詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "籠池泰典"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 忖度と自己規制はどこから生まれたのか
    桶田 敦
    選挙研究
    2019年 35 巻 1 号 103-115
    発行日: 2019年
    公開日: 2022/09/12
    ジャーナル オープンアクセス
    2012年末,安倍晋三首相が第2次安倍内閣をスタートさせた。国会での数の力と「アベノミクス」による高い内閣支持率を背景に,特定秘密保護法や安全保障法制など,タカ派的政治姿勢を前面に打ち出した。その一方で,安倍内閣のメディア対策に,組織メディアや多くの組織ジャーナリストたちは萎縮し,やがて,政権への忖度や自己規制が台頭してきた。本論では,組織メディアの忖度を安倍政権との関係で論じ,メディア側の自己規制の背景の一因を考察した。政権の中枢への忖度,あるいは報道の自己規制が顕在化してきた背景には,安倍内閣によるアメとムチのメディア戦略があることが改めて確認された。
  • Hirokazu YOSHIE
    Japan Review
    2024年 39 巻 181-202
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/12/24
    ジャーナル フリー
    Prior to Japan’s surrender in 1945, Emperor Hirohito enjoyed sovereign authority over his people. This relationship was inverted during the Allied Occupation with the introduction of popular sovereignty, granting the Japanese people power to decide whether or not to retain the throne. To understand how the imperial institution adapted to this postwar framework, many scholars focus on the use of mass media by the palace leadership, which transformed Hirohito into a likable celebrity figure eliciting popular approval. This article supplements the media-centered narrative through an examination of the Imperial Household Ministry’s adaptation of the imperial portrait (goshin’ei)—a prewar/wartime symbol of emperor-centered ideology— in the immediate postwar years. The analysis offered here contextualizes these efforts by considering the ministry leadership’s conservative agenda of protecting Hirohito, his prewar/wartime form of emperorship, and their own administrative independence. The success of their efforts is shown by the fact that today the imperial portrait has a place in Japanese society, offering particular groups a means to endorse the imperial institution without inviting public criticism.
feedback
Top