詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "1954年の映画"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 長谷部安春の作品群を例に
    鳩飼 未緒
    映像学
    2018年 100 巻 92-111
    発行日: 2018/07/25
    公開日: 2019/03/05
    ジャーナル フリー

    【要旨】

     日活が成人映画のロマンポルノの製作・配給に転じた1971 年は、その戦後史における大きな転換点をなす。しかしながら、ロマンポルノ以前と以後の日活の間には連続性も見出すことができる。ロマンポルノの配給・興行形態は全盛期とほぼ同じであり、それを支える撮影所での製作の体制も引き継がれたものであった。日本映画全体の基盤としての撮影所システムが瓦解していくなか、1988年まで存続したロマンポルノは撮影所システムの延命策として機能したのである。本稿は、ニュー・アクションの担い手であり、1971年以降にはロマンポルノでも活躍した監督長谷部安春に着目する。具体的には、長谷部のロマンポルノ監督作9 本を取り上げ、長谷部のイメージを利用し観客にアピールしようとした日活側の戦略の変遷と、ロマンポルノという未知の映画の形態に挑戦し、適応していった長谷部の試行錯誤の過程とその限界について論じる。9本の映画は、売り手の日活、作り手の長谷部と、買い手として映画を受容する観客の思惑が絡み合った結果として生まれた。その経緯と、それぞれの映画のテクストに見出されるニュー・アクションとの連続性との関係を検討していき、最終的には、長谷部の9本のロマンポルノと長谷部の存在が、ロマンポルノによって撮影所システムを長らえさせていた日活にとって何を意味したのかが明らかになるはずである。

  • 瀬戸内国際芸術祭における小豆島を事例に
    風呂本 武典
    広島商船高等専門学校紀要
    2017年 39 巻 67-76
    発行日: 2017年
    公開日: 2020/08/29
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 鄭 成
    アジア太平洋討究
    2022年 43 巻 103-121
    発行日: 2022/02/28
    公開日: 2022/03/24
    研究報告書・技術報告書 フリー

    In the early years of the People’s Republic of China (RPC), to strengthen the thought reform of the entire population, the Chinese Communist Party (CCP) pursued a literary and artistic policy that emphasized politics but ignored the objective law of artistic creation, leading to an unprecedented decline in literary and artistic creation. Nevertheless, this policy was strongly supported by many literary and artistic cadres back then, including Cai Chusheng, the subject examined in this article.

    Before 1949, Cai Chusheng had already been a well-known director who produced many excellent films and owned unique insights and high attainments in artistic creation. As a matter of common sense, an artist like him should not easily recognized the then literary and artistic policy, but the reality is opposite.

    Cai Chusheng’s recognition of the literary and artistic policy can also be regarded as his recognition of and adaption to the thought reform as an artist. What factors, then, affected Cai Chusheng’s thought and motivated him to recognize and support the literary and artistic policy? Answering this question is significant for understanding and exploring the transformation of intellectual thinking during the early years of the PRC from multiple perspectives. This article examines each of the five aspects of values, work experience, information environment, living condition, and family relations to analyze how they affected the formation and solidification of Tai Chusheng’s thought.

    Regarding the thought reform in the early years of the PRC, many studies focus on the persecution of and crackdown on intellectuals. They regard that the reason why intellectuals lost the ability of independent and critical thinking was mainly due to political oppression and the enclosed social environment brought about by the thought reform. Therefore, many intellectuals’ recognition and acceptance of socialist thought is a passive result. While recognizing this view, the author argues that there were many types of intellectuals back then, and due to their divergent values, work environments, and life situations, except for political repression mentioned above, many other factors play a role in the process of their thought transformation.

feedback
Top