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5件中 1-5の結果を表示しています
  • 藤井 俊勝
    高次脳機能研究 (旧 失語症研究)
    2010年 30 巻 1 号 19-24
    発行日: 2010/03/31
    公開日: 2011/05/11
    ジャーナル フリー
    記憶とは自己の経験が保存され,その経験が後になって意識や行為のなかに想起・再現される現象である。記憶はいくつかの観点から分類されてきた。保持時間による分類としては,即時記憶・近時記憶・遠隔記憶・短期記憶・長期記憶などの用語がある。記憶内容による分類では,陳述記憶・非陳述記憶・エピソード記憶・意味記憶・手続き記憶などの用語が用いられてきた。さらに,最近では作業記憶や展望的記憶などの用語もよく見かけるようになってきた。本稿ではまずこれらの記憶用語について解説する。臨床的に記憶障害という場合,通常エピソード記憶の選択的障害をさし,健忘症候群とよばれる。健忘症候群の特徴について簡略に解説し,健忘症候群の患者において,さまざまな記憶のうちどれが障害されどれが保たれるのかについて述べる。
  • 斎藤 昭俊
    智山学報
    1980年 29 巻 65-80
    発行日: 1980/03/30
    公開日: 2017/08/31
    ジャーナル フリー
  • ――転向小説「白夜」(村山知義)における女性登場人物の言葉――
    李 珠姫
    日本近代文学
    2018年 98 巻 178-193
    発行日: 2018/05/15
    公開日: 2019/05/15
    ジャーナル フリー

    村山知義の転向小説の第一作として知られている「白夜」は、転向したプロレタリア作家の英治と妻のり子の関係を描いた短編である。このテクストには、女性登場人物ののり子が、非転向を貫いている彼らの同志木村との恋愛を告白する一人称語りの物語が挿入されている。英治は、その話の聴き手となることによって、理想的同志との妻をめぐる想像的なライバル関係に入ることになる。このように「白夜」は、主人公が弾圧によって断ち切られてしまった同志との絆を、妻という他者の言葉を借りて仮構する物語となっている。この点において作者の村山は、このテクストを通して、転向した自分自身を承認していると言える。しかしながら、一方においてこの男性社会主義者同士の絆は、入れ子物語の担い手であるのり子の言葉そのものによって、運動の中でその絆を補助し媒介する存在として周縁化されてきた女性自身の主観を通して異化されている。本稿では、「白夜」の物語構造を、事物の左右が反転された像を映し出す〈鏡〉の特性に喩えて分析し、のり子の言葉がどのようにその異化を可能にしているかを論証する。

  • 飯嶋 秀治
    宗教研究
    2011年 85 巻 2 号 265-292
    発行日: 2011/09/30
    公開日: 2017/07/14
    ジャーナル フリー
    本稿では、「宗教の教育と伝承」を考える糧として、グレゴリー・ベイトソンのメタローグを取り上げる。そこで、メタローグを、まずは(一)ベイトソンの諸テクスト内部から、その重要性を確認する。その上で、(二)次にそれを当時、彼がおかれていた歴史的コンテクストに照らして、その効果と行方を検討してゆく。ここでは特に、パールズのゲシュタルト療法との交流と、エリクソンとの催眠療法との影響関係を重視する。結論として、ベイトソンのメタローグは、「聖なるもの」それ自体を語らずに提示する表現形式であった可能性を論じる。それは「宗教の教育と伝承」をテクスト上でどのように行うのかという可能性の一端に光を投げかけてくれるであろう。
  • 和田 正平
    民族學研究
    1968年 33 巻 2 号 126-139
    発行日: 1968/09/30
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
    This report forms a part of the work based on the social anthropological field work organized by Kyoto University Africa Scientific Expedition. As one of the members I stayed in Mbulu Area located in the highland above the escarpment along the Rift Valley of Tanzania, from October 1964 to October 1966. During this time, the Hanang investigation base was originally built on the foot of Mt. Hanang for the study of the Iraqw. The Iraqw, who speak a language which has been classified by G.H. Greenberg as Cushitic, have the unique subsistence economy characterized as an agrico-pastoral one, that is to say they raise maize, millets and sorghum; but they also keep herds of cattle, sheep, goats and a few donkeys as well. Of course, in East Africa, Bantu agriculturalists also combine their economic activities with some livestock according to their economical situation. Yet in their traditional economic life cattle-raising is not important. It is to be expected that as the mixed pastoral-agricultural economy of the Iraqw is traditional, their dairy life might be fundamentally affected by both cultural elements. From this point of view, I will try to account for their marriage ceremonies and customes. The Iraqw are primarily patrilineal (Tlahay), although they also have a matrilineal group (Daawi) . Marriage is generally forbidden within the lineage, but the regulation of marriage called Hastik Ameni depends upon the degree of relationships. Although polygyny is practiced, this form of marriage is not. prevalent than monogamous type family. I deal with here the ordinary form of Iraqw love-marriage called Hara watlingw. Doogito, Place for dating : two boys arrange with two girls for meeting at Doogito at night and love grows up between them. Warae, six cooprators for making a good progress at a ceremony: at a given time end place, the bridegroom with Warae goes to meet the bride together with her party of girls and help her run away from her parents home. Kwantlatlir aray, the white necklace: The bridegroom prepares four Kwantlatlir to present the bride and each necklace has a different meanings in the ceremony. Laghwali, marriage gifts: The bride is followed by the party of the bridegroom who give some cattle to her. A cow is never given to the bride without hesitating on the way to bride's home. But in fact, these marriage gifts are only a formality and nothing more. Nanai, sheep for the ceremony: the bride arrives at the bridegroom's home in the middle of the night, one of his younger brothers drives in a sheep in the presence of the bride standing at the entrance.
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