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クエリ検索: "臨時速度規制"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 矢野 伸裕, 横関 俊也, 森 健二
    交通工学論文集
    2014年 1 巻 1 号 1-10
    発行日: 2014/01/01
    公開日: 2015/01/05
    ジャーナル フリー
    本研究では,降雨による視認性低下が高速道路走行時の交通状況への対処反応や高次の認知情報処理過程に及ぼす影響を検討するため,2 つの走行実験を行って降雨条件と非降雨条件を比較した。実験 1 は先行車両の加速あるいは減速にすばやく対応する反応課題,実験 2 は瞬間的に呈示される前方交通状況を視認し前方の他車両の存在状況を同定する認知課題であった。結果より,降雨時では,(1) 空間解像度が低下するため,交通状況の細かい変化に気づきにくく,危険な交通状況への対処が遅れる傾向があること,(2) 空間解像度の低下により,前方交通状況の認知課題の難易度が高まって注意資源の必要量が増加し,その限界量に達しやすくなるため,認知エラーが発生しやすくなることが示唆された。これらの知見をもとに,降雨時の速度抑制の効果について論じた。
  • 横関 俊也, 森 健二, 矢野 伸裕, 萩田 賢司, 牧下 寛
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2012年 68 巻 5 号 I_1309-I_1317
    発行日: 2012年
    公開日: 2013/12/25
    ジャーナル フリー
    事故実態からみた降雨時の適正な速度規制値について検証するため,交通事故統計と事故例データ,解析雨量を用いて,雨量ごとの安全な速度について分析を行った.その結果,事故例データを用いた分析では,速度が高いと雨量が少なくても事故になり,雨量が多くなると速度が低くとも事故が発生する傾向があることが判明した.また,交通事故統計を用いた分析では,雨量15mm/h未満では80km/h,雨量15-20mm/h程度で60-70km/hが,今回の事故実態からみた雨量に応じた安全な速度であることと,80km/hの次の
    臨時速度規制
    値が50km/hでは低すぎることが示唆された.
  • 髙木 裕太, 齊藤 裕一, 伊藤 誠
    日本機械学会論文集
    2025年 91 巻 945 号 24-00201
    発行日: 2025年
    公開日: 2025/05/25
    [早期公開] 公開日: 2025/05/04
    ジャーナル オープンアクセス

    Approximately half of all traffic fatalities involve pedestrians and cyclists, and exceeding the speed limit is one of the most serious factors causing fatal accidents. The use of an Intelligent Speed Assistance system (ISA) is being considered to reduce the number of traffic accidents caused by exceeding the speed limit. ISAs indicate the speed limit information to drivers or perform a control intervention to avoid exceeding the speed limit. The purpose of this study was to investigate the effects of compliance with the speed limit on reducing the number of vehicle-cyclist collisions, by using a near-miss incident database. This study sought to estimate the effects of an ISA, which provides control interventions to ensure that travel speeds do not exceed the speed limit. In the database, we extracted near-miss incident data that cyclists initiated a road-crossing from blind intersections with speed limits of 30 km/h (i.e., 956 cases), and defined a safety margin as the axis of the effect of accident prevention. Subsequently, the effect of compliance with the speed limit by the ISA on ensuring the safety margin under hazardous events caused by exceeding the speed limit was analyzed. The limitations of the effect of compliance with the speed limit by the ISA were also assessed. The data analysis revealed the following. Of the 956 cases, 129 cases (13 %) showed insufficient safety margins due to exceeding the speed limit. The frequency with which the use of the ISA can be effective in ensuring safety was not high. However, of the 129 cases, 100 cases (78 %) showed that the use of the ISA led to an adequate safety margin; the use of the ISA increased the time available for accident prevention by an average of 0.74 s. The results of this data analysis can contribute to the discussion on the social implementation of ISAs.

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