method, while we found other politicians to have steered a course between them. Furthermore, the figures engaged in common literary pursuits are more likely to share common political goals. As a result, the observation that scholars and politicians are related closely in the Yuanyou era confirms that this period must have featured literati politics.

  • 山寺 三知
    國學院大學北海道短期大学部紀要
    2013年 30 巻 37-59
    発行日: 2013/03/19
    公開日: 2018/07/19
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • *藤城 孝輔
    日本映画学会大会報告集
    2017年 13 巻
    発行日: 2017/12/09
    公開日: 2024/03/25
    会議録・要旨集 オープンアクセス
  • 牛見 真博
    道徳と教育
    2018年 336 巻 53-
    発行日: 2018年
    公開日: 2020/08/01
    ジャーナル オープンアクセス

    幕末の吉田松陰(1830-1859)は「狂」の思想を重んじた。「狂」は、もとは孔子が説いた儒家の概念で、志が高く進取の気性を有することを言い、孔子の後継者を自任する孟子も好んで用いている。松陰は、「狂」を原動力として、目の前の国難に対し、天子や藩主への忠誠心、愛国心を重んじ、徹底的なナショナリズムを貫こうとした。そして、この「狂」によって、最終的には自身が重んじ、儒家の最も基本的な道徳観の一つである「孝」までも否定するに至っている。本稿は、そうした松陰の原動力である「狂」の思想と実践について、彼が兵学者として社会に立脚していたことに基づくものであることを指摘する。また、松陰の「狂」を考えることは、一般的な道徳的イメージだけでは捉えきれない松陰の人物像の一端を浮かび上がらせることにもつながるであろう。

  • ―江戸期朱子学の性格と「臨在感的把握」の概念に着目して―
    山田 江理男
    人体科学
    2024年 33 巻 1 号 25-36
    発行日: 2024/08/01
    公開日: 2024/08/01
    ジャーナル フリー
    わが国における江戸期頃までの身体観は、「五臓六腑」等の言葉に象徴される「気の身体」ともいえるものであったが、江戸後期から明治にかけての解剖生理や衛生学などの移入によってその身体観は転換したかに見え、それは「気の消失」ともみなされ、片淵は、養生書などの言説上での気の消失とともに唯物的な身体が出現したとした(片淵、1988)。しかし、それは何を意味するのか。本稿の目的は、わが国の世界観を支えるものとして前提されていた気の観念や、「気の身体」が、いかなる思想性と関係性によって構成され、近代化の中でどのように変容していったのかについてその一端を概観しようとするものである。この問いを明らかにするため、江戸期から明治期にかけて、朱子学や山本七平の「臨在感的把握」等の概念を中心として、巨視的な視点で、思想史的考察を行ったものである。結論として、わが国朱子学の両義性が、近代性を受容する土壌となり、国民国家形成期における相矛盾する二重性から両義的な「重層的身体」を成立させてきた可能性を提示した。
  • 儒教的観点と書芸術の関係性から
    張 国龍
    国際言語文化学会日本学研究
    2020年 5 巻 171-191
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/01/10
    ジャーナル オープンアクセス
    Interview surveys targeting Chinese employees working for Japanese companies were conducted. As There is such a point of view in calligraphy criticism. What determines the quality of a calligrapher's work is not the work itself, but the character, character, and political position of the calligrapher. To put it another way: If the calligrapher is a noble person, then his writing must be excellent. Even if he doe s not understand calligraphy at all, it will not affect his high evaluation in the field of calligraphy. Conversely, if this person is not of good character and is not a good politician, even if his calligraphy skills are comparable to Wang Xizhi, he will not be recognized by people. I have doubts about the development and application of the above viewpoints in the field of calligraphy, which are closely related to traditional Chinese philosophical Confucianism, and whether calligraphy, which is now an independent discipline, still needs such a unified evaluation system. Therefore, the purpose of this article is to sort out from the perspective of Confucianism and the ontology of calligraphy, to explore how the above-mentioned viewpoints come into being, and the evolution process, and finally hope to make this theory more clearly affect the creative activities of calligraphy today.
  • 土屋 裕史
    北の丸 ―国立公文書館報―
    2014年 46 巻 178-209
    発行日: 2014年
    公開日: 2025/09/30
    研究報告書・技術報告書 フリー
    国立公文書館が所蔵する漢籍について、その書物の内容・著者・伝来等を解説します。当館は、中国の南宋時代に刊行された「宋版」と元時代に刊行された「元版」とを、約130部所蔵しており、これらの書籍を一般の利用者にも分かり易く解説することを目的としたものです。
  • 林 少陽
    華南研究
    2014年 1 巻 47-72
    発行日: 2014年
    公開日: 2019/03/08
    ジャーナル オープンアクセス
  • 松田 清
    近世京都
    2021年 4 巻 47-209
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/06/02
    ジャーナル フリー

    The Yamamoto Dokushoshitsu, a private school of natural history and Chinese classics in Kyoto, continued its activities over a 120-year period 1784 to 1903. Yamamoto Bōyō (1778– 1859), a disciple of the naturalist Ono Ranzan, inherited the school from his father Yamamoto Hōzan (1742–1813). The school reached its peak during the Ansei period (1854–1859).Yamamoto Ayao (1827–1903), the third son of Bōyō, reopened the school in 1875 as a means to maintain the Confucian and educational traditions of the Yamamoto family until his death in 1903. In 1893 he wrote the Senjin Genkōroku as a life of his late father following Confucian ideas of filial duty, but ten years later, in 1903, he rewrote it as a memoir containing, not only anecdotes about his grandfather Hōzan and his father Bōyō, but also histories of students, brothers and relatives and his own autobiography. Here we present for the first time the 1903 manuscript of Senjin Genkōroku with an introduction and notes. The introduction analyzes the process of its transformation using the family’s biographical documents.

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